Citat:
Ursprungligen postat av
marcus90_kung
Den svenska avsaknaden av ryggrad har ju drabbat mig sedan jag föddes, och kommer att fortsätta att drabba mig, med eller utan invandring.
Kan inte påstå att jag någonsin överhuvudtaget sett någon göra någonting som kan anses som tillräckligt för att uppehålla det oerhörda materialistiska välstånd som tidigare generationer kämpat ihop. Hela den västerländska civilisationen kört på tomgång och inte en jävel tankar. Äntligen kommer konsekvenserna!
Du får gärna bevisa mig fel. Vad har svenskar gjort för att förtjäna något annat än sitt öde?
Nu var det ju inte det jag frågade, jag frågade om du inte tror att en eventuell kollaps skulle drabba dig med. När man läser din kommentar kan man uppfatta det som att du gärna vill se andra bli drabbade för ditt höga nöjes skull. Jag tänker att det ju inte bara är andra som drabbas, du kommer ju drabbas du med och då är det ju inte lika roligt.
Om jag får gissa så är du i tidiga 20-årsåldern och har inte upplevt det Sverige som du beskriver, med ett "oerhört materialistiskt välstånd", för rent materiellt har vi det idag bättre än någonsin tidigare i vårt land.
Aldrig har vi haft råd att köpa så mycket prylar som vi köper idag. Vi har sett reallöneökningar i över 20 år, under samma period har statsskulden minskat, framförallt som andel av BNP men även i absoluta siffror.
Vi kanske inte har gjort oss förtjänta av det ekonomiska välstånd vi har idag, men jag tänker inte klaga på det. Finns förstås saker som inte är lika bra, men att klaga på det materialistiska välståndet i dagens Sverige är ignorant.
Källor:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/statsbudget/statsskulden/
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/
Att det finns saker som inte är bra i landet går inte att blunda för, men det är fler saker som blivit bättre än det är som blivit sämre, det är bättre att fokusera på det positiva utan att för den sakens skull sluta jobba med det negativa.
Vilka är konsekvenserna du talar om, menar du att TS har rätt i sina fantasier om att vita män kommer att drabbas hårdast av en eventuell kommande lågkonjunktur?