2019-08-11, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag satte ju energiförändring i kontrast mot just retardation. Sen uttryckte jag mig lite klumpigt i inlägget du citerade. Det var inte storheten kraft jag menade.

Friktionen kommer såklart variera med hastigheten eftersom däcket har mindre kontakt med marken i hög fart.

Så är det ju teoretiskt eftersom däckens diameter ökar något när dom snurrar snabbare (centrifugalkrafter på själva däcket) - men den skillnaden är så liten att den inte har betydelse i praktiken. Tas ju mer än väl ut av att luftmotståndet "hjälper till" att bromsa i hög fart.
Däremot om man åker över ett gupp eller backkrön under inbromsningen är det ju helt annat - då kan "marktrycket" minska en hel del under en påtaglig del av inbromsningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nära nog exakt? Stort "nja" på den. Men det beror på vad man kallar exakt. Det är sällan det kommer vara närmre 6 ggr än 4 ggr.

Ja. exakt blir det ju inte - men grunden är att tillgänglig bromskraft är ganska oberoende av farten (då blir ökningen kvadratisk). Det är ju det enda man egentligen kan utgå frånutan att det blir väldigt komplext (skulle ju inte funka i en körkortsbok).
Även om andra faktorer kan gör att det inte alls blir så ifall man jämför 2 slumpvis utvalda inbromsningar med varandra, eller gör tester under specifika förhållanden.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in