Hejsan,
Jag är 22 år gammal och studerar
sjukhusfysiker programmet, ska snart påbörja tredje året (5 år utbildning). Av någon anledning börjar jag känna mig tveksam över denna utbildning och vill fatta ett beslut innan vi börjar snart (nu när sen anmälan ändå är öppen).
Mina intressen:
- Partikelfysik & Kvantfysik.
- Astronomi & Astrofysik.
- Biologi.
Utbildningarna jag funderar på är:
- Fysik programmet: För att bli en experimentell fysiker.
- Astronomi/astrofysik: Alltid varit fascinerad av rymden.
- Marin vetenskap: Tycker havet låter spännande att studera, dock ett relativt nytt intresse.
Nackdelen med fysik, i nuläget samläser jag med fysiker på GU och jag anser att kvalitén på utbildningen inte verkar hög (dåliga lektorer).
Största fördelen är att jag omedelbart kan hoppa till tredje året istället för att börja om på första. Och så finns det hundratals olika masterprogram!
Nackdelen med astronomi/astrofysik är att arbetsmarknaden är tajt och det lär inte finnas jobb inom Sverige. Jag kan gå denna vägen genom fysik programmet men problemet med arbetsmarknaden återstår. Fördelen är att jag slipper tänka på det nu.
Nackdelen med marin vetenskap är att jag måste börja om, ruta ett. En fördel är att om jag väljer en fysik inriktning inom denna utbildning så behöver jag inte göra tredje året, jag har klarat alla kurser. Det känns dock som att mitt intresse här inte har någon grund. Jag är starkt emot att börja om en utbildning just för att jag börjar känna mig gammal.
----------
Orsaken till att jag är tveksam:
Sjukhusfysik verkar ha en väldigt liten arbetsmarknad men som är relativt stabil enligt prognoser. Jag vet dock inte om jag vill gå en sådan smal väg. Det verkar satisfiera mitt intresse kring partikel fysik och att jag ändå kommer arbeta med fysik, gillar sjukhusmiljön och kärnkraft.
Jag vill inte spendera 5 år på en utbildning och sedan inte få ett jobb. Med en sådan liten arbetsmarknad borde prognosens fel säkert vara hög.