Fick diagnosen aspergers syndrom för länge sen. Det var 2002. Efter det fick jag ständigt höra från personer i min omgivning att jag var känslolös, vilket jag egentligen inte är och aldrig har varit. Jag fortsatte att visa känslor som vanligt ett tag efter att ha fått diagnosen men då blev det alltid ett jävla liv. Exempelvis så befann jag mig hemma och lekte ute på gården efter skolan en eftermiddag och då var det nån som var dum mot mig vilket resulterade i att jag började gråta. Det första jag fick höra från mina föräldrar när jag kom in var att om jag inte slutade gråta så skulle de bli tvungna att lägga in mig på sjukhus. Vid ett senare tillfälle gick jag igenom en period då jag hade det jobbigt både hemma och i skolan vilket resulterade i att jag inte mådde särskilt bra psykiskt men om jag om grät/visade tecken på ångest då så fick jag alltid en rejäl utskällning. Visade jag känslor gentemot andra, typ empati, förståelse, etc så var det aldrig någon som tog det på allvar och sa "du har ju asperger så det där är inte trovärdigt."
Till slut tänkte jag att det är väl bäst att man slutar visa känslor då så att alla blir nöjda. All ilska, ångest, stress, etc har jag alltså trängt undan och stängt inne i drygt 13 år nu och periodvis mår jag asdåligt i och med detta och under de här perioderna kan jag vakna mitt i natten av att jag har sån ångest att jag skakar i hela kroppen och knappt kan röra mig och andra gånger kan jag känna intensiv ilska hela dagarna och då vill jag bara gapa och skrika och slå sönder precis allt jag ser (vilket jag naturligtvis inte gör).
Vad finns det för långsiktiga konsekvenser av att tränga undan och stänga inne känslor som jag gjort i många år nu, utöver det jag redan nämnt? Vill gärna veta det. Och det finns en sak till jag undrar över: Finns det något bra sätt att få utlopp för sina känslor utan att någon annan får reda på det?
Till slut tänkte jag att det är väl bäst att man slutar visa känslor då så att alla blir nöjda. All ilska, ångest, stress, etc har jag alltså trängt undan och stängt inne i drygt 13 år nu och periodvis mår jag asdåligt i och med detta och under de här perioderna kan jag vakna mitt i natten av att jag har sån ångest att jag skakar i hela kroppen och knappt kan röra mig och andra gånger kan jag känna intensiv ilska hela dagarna och då vill jag bara gapa och skrika och slå sönder precis allt jag ser (vilket jag naturligtvis inte gör).
Vad finns det för långsiktiga konsekvenser av att tränga undan och stänga inne känslor som jag gjort i många år nu, utöver det jag redan nämnt? Vill gärna veta det. Och det finns en sak till jag undrar över: Finns det något bra sätt att få utlopp för sina känslor utan att någon annan får reda på det?