2019-08-12, 07:37
Medlem
Maddafakkaas avatar
Vet inte vem jag ska prata med så jag får återkommande panikkänslor och ångest.

Jobbat på samma ställe flera år och är sällan glad på jobbet. Letar nya jobb men allt kräver kompetens och inget jobb lockar så mycket att jag vill utbilda mig till det.

Känner för att sjukskriva mig men jag var sjukskriven för ungefär ett år sedan och hade knappt råd med mat så det vill jag inte uppleva igen.

Känner mig helt maktlös, vem kan jag prata med om detta? Vårdcentralen? Är det galet dyrt med terapi? Hatar min chef så honom vill jag undvika.
Citera
2019-08-12, 07:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddafakkaa
Känner mig helt maktlös, vem kan jag prata med om detta? Vårdcentralen? Är det galet dyrt med terapi?
Citat:
Hur gör jag för att få hjälp?
Du kan börja med att boka tid på en vårdcentral eller en psykiatrisk öppenvårdsmottagning. Där får du prata med en läkare som kan skriva en remiss till en kurator, psykoterapeut eller psykolog.
Citat:
Kostnaden för att gå i psykoterapi och psykologisk behandling varierar. Om du går hos en yrkeslegitimerad behandlare som är ansluten till landstinget betalar du samma kostnad som för ett läkarbesök och högkostnadsskyddet gäller.
Mer info och tips finns här: https://www.1177.se/behandling--hjal...sk-behandling/

Ett alternativ kan vara att kontakta företagshälsovården.

Lycka till! Du ska inte behöva må illa på grund av ditt arbete.
Senast redigerad av constant 2019-08-12 kl. 07:52.
Citera
2019-08-12, 08:23
Medlem
GormDenGamles avatar
Två val: sluta eller stanna kvar.
Du ska inte må dåligt pga. jobbet. Men på samma gång måste man ha en inkomst.

Kan du inte studera vid sidan av?
Citera
2019-08-12, 08:40
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:

Jobbat på samma ställe flera år och är sällan glad på jobbet. Letar nya jobb men allt kräver kompetens och inget jobb lockar så mycket att jag vill utbilda mig till det.

Känner för att sjukskriva mig men jag var sjukskriven för ungefär ett år sedan och hade knappt råd med mat så det vill jag inte uppleva igen.

Känner mig helt maktlös, vem kan jag prata med om detta? Vårdcentralen? Är det galet dyrt med terapi? Hatar min chef så honom vill jag undvika.
Vilken bransch? Du kanske kan söka dig något annat tex vården om du inte redan är där.Prata med din chef och berätta varför du mår dåligt på jobbet.ingen kanske mår bra på jobbet idag om man jämför med semestern.
Citera
2019-08-12, 09:31
Medlem
Sockermunkens avatar
Att träffa en psykolog är inte dyrt: det ingår i högkostnadsskyddet. Tyvärr kan kötiden till att få en psykolog vara väääldigt lång...

Men jag tycker som någon annan här ovan nämnde: kan du inte börja studera? Antingen vid sidan av jobbet eller på heltid? Visst, studiebidraget är lågt, men du får ju göra något annat, något du tycker om. Varför inte börja studera språk eller något annat som du redan är intresserad av?
Citera
2019-08-12, 10:51
Medlem
Wandras avatar
Tänk så här "vilket annat jobb som helst är bättre än det här".

Det finns jobb om man inte är för kräsen. Sen får man jobba sig vidare upp på arbetsmarknaden.
Citera
2019-08-12, 13:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Kan du klara att bita ihop och hitta ett annat jobb så blir det lättast för dig att hitta ett så, men går det inte så går det inte, då behöver du sjukskriva dig.

Eftersom du redan har ett jobb så har du kompetens. Det finns säkert annat du kan söka utan att utbilda dig vidare.
Citera
2019-08-12, 14:11
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:

Du ska absolut byta jobb.

Det gjorde jag och jag gjorde det nästan på stående fot. Chefen trodde att hon hade övertaget men blev helt paff när hon skulle presentera vilka som skulle vara kvar efter semestrarna, hon trodde jag skulle ställa upp på en omplacering efter sommaren, men där gick kärringen bet!

Min lilla lapp om uppsägning var hon absolut inte beredd på. Jag fick nytt jobb direkt (allt var kirrat och klart redan)- och det var så jävla skönt när hon tvingades att delge informationen i sista stund för mina kollegor...ha ha fy fan vad jag njöt och garvade åt henne när hon stod framför mina kollegor och inte visste vad hon skulle säga och hur hon skulle lösa personalfrågan!
Firade med familjen efteråt!

Fan ta den kärringen till "chef" jag hade då.
Citera
2019-08-12, 17:48
Medlem
Maddafakkaas avatar
Tack för svaren. Har kontaktat vårdcentralen nu, om det hjälper kan jag inte veta men det kan vara skönt att ha någon att prata med.

Att börja plugga har jag funderat på länge men även där kommer problemet att jag inte finner någon inriktning intressant.

Nyligen hemkommen från jobbet och har redan ångest för i morgon. Riktigt energikrävande.

Längtar till den dagen jag kan gå in till chefen och säga att jag hittat något annat men det känns så fruktansvärt långt ifrån just nu när jag inte ens vet vad jag är intresserad av, typ.
Citera
2019-08-12, 19:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Tack för svaren. Har kontaktat vårdcentralen nu, om det hjälper kan jag inte veta men det kan vara skönt att ha någon att prata med.
I väntan på att du får en tid, läs eller lyssna gärna på någon bok som stärker ditt självförtroende.
Citera
2019-08-12, 19:39
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Det jag undrar på är vem som lärt dig att må dåligt på jobbet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in