2019-08-09, 18:23
Medlem
Leipreachans avatar
Kom att tänka på att hur lite gula tomater används i matlagning. Personligen tycker jag gula tomater är mycket godare.

Skulle vara kul att få tag på gul tomatsås, gula krossade tomater. Bara jag som tänkt på sådana produkter inte säljs?
Citera
2019-08-09, 18:27
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Kom att tänka på att hur lite gula tomater används i matlagning. Personligen tycker jag gula tomater är mycket godare.

Skulle vara kul att få tag på gul tomatsås, gula krossade tomater. Bara jag som tänkt på sådana produkter inte säljs?

Ser dessa dagligen, konserver med gula skalade tomater. Dock aldrig sett en färdig tomatsås, röd som gul i butik.

edit: har sett röd färdig tomatsås vid eftertanke.
Citera
2019-08-09, 18:29
Bannlyst
Jag använder bara gula tomater.
Varför skulle det vara kul att få tag på gula tomater som krossats?
Krossa dom själv om du nu ser fram emot det så mycket.
Citera
2019-08-09, 21:21
Medlem
cacas avatar
Citat:

Är bara göra själv, i med tomater i gryta, på med värme, mosa och kör med stavmixer. Krydda så som du vill ha det. Koka ner till lagom konsistens. Klart använda....

Gör du mycket så frys in i lagom mängder för dig.....
Citera
2019-08-09, 22:18
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Är bara göra själv, i med tomater i gryta, på med värme, mosa och kör med stavmixer. Krydda så som du vill ha det. Koka ner till lagom konsistens. Klart använda....

Gör du mycket så frys in i lagom mängder för dig.....

Jo, det kan jag göra. Men syftet var även det används väldigt lite inom kockbranschen.
Citera
2019-08-12, 18:07
Bannlyst
Så ovanliga är dom väl inte? Jag håller med om att dom är ganska goda, fast gul tomatsås, låter lite väl vågat tycker vän av ordning...

Citat:

Citera
2019-08-13, 01:14
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Så ovanliga är dom väl inte?

De är väl visst ovanliga? Även om det brukar finnas några olika sorters tomater i matbutikerna, så brukar det vara röda tomaterna. Enda skillnaden är väl att det är körsbärstomater, plommontomater osv. Ovanligt att se tomater som har annan färg (inkl. gula). Färdiga produkter med gula tomater (tomatsås och liknande) har jag aldrig sett. Ovanligt är det i alla fall.
Citera
2019-08-13, 09:47
Bannlyst
Rent allmänt så finns det ett hundra-tal olika tomatsorter i olika färger, att välja bland om man själv vill odla dom.

Min mor brukar odla några tomatplantor varje sommar, ock inget slår ju smaken av egna tomater. Fast det är ju sånt man verkligen måste äta au naturel, och inte göra tomatsås av.

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
De är väl visst ovanliga? Även om det brukar finnas några olika sorters tomater i matbutikerna, så brukar det vara röda tomaterna. Enda skillnaden är väl att det är körsbärstomater, plommontomater osv. Ovanligt att se tomater som har annan färg (inkl. gula). Färdiga produkter med gula tomater (tomatsås och liknande) har jag aldrig sett. Ovanligt är det i alla fall.
Citera
2019-08-13, 10:13
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Rent allmänt så finns det ett hundra-tal olika tomatsorter i olika färger, att välja bland om man själv vill odla dom.

Min mor brukar odla några tomatplantor varje sommar, ock inget slår ju smaken av egna tomater. Fast det är ju sånt man verkligen måste äta au naturel, och inte göra tomatsås av.

Om man vill odla ja. Men nu pratar TS om produkter som säljs (eller ja, snarare inte säljs eftersom TS inte kan köpa dem), bland annat gul tomatsås och gula krossade tomater. Fick inte intrycket av att TS vill odla egna tomater, och göra egen tomatsås osv. Då är det ovanligt med gula tomater. Både när det gäller färdiga produkter, och "bara" gula tomater att köpa i lösvikt/förpackning.
Citera
2019-08-13, 10:28
Bannlyst
Jo, gula tomater är ovanligare i butiken än röda. Du har helt rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Om man vill odla ja. Men nu pratar TS om produkter som säljs (eller ja, snarare inte säljs eftersom TS inte kan köpa dem), bland annat gul tomatsås och gula krossade tomater. Fick inte intrycket av att TS vill odla egna tomater, och göra egen tomatsås osv. Då är det ovanligt med gula tomater. Både när det gäller färdiga produkter, och "bara" gula tomater att köpa i lösvikt/förpackning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in