2019-08-12, 14:19
Medlem
Ytterligare ett norskt psycho-fall som flinar i rätten. Vilken vidrig människa.

Finns det ingen rättspsyk i Norge som fångar upp de här dårarna.
Citera
2019-08-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Det är det man är lite orolig för , om det kommer en hämnd på det här, nu gick visserligen ingen åt , men efter nya Zeeland dröjde det inte länge ( Sri lanka ) även om den attacken lär ha planerats ett tag .

Precis! Hoppas verkligen inte på något sånt, fyfan!
Tyvärr hade det i kunnat stoppats ifall högsta hönsen i Sri Lanka tog varningarna som kom från diverse underrättelsetjänster långt innan. Samtliga av dem (polis chef etc) sitter också inne nu och väntar på dom har jag för mig.

Synd att det är såhär..
Citera
2019-08-12, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whysoserious-
Precis! Hoppas verkligen inte på något sånt, fyfan!
Tyvärr hade det i kunnat stoppats ifall högsta hönsen i Sri Lanka tog varningarna som kom från diverse underrättelsetjänster långt innan. Samtliga av dem (polis chef etc) sitter också inne nu och väntar på dom har jag för mig.

Synd att det är såhär..

Är så i dom flesta fall tycker jag, efter attentat kryper det oftast fram att dom varit kända a säkerhetspolis eller liknande.
Är svårt hålla koll på alla antar jag.
Några kryper genom nätet då och då, visst är det tråkigt, jättetråkigt det ska behöva finnas ondska och hat överhuvudtaget.
Citera
2019-08-12, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gojanO
Jaha

Så numera klassas en krossad ruta som försök till terrorism?

Galet.

Eller hur. Finns det något grabb som är född på 60- och 70-talet som inte skulle blivit dömd för försök till terrorism med det som enda kriterium...?
Citera
2019-08-12, 14:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Man undrar ju varför i helvete han såg det som nödvändigt att döda sin syrra?

Han tyckte att Norge tillhörde den vita rasen, och hans syrra var inte vit.

Nån som vet hur det är med hans föräldrar? Lever de? Med tanke på att de var de som tog hit syrran så borde han även avrättat dem, för rasförräderi.
Citera
2019-08-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Norskens bakgrund menar du?

Nej.
Det finns fullt med fakta om grabben men inget om moskeens och det vara samma sak när det gällde nz.
Tänk om det var ett IS tillhåll då borde ju killen hyllas.
Citera
2019-08-12, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Som terrordåd betraktat känns det hela hur som haver synnerligen dåligt planerat. Ger snarare intryck av psykotisk episod vilket förstärks av att han tog systern av daga.
Inte lika dåligt som Abdulwahab 2010 i Stockholm som endast lyckades spränga sig själv i luften. Philip lyckades i alla fall mörda en kines.
Citera
2019-08-12, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Man undrar ju varför i helvete han såg det som nödvändigt att döda sin syrra? Psykotisk kanske

Av samma anledning som han var på väg att mörda muslimer. Hon var av fel ras.
Citera
2019-08-12, 14:36
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Och jag ser fortfarande inte nån enda vettig beskrivning av vad det faktiskt är för ”terror” som Philip så flitigt anklagas för.

1. Att mörda sin lillasyster är inte terror (om inte dödsfallet är en funktion av att tjejen lyckas avstyra ett terrorattentat).
2. Att en person med ”högerextra åsikter” begår ett brott är inte terror.
3. Att göra inbrott i en moské är inte terror. Om inte planen är tex att gömma sig (över natten) och terrorisera morgondagens sammankomst. Fast i det läget borde man väl välja en tystare entré än att skjuta sönder ett fönster?
4. Att en beväpnad inbrottstjuv gör livsfarligt motstånd när tre män (som av oklar anledning finns inne i den låsta byggnaden) försöker gripa honom, är inte terror.

Nu har jag inte hört vad åklagaren påstår, men sannolikt är det så att man misstänker att han som i ett led av det raskrig han påstår sig utkämpa, begav sig till moskén för att skjuta närvarande muslimer.

Du har i sak rätt i allt ovanstående, men som jag skrev i ett tidigare inlägg:

————

- Högerextrem gör det inte till ett terrorbrott.
- Ett inlägg som avslutas med ”ses i Valhall” gör det inte till ett terrorbrott.
- Att hylla ”raskriget” gör det inte till ett terrorbrott.
- Att hylla Christchurch-terroristen gör det inte till ett terrorbrott.
- Att öppna eld i en moské gör det inte till ett terrorbrott.
- Att det man gjorts utreds som ett terrorbrott gör det inte till ett terrorbrott.

Men allt ovanstående, sett till sin kontext, gör att i alla fall jag tycker det är befogat att tala om det som ett misstänkt (försök till) terrorbrott.

————
Citera
2019-08-12, 14:37
Medlem
welcometorealitys avatar
GM är ju ganska tät också, en förmögenhet på 3 miljoner, redan son en 21 åring, har han fått ärva lite?
Citera
2019-08-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Ytterligare ett norskt psycho-fall som flinar i rätten. Vilken vidrig människa.

Finns det ingen rättspsyk i Norge som fångar upp de här dårarna.

På rättspsyk hamnar man när man begått brott så de "fångar inte upp" psykfall preventivt på de inrättningarna.
Citera
2019-08-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Är så i dom flesta fall tycker jag, efter attentat kryper det oftast fram att dom varit kända a säkerhetspolis eller liknande.
Är svårt hålla koll på alla antar jag.
Några kryper genom nätet då och då, visst är det tråkigt, jättetråkigt det ska behöva finnas ondska och hat överhuvudtaget.

Ja håller med, det är nog väldigt svårt! Speciellt vid fall det är en person som är själv och inte ett "nätverk".

Tydligen så var tipset för vagt att gå på!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in