Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Det är inte fysiker som skrev körkortsboken.
Det är rörelseenergin som är fyra gånger så stor. Det är inte givet att det tar just fyra gånger så lång tid att få ner den till noll. Det hänger på bromsarna och på hur bra kontakt hjulet har med marken.
Dessutom är det rörelsen under tiden det tar att minska fyra gånger som är det intressanta. Den måste räknas ut som en integral av hastighet och tid. Hastigheten kommer antagligen inte minska konstant ens. Det är väldigt komplext att göra en korrekt modell av detta.
Det där med fyrdubblad bromssträcka är inget annat än ett rejält höftskott.
Nja, höftskott vet ja inte, rörelseenergi för en kropp inom den klassiska mekaniken är väl bevisad att vara rätt (d.v.s. för kroppar som färdas i mycket lägre hastigheter än ljuset). Integralen som du pratar om kommer väl fram till att E= ½mv2, eller?
Och jag vet att inbromsningen inte är linjär, därför kommer momentan-hastigheten att variera enligt en kurva, men TS frågade inte efter detta heller, utan användaren frågade efter den totala bromssträckan för ett fordon som färdas vid två olika hastigheter, där den ena hastigheten var dubbelt så stor som den andra.
Jag har redan noga skrivit att bromsarna också styr bromssträckan i mitt tidigare inlägg, ja självklart gör dem det.
Sedan kan man ju undra varför de som sysslar med körkortsteori inte tar trafiksäkerheten på största allvar? Därför borde de ta hjälp av fysiker (alltså riktiga fysiker, inte Flashback-fysiker). Logiskt borde det väl var den viktigaste saken i trafiksäkerhet, att informera folk om den korrekta bromssträckan (och stoppsträckan) för ett fordon. Att vilseleda folk när det gäller trafiksäkerhet fyller inget syfte som jag kan se det.