2019-09-01, 21:06
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Tror polisen är nöjda med vinklingen på denna serie. Poliserna framställls som kloka personer som jobbar smart och rationellt. Tjuvarna däremot är rejäla spån dummare än Jönssonligan som gör det ena nybörjarmisstaget efter det andra.

Roger och Jan verkar redan ha åkt dit eftersom de har använt sina vanliga mobiler alldeles för mycket i samband med brottet. Hur kan de inte ha snappat upp att brottslingar alltid använder kontantkort som kastas direkt efter brottet.

Roger är väl med sin dotter?

hon som du vet sitter med pengarna i sin säng.
Citera
2019-09-01, 21:07
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jo, det började rätt hyfsat.
Vi får se hur det artar sig.
Citera
2019-09-01, 21:13
Medlem
Enmansdemos avatar
Tråkigt, jag somnade med öppna ögon....jag kan tänka mig en tråkigare sak dock, och det är att nu följa en rad av den här tråden med besserwissrar och rättshaverister 😃
Citera
2019-09-01, 21:14
Medlem
Pastellfisks avatar
Trevligt med underhållning som är helvit är min första tanke. Att man valt att inte ha med några lokala kamelryttare beror väl dock främst på att man inte vill framställa dem som kriminella medan "alla" vet att svenskar är tungt kriminella. Desto mer överraskande att man inte hittat en kvotneger till utredningsteamet.

Löjligt att man lägger in små uppdrag under genomförandet. Annars kunde de tigersågat/brutit sig in i bilen för att sedan klippa väktarna(?) som väskorna satt samman med. "Gallret" kunde man fått bort genom att avlägsna hänglåset medelst samma tigersåg eller bultsax.
Citera
2019-09-01, 21:24
Medlem
Citat:
Tror polisen är nöjda med vinklingen på denna serie. Poliserna framställls som kloka personer som jobbar smart och rationellt. Tjuvarna däremot är rejäla spån dummare än Jönssonligan som gör det ena nybörjarmisstaget efter det andra.

Roger och Jan verkar redan ha åkt dit eftersom de har använt sina vanliga mobiler alldeles för mycket i samband med brottet. Hur kan de inte ha snappat upp att brottslingar alltid använder kontantkort som kastas direkt efter brottet.

Hela idén är kul och just som du sitter jag hemma och tycker jag hade gjort det bättre och hade tyckt det varit kul att testa komma undan.
Det stora problemet är att tjuvarna är en stor grupp nybörjare. Även om självaste GW hade fått leda dom så är det som att ha hand om en grupp snoriga dagisbarn "jaha oj, jag glömde stänga av telefonen". Risken att åka fast ökar dramatiskt med antalet inblandade, speciellt när de har dålig koll. Sen har man en liten annan budget om det rör sig om ett riktigt brott på 50 miljoner, eller monopolpengar.
Citera
2019-09-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Någon som förstår hur de får tillgång att göra en masttömning? Det är varken ett riktigt brott, riktiga poliser eller en riktig utredning. Man kan väl knappast stövla in till Telia eller vem som nu ansvarar för den här datan, och säga att man är f.d polis och vill ha en masttömning för att man är med i ett rollspel?

Vid närmare fundering, så kan jag inte mer än dra slutsatsen att detta är fingerat. Det finns inte en chans till en riktig masttömning. Precis som att de har en fejkad åklagare som "beslutar" om husrannsakan så får de väl ut en fejkad telefonlista. Men om det ska bli realistiskt så måste ju produktionen ha koll på deltagarnas telefoner och veta vilka de ska blanda in i listan. Undrar dock hur produktionen kan ha koll på vad varje deltagare har i sin ficka. Hade de installerat en app så är det ju fruktansvärt uppenbart för deltagarna att de inte ska använda sina telefoner.
Citera
2019-09-01, 22:16
Medlem
Skvistens avatar
Är inte detta en modern variant av ”På rymmen” som gick för 20 år sedan på tv4?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/På_rymmen
Citera
2019-09-01, 23:04
Medlem
swimmingpools avatar
Jätteroligt program. Skrattade flera gånger. Mycket bra underhållning.
Citera
2019-09-02, 11:33
Medlem
Det bästa jag någonsin sett
Citera
2019-09-02, 11:48
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Vid närmare fundering, så kan jag inte mer än dra slutsatsen att detta är fingerat. Det finns inte en chans till en riktig masttömning. Precis som att de har en fejkad åklagare som "beslutar" om husrannsakan så får de väl ut en fejkad telefonlista. Men om det ska bli realistiskt så måste ju produktionen ha koll på deltagarnas telefoner och veta vilka de ska blanda in i listan. Undrar dock hur produktionen kan ha koll på vad varje deltagare har i sin ficka. Hade de installerat en app så är det ju fruktansvärt uppenbart för deltagarna att de inte ska använda sina telefoner.

Läste en artikel, tror det var sydnärkenytt eller liknande att det varit två produktionsteam.
Ett som bara jobbat med poliserna och ett med tjuvarna. Sen finns det en producent som ser till att saker å ting sker som det ska, och att information inte "kontamineras" mellan produktionerna.
Citera
2019-09-02, 14:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Chrille rejält insatt i vad som behöver göras för att inte lämna några spår efter sig. Det är definitivt inte första gången han planerar ett brott

Vilka spån var det som trodde att det skulle göra någon nytta att slå av ”platstjänster” på mobilen för att inte kunna spåras. Så fort mobilen har varit på är det ju trivialt för polisen att se vilka mobilmaster den har kopplat upp emot och få en god positionering

Han verkar väldigt erfaren. Ett proffs som smugit in kanske

Intressant programidé annars även om det känns sådär att på det här sättet glorifiera brott och om de faktiskt lyckas och vinner programmet kan ju SVT ge andra tips på hur man ska "lyckas".
Citera
2019-09-02, 15:23
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Chrille rejält insatt i vad som behöver göras för att inte lämna några spår efter sig. Det är definitivt inte första gången han planerar ett brott

Vilka spån var det som trodde att det skulle göra någon nytta att slå av ”platstjänster” på mobilen för att inte kunna spåras. Så fort mobilen har varit på är det ju trivialt för polisen att se vilka mobilmaster den har kopplat upp emot och få en god positionering

Jovars, till man ser vännen i nästa scen stuvar in bultsaxen i bilen. Utan handskar, naturligtvis..

Men intressant program!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in