2019-08-09, 21:58
Medlem
Helt sjukt. Bistånd hjälper fler. Vill man hjälp fler är det helt omvänd politik. Vill man hjälpa "lyximmigranter" är detta dock bästa lösningen. Sen ska komunerna fixa boende, jobb, skola och vård.

https://www.dn.se/debatt/regeringen-vill-lata-bistand-betala-anhoriginvandring/

Tycker ni det är en bra idé att ta från bistånd för finansiera anhöriginvandring?
Citera
2019-08-09, 22:03
Medlem
okok1s avatar
Du får nog citera lita siffror. Artikeln är låst. Ja, pengar måste tas någonstans. Det går inte öka skatten mer. Lafferkurvan existerar fortfarande.
Citera
2019-08-09, 22:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Idioti. Gör tvärtom istället. Stäng gränsen och lägg pengarna på att göra saker som gör skillnad på riktigt.
Citera
2019-08-09, 22:13
Medlem
tråkigt som fan att blattar från mena-länder ska ha stora fördelar och väldigt lätt att importera fruar.
För en svensk är det svårt som fan. Svenska myndigheter är en extrem böld i arslet och sätter sig på tvären när man försöker ta hit en fru från thailand, fillipinerna eller ukraina/vitryssland.
Citera
2019-08-09, 22:15
Medlem
Det billigaste alternativet är att inte ha någon anhöriginvandring.
Men om man absolut måste ha anhöriginvandring så blir bidrag det rimligaste alternativet.
Dels för att det inte kostar skattebetalare extra och dels är pengarna redan märkta till icke svenskar i behov i vilket fall.

Visst hade vi kunnat hjälpt fler med biståndet om man inte hade lagt det på anhöriginvandring men samma retorik gäller även om vi valt att inte ha någon asylinvandring alls.

Skattepengar är ett nollsumma spel, ska några få mer måste andra få mindre.
Citera
2019-08-09, 22:17
Medlem
NickSonnys avatar
Bäst för världen: Vi lägger pengarna på bistånd.
Bäst för bidragsparasiterna: Vi lägger pengarna på bidrag till parasiter.

Våra politiker skulle kunna ersättas med kaktusar och landet skulle bli bättre.
Citera
2019-08-09, 22:59
Medlem
Opaques avatar
Som att välja mellan pest eller kolera. Ja det borde vara bra att finansiera anhöriginvandringen med biståndet som är en budgetpost som får årliga fasta anslag av regeringen. Det finns gott om exempel på hur Sida spårat ur sin organisation och aktivt ger bort våra skattemedel till mycket tveksamma utländska särintressen ( Allt från stöd till Palestinska miliser till kommunistiska sammanslutningar i subsahara)

Inget av detta ska egentligen hända. Men nu när regeringen rott fan i land, så ska budgeten tas ur en kassa som redan finns. Alternativet är att den här lilla beklagansvärda fjantnationen Sverige får låna ihop till driften av den mångkulturella driften. Jag ställer mig positiv till det. Tyvär . måste jag tillägga.
Citera
2019-08-09, 23:11
Medlem
Pungterings avatar
Bistånd går i huvudsak till att betala de rikas välstånd i dessa länder, och till att se till att de inte behöver fixa sina länder.

Bistånd är idiotiskt och slöseri.
Citera
2019-08-10, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Bistånd går i huvudsak till att betala de rikas välstånd i dessa länder, och till att se till att de inte behöver fixa sina länder.

Håller med om det där. Det fuskas så mycket - vem ser till att pengarna går dit de är ämnade i mottagarlandet? Varför ställer inte sändarländerna hårdare krav?
Citera
2019-08-10, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering

Beror på hur det är upplagt.
Förr gav man bistånd och ställde motkrav på bättring så att dom inte skulle bli beroende av bidrag.
Numera bara delar man ut pengar och kontrollerar inget. En av SVT chefer har ju sagt till uppdrag granskning att dom inte ska jaga bidragsfuskare.
UD brukar använda utlandsbidrag som piska och morot i diplomatiska förhandlingar.

Folk har inget jobb, inget att göra så dom knullar, får barn dom inte kan försörja, barnen växer upp och har inte heller någon sysselsättning så dom knullar och får barn och allt kan pågå för folk i rikare länder ger dom mat vatten filtar och läkare etc.
Citera
2019-08-10, 07:31
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sviden
Håller med om det där. Det fuskas så mycket - vem ser till att pengarna går dit de är ämnade i mottagarlandet? Varför ställer inte sändarländerna hårdare krav?

Även om man gör det, är det värt att förstöra landets jordbruk genom att skicka dit en massa biståndsmat?

Då omöjliggör man ju för landets fattiga att försörja sig som lantbrukare...

Det är jättesvårt att ge bistånd som inte skadar landet och gör folk beroende av stödet istället för att bygga upp kan Det.
Citera
2019-08-10, 09:21
Medlem
Stigmata01s avatar
Varför i helafriden ska våra skattepengar betala för anhörighetsinvandring öht? Om nu blatten vill ha hit sina fruar, kusiner, mormor och morfar får väll blatten bekosta och försörja dem själv. Finns det inte längre någon eftertanke bland politiker längre när det gäller att spendera svenskarnas pengar?

Sjuka är att jag knappt reagerar längre när man hör om idiotin. Dagen jag blir arbetslös och kanske blir tvungen att plocka bidrag, kommer jag inte skämmas en sekund. Jag kommer då inte börja arbeta förens jag känner mig nöjd med de skattekronor som staten betalat tillbaka till mig, vilket kommer dröja länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in