2019-08-08, 22:46
Avslutad
Tänkte se om vi kunde få lite info om löner inom yrket servicetekniker 2019!

Har själv jobbat som servicetekniker inom persienner/screens/markiser i Norge (Bergen)
Startlön på 200:- + Firmabil och en yuppinalle

Är det någon här som vet vad man tjänar i Sverige?

Kaffeautomater, vattenautomater, godisautomater etc
Vad har man för lön om man jobber med sådant?

Finns ju en hel del jobb som servicetekniker, vore kul att se vilket som ger bäst betalt.
Det jag nämnt behövs ju knappt någon utbildning till. Det är bara vara lite teknisk kunnig.

Sen finns ju en del jobb som kräver utbildning inom el osv, och då antar jag att lönen stiger en aning.

Vafan ska disskuteras? LÖN INOM JOBBET SERVICETEKNIKER!
Varför? Jo för att jag vill veta
Citera
2019-08-08, 22:49
Medlem
32 000 i lön är inget konstigt
Citera
2019-08-08, 22:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aoaz
32 000 i lön är inget konstigt

Sant.
Det låter inte konstigt alls
Citera
2019-08-08, 23:33
Moderator
Ancistruss avatar
Här är ett tips på en bra sida att kolla sådant på:

https://www.lonestatistik.se
Citera
2019-08-09, 00:20
Medlem
sommarlovs avatar
Tyvärr är det så, att bara för att man tillhör en liten minoritet som faktiskt kan reparera och fixa trasiga saker, får man inte speciellt bra betalt!

För att tjäna pengar måste man vara chef, inga krav på faktiska kunskaper ställs.

Först nu, efter 40 års-åldern börjar jag tjäna skäligt...
Citera
2019-08-09, 04:10
Medlem
killawifes avatar
Grundlönen brukar vara dålig om man inte har speciella licenser och så. Ofta finns lite extratillägg för resor och OB som drar upp lönen.

Jag har bara 24600:- + OB. Brukar landa på ca 30 i månaden men då jobbar jag två helger varje månad också vilket inte är så kul. Jag lagar cyklar, gräsklippare och småmaskiner. Sysslar även med reklamationshantering och skadeanmälan och en massa annan menlös skit. Tidigare jobbade jag med hemelektronik men det var väldigt lite reparationer, man byter bara ut allt så det var rätt tråkigt. Då hade jag ingen OB allls.
Min avdelningschef som är 20 år yngre än mig har inte ens en bråkdel av min utbildning och kan absolut ingenting om det jag gör men tjänar 2000:- mer.
Senast redigerad av killawife 2019-08-09 kl. 04:14.
Citera
2019-08-09, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Här är ett tips på en bra sida att kolla sådant på:

https://www.lonestatistik.se

Fast servicetekniker är oerhört brett områden, lär skilja en del mellan en som servar kaffeautomater och en som håller på med industriapplikation där de måste ha kunskap om ställverk, elmotorer, plc(mjuk,hård), mekanik, hydraulik ect..
Citera
2019-08-09, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tyvärr är det så, att bara för att man tillhör en liten minoritet som faktiskt kan reparera och fixa trasiga saker, får man inte speciellt bra betalt!

För att tjäna pengar måste man vara chef, inga krav på faktiska kunskaper ställs.

Först nu, efter 40 års-åldern börjar jag tjäna skäligt...

Fast att vara chef suger verkligen.
Dels måste man peta på varenda kotte som är anställd. Och klaga på dom om dom gör fel.
Sen har man en massa ansvar för saker och ting som man inte har kontroll över.
Återigen är det någon anställd som kanske gjort nåt fel .. Men man är ju chef så man har huvudansvaret.
Och när man är hemma kanske det ringer någon idiot Så man är ju aldrig helt ledig

Svårt att ha riktigt bra kontakt med kollegorna då.
Citera
2019-08-09, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Fast servicetekniker är oerhört brett områden, lär skilja en del mellan en som servar kaffeautomater och en som håller på med industriapplikation där de måste ha kunskap om ställverk, elmotorer, plc(mjuk,hård), mekanik, hydraulik ect..

Det va lite så jag tänkte också.
Här kan vi ha en tråd som visar lön för en som fixar kafeautomater, och någon annan som jobbar med brandlarm och säkerhet etc
Citera
2019-11-19, 13:21
Medlem
Jobbar som servicetekniker till verktygsmaskiner och har 42000:- utan övertid och traktamente. Man kan säkert få mer eftersom det väldigt brist på erfaren personal.

Förra året tjänade jag runt 700000 allt inräknat vilket är okej då man jobbar för ett företag i Stockholm men kan bor i en mindre ort i norra Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in