Artikeln bakom betalvägg, men citerar delar av den.
https://www.allehanda.se/artikel/har-plockas-harnosands-skolpengar-ut-ex-anstalld-atalas-for-miljonsvindel-allvarliga-misstankarMer än en och en halv miljon kronor.
Så mycket av Härnösands skolpengar ska en kvinna i 60-årsåldern ha plockat ut – utan att någon misstänkte något.
Den ex-anställde, som nekar till brott, åtalas nu för grovt bedrägeri.
Det var för ett par år sedan när en tillförordnad rektor upptäckte hur kostnaderna stuckit iväg. Många – ovanliga – utbetalningar visade sig ha skett till ett särskilt konto som används då skolpersonal behöver ha med sig kontanter till olika aktiviteter, exempelvis för mat.
En internutredning drog genast igång – under tiden blev en kommunanställd avstängd med lön.
Nu anklagas den misstänkte, som inte längre jobbar kvar, för att ha tagit ut över 1 600 000 kronor under en femårsperiod.
"Jag har inte gjort någonting", säger kvinnan i förhör.
När polisen frågar varför hon är misstänkt är svaret:
"Jag vet inte, det kan bland annat vara för att jag hade det här kortet och att det är jag som har skrivit på när jag har hämtat ut pengar".
Dessutom i artikeln finns det en pixlad övervakningsbild på när hon (inte hen) tar ut pengar från en bankomat.
Det verkar som att hon tagit ut kontanter med skolans kontokort, alltså inte att hon fört över pengarna direkt till hennes konto som det tidigare spekulerats om i tråden.