2019-08-10, 12:36
Medlem
Enmansdemos avatar
Om jag går in och editerat mitt inlägg och bygger ihop en citering av en användare,
får denne då en notifikation på samma sätt som om jag hade citerat denne när inlägget skrevs?

Man känner sig paranoid att man vill skapa ett nytt inlägg istället för
säkerhets skull
Citera
2019-08-10, 13:20
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Om jag går in och editerat mitt inlägg och bygger ihop en citering av en användare,
får denne då en notifikation på samma sätt som om jag hade citerat denne när inlägget skrevs?

Man känner sig paranoid att man vill skapa ett nytt inlägg istället för
säkerhets skull
Vad jag vet så går det inte ut en ny notifiering om du editerar ditt inlägg.
Citera
2019-08-10, 14:19
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Vad jag vet så går det inte ut en ny notifiering om du editerar ditt inlägg.
Tänker ni överväga införa en sådan teknisk tweak? om det går
Citera
2019-08-10, 19:32
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag gissar att notisfunktionen helt enkelt kollar efter notisinnehåll i alla inlägg som skapas och vid behov skapar notiser till de som berörs. Om det stämmer borde det inte vara så svårt att köra samma koll på alla inlägg skapas eller redigeras.

Men vill man det? Ska det gå ut en ny notis bara för att ett stavfel korrigeras?
Citera
2019-08-10, 21:23
Medlem
Citat:

Det skulle gå att utnyttja ganska grovt. Skicka notis till tusentals användare och få träffar på ditt reklaminlägg. Ja, ja, jag vet, men det diskuteras bombtillverkning här på forumet, alla andra hade redan listat ut detta och information wants to be free.

En begränsning på antal citeringar per inlägg skulle behöva införas, eller inget citerande förrän du har ett visst antal inlägg, eller ett max antal redigeringar, eller ett antal minuter innan man kan redigera inlägget, eller förhandsmoderering.
Citera
2019-08-11, 12:37
Medlem
sebnies avatar
Vad TS är ute efter, är att om man redigerar sitt inlägg och lägger till ett citat, t.ex. ett inlägg som hann postas emellan medans man skrev, så får inte denne en notifikation på det.

En enkel lösning på det hela vore att det för varje inlägg sparas en "svartlista" för alla användare som redan blivit notifierade. Denna svartlista behöver ENBART sparas i en timme.

Sedan för varje citat som läggs till med redigering, så notifieras alla nya citerade användare, och sedan läggs dem till på "svartlistan".

Och sedan för att förhindra att det missbrukas för att sprida reklam och sådant, så kan man ha som krav att användaren ifråga som ska notifieras måste ha skrivit i tråden tidigare. Och att max säg 10 användare kan notifieras per inlägg - vilket lätt kontrolleras genom att kontrollera hur många som finns på svartlistan.

När 1 timme gått, så raderas svartlistan för att spara serverplats (för då kan man ju ändå inte redigera inlägget).

Genom svartlistan har man:
1: Koll på vilka som redan blivit notifierade, så inte samma användare notifieras flera gånger så fort man rättar ett stavfel i ett inlägg som innehåller ett citat av sagda användare.
2: Koll på antalet notifierade per inlägg, oavsett antal redigeringar.

När moderator redigerar ett inlägg där 1 timme passerats (och svartlistan raderats) så skulle det kunna finnas en kryssruta för moderatorn: "Notifiera alla citerade användare en extra gång" där denna kan välja om det är något viktigt, där moderatorn, när denne redigerar inlägget med sina modfunktioner, kan välja om det ska gå ut en "dublettnotifiering" om denne vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in