2019-09-27, 07:05
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forgiveness
Saknar återkoppling från admin.

Jag kommer att göra en sammanfattning av alla förslag som jag anser intressanta.
Jag tycker idén med Premium är intressant, men det finns också problem.

Fördelarna är bl.a. att en sådan funktion sprider intäkterna, och att det finns möjlighet att erbjuda funktioner som vi annars aldrig skulle kunna erbjuda. Samtidigt så finns det nackdelar.

Det finns funktioner som borde ligga i premium, som jag hellre skulle vilja erbjuda för samtliga medlemmar. Det finns en risk att ifall vi erbjuder premium, så kommer vissa fördelar att i större utsträckning erbjudas endast för premium-användarna.

Vissa funktioner kommer aldrig att lanseras utan ytterligare intäkter. Men går det att få fler att ge donationer så kanske Premium kan erbjudas för alla - men utan kostnad. Donationer är något som byggs upp under lång tid, så det är för tidigt att säga vad som är realistiskt här.

Oavsett vilket så kommer jag att återkomma med en sammanfattning.

Att jag är försiktig med Premium beror på många orsaker, men ett av skälen är att vårt fokus bör vara att göra Flashback så bra som möjligt. Och när det blandas in pengar så finns alltid risken att andra intressen börjar påverka. Vi måste givetvis ha intäkter för att driva forumet, men huvudfokus ska alltid vara kvaliteten. Inte lönsamheten. Och Premium är en farlig modell om den görs felaktigt.

admin
Citera
2019-09-27, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det finns funktioner som borde ligga i premium, som jag hellre skulle vilja erbjuda för samtliga medlemmar. (...)

Att jag är försiktig med Premium beror på många orsaker, men ett av skälen är att vårt fokus bör vara att göra Flashback så bra som möjligt. Och när det blandas in pengar så finns alltid risken att andra intressen börjar påverka. Vi måste givetvis ha intäkter för att driva forumet, men huvudfokus ska alltid vara kvaliteten. Inte lönsamheten. Och Premium är en farlig modell om den görs felaktigt.

admin

Att donera tyder på att man brukar/uppskattar forat eller hur? Kunde man isf få komma med input, t.ex. vilka moderatorer som är skitkassa och ej, eller kommer du skita helt i den feedbacken också?
Citera
2019-09-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massivsnopp
Att donera tyder på att man brukar/uppskattar forat eller hur? Kunde man isf få komma med input, t.ex. vilka moderatorer som är skitkassa och ej, eller kommer du skita helt i den feedbacken också?

Inte för att vara en party-pooper, men om admin ska svara på dylika inlägg gjorda av användare med namnet ”Massivsnopp” från sitt kontor i NY, så behövs det rejält med cash endast för det. Det kan vara en premiumfunktion: få svar från admin.
Citera
2019-09-27, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forgiveness
Inte för att vara en party-pooper, men om admin ska svara på dylika inlägg gjorda av användare med namnet ”Massivsnopp” från sitt kontor i NY, så behövs det rejält med cash endast för det. Det kan vara en premiumfunktion: få svar från admin.

Tja... Fick ett svar tidigare i PM trots allt (angående något annat som du inte har att göra med) så helt kört är det inte.

Ditt förslag till en premiumfunktion är alltså att admin INTE överger forumet helt och lämnar det i händerna på moderatorer som redan idag agerar fullständigt godtyckligt och regelvidrigt? Detta samtidigt som admin själv säger att han vill göra kvaliteten bättre för alla och inte vill att forumet ska självdö (för isf blir det ju inga pengar till NÅGON). Med det kausalitetstänket borde du kanske bli moderator?

Det enklaste och mest effektiva sättet för att göra forumet bättre för alla just nu är, så vitt jag observerat, att se över en handfull moderatorers agerande. Jag har hittills inte sponsrat pga hur det sett ut de senaste par åren (med över tio års användning av forat). Det går inte heller att klaga rakt ut utan att varnas/stängas av. Det går inte att ta upp specifika händelser utan att riskera 1.07.

Fullständig immunitet i klagoforumet för att därmed kunna ta upp regelvidriga moderatorsingripanden utan att riskera att få ytterligare varningar i röven hade kanske varit en vettig premiumfunktion?
Citera
2019-09-27, 23:48
Medlem
Trolltestets avatar
Ju äldre jag blir, desto mindre intressanta blir vissa skribenters inlägg för mig.

Jag skulle kunna betala 50 spänn rakt av per månad för att få åtnjuta en fungerande ignore-funktion.
Citera
2019-09-28, 02:47
Medlem
bombaccis avatar
Jag känner mig väl ganska tveksam till e premium tjänst då jag undrar om det kommer bli krångligt att fortsätta vara anonym och så känns det inte så kul att betala när jag kan få något gratis.

Har admin några mer konkreta förslag vad dessa premiumtjänster kommer vara?

Eftersom admin skrivit att inget ska tas bort utan endast läggas till.

Som en användare skrev tidigt så hade jag tyckt att det var roligt om det producerades bra videos med något form av "nyhetsinnehåll" med hälsningar från Flashback. Även att själv kunna spela in videos på mobilen och lägga upp dem med förvrängd röst/mask för att t ex kunna kommentera eller framförallt kunna tex spela in något som skett ( t ex ett brott) och istället för att länka till en Youtube video (som kanske tas bort) kunna lägga upp det direkt på Flashback.

Sedan finns det såklart risk att folk kommer lägga upp massa trista trådar med enbart en länk.

Vet inte om lagstiftningen tillåter det men att kunna få spela om en mindre summa pengar hade varit roligt. T ex vi som brukar tippa fotbolls EM/VM eller ishockey VM/OS skulle alla kunna sätta in 100 kr var på ett konto och sedan när tävlingen är avslutad så vinner vinnaren, tvåan och trean i tävlingen en del av prispengarna. Blir inga stora summor men hade kunnat vara roligt så länge det inte rör sig om allt för stora summor som måste satsas.
Citera
2019-09-28, 02:56
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Skulle betala för en ignorefunktion!
Skulle betala för en funktion där jag han gömma trådar
I mitt flöde (ex under aktuella/nya ämnen), inklusive ämnen (slipper gärna ex konspirationsforumet)
Citera
2019-09-28, 05:05
Moderator
Ancistruss avatar
Att slippa reklamen vore trevligt.

Men en annan sak flera redan varit inne på, nämligen en ignorefunktion. Men detta jag ju tidigare avslagits. Andra har önskat olika former av gilla-knappar. Detta är något Adm. tack och lov varit helt emot. Men en lösning på båda dessa önskemål vore kanske om premium medlemmarna ges möjlighet att själva markera olika användare. T.ex. genom att placera en färgmarkering bredvid olika användares namn (eller avarar) som bara man själv ser. T.ex. röda för de man ej vill läsa, gröna för de man gillar, eller vad man nu tycker att man skall använda färgerna till, det är förståss upp till var och en. Jag minns att jag och BFC tidigare i en annan tråd pratat om en sådan funktion och t.ex. Tempe ogillade idén. Jag önskar därför förtydliga att de som ogillar en sådan funktion självklart slipper använda den. Det finns redan nu funktioner inte alla vill nyttja. Och om igen, tanken är att detta bara är något man själv ser, ingen annan.
Citera
2019-09-28, 07:40
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Aa tänk att under sin profil få vara sin egen ”virtuella” amin att kunna kfk:a, papperskorga trådar dölja skräpinlägg och arkivera forum.

Skulle även betala för en BRA fb app där man kan swipa bort trådar och en smidig följafunktion osv m.m.
Citera
2019-09-28, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Aa tänk att under sin profil få vara sin egen ”virtuella” amin att kunna kfk:a, papperskorga trådar dölja skräpinlägg och arkivera forum.

Skulle även betala för en BRA fb app där man kan swipa bort trådar och en smidig följafunktion osv m.m.

En statusfunktion vore önskvärd. Så som nu. Detta är morgon för mig, men för dig är det antagligen mycket sen kväll. Hade varit bra att veta, annars så kan det bli svårt att föra vettiga diskussioner. Jag dricker morgonkaffe nu, men min motpart i diskussionen är på sista rundan i vodka-direkt-från-flaskan-stadiet.

Skojar bara, detta är sen kväll för mig också. Eller?
Svårt att avgöra utan en statusfunktion.
Citera
2019-10-05, 12:15
Medlem
Thurizas-09s avatar
Trist vore det om medlemmar kunde köpa sig funktioner. Det skulle oundvikligen leda forumet till att bli ett "community" där några fårskallar sitter och myser om funktioner de fått tillgång till och babblar om det i varje post.

Och hur skall moderatorerna hantera betalande medlemmar? Om dessa på sikt skall utgöra Flashbacks finansiering så är det väl självklart att forumet i sig radikalt kommer att omformas till oigenkännlighet.

Hoppas innerligen att frivilliga donationer i kombination med reklamintäkter kommer att räcka för att hålla Flashback flytande. Ser ingen motsättning mellan dessa alls. Reklamen på Flashback är dessutom långt ifrån lika störande som på valfri nyhetssida.

Nya funktioner för samtliga medlemmar välkommnas naturligtvis. Men att några finniga dönickar skall kunna köpa till sig fördelar är något som förhoppningsvis kan undvikas.

Tycker personligen att det som erbjuds gratis nu är fullgott så som det är. Har full förståelse för att om det inte är ekonomiskt försvarbart att upprätthålla forumet så måste något göras. Helt klart. Inväntar därför med förhoppning om att de frivilliga donationerna tillfört tillräckligt.

Själv kan jag tänka mig att donera även om reklamen bibehålls. Det viktigaste är ju trots allt att forumet får fortleva i dess nuvarande form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in