2019-08-04, 19:09
Medlem
Min kamrat var otrogen mot sin flickvän vid ett tillfälle, och nu så vill hon (inte flickvännen) fortsätta att träffa honom vid sidan av, i hemlighet. Om han inte fortsätter så kommer hon att berätta för hans flickvän vad han gjort.

Själva "hotet" finns dokumenterat och går således att bevisa i en eventuell rättegång. Trots att jag personligen betraktar situationen som en utpressning så är jag inte säker på att hon faktiskt begått något brott i och med detta.

Vad säger ni, har hon begått något brott? I sådana fall så kommer jag att uppmuntra honom till att polisanmäla henne.
Citera
2019-08-04, 19:15
Medlem
Jag hittade följande om utpressning från lagen.nu:

Citat:
Brottet består i att någon genom hot om våld, skandalisering eller polisanmälan tvingar annan till handling eller underlåtenhet. Beskyddarverksamhet räknas som en form av utpressning. Utpressning skiljer sig från rån genom att hotet vid rån sker vid trängande fara och de facto inte lämnar offret något val.

Jag anser att hon hotar med skandalisering, med syfte att driva min kamrat till underlåtenhet. Vad min vän gjort är inte illegalt, men det står inte heller i beskrivningen att så måste vara fallet. Hur skall alltihop tolkas? Jag är ingen jurist.
Citera
2019-08-04, 22:11
Medlem
Ja detta är en form av utpressning.
Citera
2019-08-05, 00:38
Medlem
yz44s avatar
Så du tror att en polisanmälan hjälper din kompis, vore det inte enklare om din kompis erkände snedsteget direkt utan att ta omvägen via polisen som ändå har nog med arbete.
Citera
2019-08-05, 01:02
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Nej utpressning kräver en ekonomisk vinning för gärningsmannen, hade hon krävt pengar för att inte avslöja otroheten så hade det varit försök till utpressning.

I dagsläget har hon mest troligt inte begått något brott. Tvingar hon honom att ha sex för att inte avslöja otroheten handlar det om våldtäkt, att ha ett förhållande på annat vis skulle röra sig om olaga tvång.

Nu framgår det inte exakt vad hon har sagt men har hon krävt att få sex i utbyte mot sin tystnad så skulle det kunna röra sig om försök till våldtäkt. Det beror på hur påstridig hon är, det är nog inte aktuellt ännu men skulle kunna bli det. Försök till olaga tvång är inte straffbart så där krävs att brottet har fullbordats.

Intressant situation rent juridiskt.
Citera
2019-08-05, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Så du tror att en polisanmälan hjälper din kompis, vore det inte enklare om din kompis erkände snedsteget direkt utan att ta omvägen via polisen som ändå har nog med arbete.

Jag vet inte vad han kommer göra ännu, men varför skulle han tacka nej till att sätta dit utpresserskan ifall hans flickvän kommer att få nys om otroheten oavsett vad? Han har gjort fel, men hon har också gjort fel och han kanske får skadestånd för det de facto brott han blivit utsatt för.

Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Nej utpressning kräver en ekonomisk vinning för gärningsmannen, hade hon krävt pengar för att inte avslöja otroheten så hade det varit försök till utpressning.

I dagsläget har hon mest troligt inte begått något brott. Tvingar hon honom att ha sex för att inte avslöja otroheten handlar det om våldtäkt, att ha ett förhållande på annat vis skulle röra sig om olaga tvång.

Nu framgår det inte exakt vad hon har sagt men har hon krävt att få sex i utbyte mot sin tystnad så skulle det kunna röra sig om försök till våldtäkt. Det beror på hur påstridig hon är, det är nog inte aktuellt ännu men skulle kunna bli det. Försök till olaga tvång är inte straffbart så där krävs att brottet har fullbordats.

Intressant situation rent juridiskt.

Mycket intressant. Så ifall min vän skulle ge vika och ha sex med henne en gång till, så har hon gjort sig skyldig till våldtäkt!

Hon har skrivit till honom på Messenger och sagt att han kommer att berätta för hans flickvän om han inte har sex med henne. Hon rättfärdigar det hela genom att hävda att det var min vän som ljög från början och sade att han var singel för att kunna ligga med henne. Det är inte heller ett brott, dock!
Citera
2019-08-05, 11:16
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javlabjorn
Mycket intressant. Så ifall min vän skulle ge vika och ha sex med henne en gång till, så har hon gjort sig skyldig till våldtäkt!

Hon har skrivit till honom på Messenger och sagt att han kommer att berätta för hans flickvän om han inte har sex med henne. Hon rättfärdigar det hela genom att hävda att det var min vän som ljög från början och sade att han var singel för att kunna ligga med henne. Det är inte heller ett brott, dock!

Ja genom den nya lagstiftningen hade det setts som våldtäkt, visserligen är "tjatsex" inte straffbelagt men paragrafen har följande del:
Citat:
En person kan aldrig anses delta frivilligt om

1.deltagandet är en följd av misshandel, annat våld eller hot om brottslig gärning, hot om att åtala eller ange någon annan för brott eller hot om att lämna ett menligt meddelande om någon annan,

Det handlar om hot om att lämna ett menligt meddelande i din väns situation.

Jag är osäker på vart man kommer att dra gränsen för försök till våldtäkt i utpressningsfallen och det har inte behandlats särskilt i propositionen till den nya lagen men det rimliga är att man använder samma gräns som vid det tidigare brottet försök till sexuellt tvång då lydelsen är snarlik.

Vill din vän slippa undan det hela så kan han förstås förklara att hon i så fall gör sig skyldig till våldtäkt samt att hon eventuellt redan har begått en brottslig gärning, det bör hålla henne från att berätta om otroheten. Det kan dock som sagt mycket väl anses vara ett brott som har begåtts redan nu, jag skulle dock behöva utreda saken noggrannare för att kunna avgöra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in