2019-08-12, 11:07
Bannlyst
Citat:
Han beskrivs av polis som högerextremist med radikala åsikter gentemot invandrare, och utreds nu för försök till terrorbrott.

– Han har hyllat Quisling och uttryckt främlingsfientliga åsikter, sade Rune Skjold vid Oslopolisen om den Manshaus på en pressträff.

Enligt norska medier ska Philip Manshaus innan dådet ha uppmanat till "raskrig" på ett internetforum, där han avslutat sitt inlägg med ”Det har varit kul. Valhall väntar”.

Han ska även ha hyllat terrordådet i nyzeeländska Christchurch i mars och masskjutningen i amerikanska El Paso tidigare i augusti – skjutningar som båda kopplats till högerextrema åsikter.

https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/930766-moskeattacken-i-norge-har-ar-allt-vi-vet
Senast redigerad av Krmkr 2019-08-12 kl. 11:10.
Citera
2019-08-12, 12:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Killen är miljonär och gör något så här klantigt. Känns inte genomtänkt. Han borde kunnat fixa en AK 47 då hade kunnat meja ner som Breivik gjorde.
Dessutom skulle han sålt allt han ägde, köpt guld och sen grävt ned det nånstans. Nu kommer alla hans pengar förmodligen gå till offren eller staten.
Han skulle också rensat all info på nätet.

Intressant att ingen media, kolla upp moskens bakgrund.

Norskens bakgrund menar du?
Citera
2019-08-12, 12:08
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
21 och miljonär , han kan ju inte a helt tappad om han tagit sig så långt liksom .
Undrar vad som hände som gjorde att det gick som det gick.
Något i livet måste ju hänt som gjort att han agerat som han gjort.
Bärum är ett av de finare områdena i Oslo. Om jag inte har helt fel så är det flest miljonärer per capita som bor där. Förmodligen har han ärvt sin förmögenhet.

Jag fattar inte vad det är för hulken-muslim som kan brotta ned en 21-årig kille. På bilden i Aftonbladet så ser det ut som han har muskler dessutom. Riktigt misslyckande!
Citera
2019-08-12, 12:11
Medlem
Jaha

Så numera klassas en krossad ruta som försök till terrorism?

Galet.
Citera
2019-08-12, 12:18
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En sådan Twink blir nog populär i fängelset. Det blir nog 10 år för detta, viss rabatt på grund av relativt låg ålder.

Nej, det blir nok 18-21 år på detta. Dokk släpps man efter 2/3 på försök, om man skött sig bra och inte bedöms uppenbart återfalla i brott.
Till skillnad från i Sverige så åker man in på kåken igen i Norge om man inte sköter sig under prövotiden.
Citera
2019-08-12, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Bärum är ett av de finare områdena i Oslo. Om jag inte har helt fel så är det flest miljonärer per capita som bor där. Förmodligen har han ärvt sin förmögenhet.

Jag fattar inte vad det är för hulken-muslim som kan brotta ned en 21-årig kille. På bilden i Aftonbladet så ser det ut som han har muskler dessutom. Riktigt misslyckande!

Han var en pensjonert pakistansk politimann.
Han har mishandlet folk hele livet, brukt årsverkene sine på det.
Citera
2019-08-12, 12:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En sådan Twink blir nog populär i fängelset. Det blir nog 10 år för detta, viss rabatt på grund av relativt låg ålder.

Att han vägrar snacka är åtminstone positivt för han. Inte göra som Breivik och läsa upp något manifest och glad sitta och erkänna allt. Om han gjort så hade det nog blivit cellen bredvid Breivik och riktig livstid. Nu får han chansen åtminstone att låta advokaterna komma undan det här med terror och avsikt till att mörda en massa andra folk förutom syrran.
Citera
2019-08-12, 12:31
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gojanO
Jaha

Så numera klassas en krossad ruta som försök till terrorism?

Galet.

Det är inte på grund av en krossad ruta som det rubriceras som försök till terrorism, utan att han sköt sönder fönstret och, vad jag förstår, trängde in i lokalen. Sett i ljuset av hans troliga inlägg misstänker man att hans skulle skjuta mot de tre muslimerna.
Citera
2019-08-12, 12:52
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Hur såg förloppet ut, vet man det?

Ser ju ut som att en ruta vid en sidoingång är krossad alternativt sönderskjuten... Var det där puckot gjorde sin framstöt? Huvudentrén förefaller helt orörd. Hur många människor befann sig i lokalen? Var det bara tre personer?

Som terrordåd betraktat känns det hela hur som haver synnerligen dåligt planerat. Ger snarare intryck av psykotisk episod vilket förstärks av att han tog systern av daga.

Jag har inte hunnit läsa allt som skrivits så det är möjligt att ovanstående frågor redan är besvarade. Ber då om ursäkt.
Citera
2019-08-12, 12:56
Medlem
Fremstiles for varetektsfengsling kl 13:15
Citera
2019-08-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash

Han lyckades avväpna en mördare, knappast ett misslyckande.
Men att det lyckades kan ju tyda på att mördaren befann sig i ett icke adekvat tillstånd på något vis.
Citera
2019-08-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Fremstiles for varetektsfengsling kl 13:15

Siktede samtykker i å la seg fotografere.

Live til fengslingsmøte
https://www.vgtv.no/live/182534/direkte-siktelsen-mot-21-aaringen-utvidet-omfatter-naa-terror
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in