Citat:
Ursprungligen postat av
javlabjorn
Mycket intressant. Så ifall min vän skulle ge vika och ha sex med henne en gång till, så har hon gjort sig skyldig till våldtäkt!
Hon har skrivit till honom på Messenger och sagt att han kommer att berätta för hans flickvän om han inte har sex med henne. Hon rättfärdigar det hela genom att hävda att det var min vän som ljög från början och sade att han var singel för att kunna ligga med henne. Det är inte heller ett brott, dock!
Ja genom den nya lagstiftningen hade det setts som våldtäkt, visserligen är "tjatsex" inte straffbelagt men paragrafen har följande del:
Citat:
En person kan aldrig anses delta frivilligt om
1.deltagandet är en följd av misshandel, annat våld eller hot om brottslig gärning, hot om att åtala eller ange någon annan för brott eller hot om att lämna ett menligt meddelande om någon annan,
Det handlar om hot om att lämna ett menligt meddelande i din väns situation.
Jag är osäker på vart man kommer att dra gränsen för försök till våldtäkt i utpressningsfallen och det har inte behandlats särskilt i propositionen till den nya lagen men det rimliga är att man använder samma gräns som vid det tidigare brottet försök till sexuellt tvång då lydelsen är snarlik.
Vill din vän slippa undan det hela så kan han förstås förklara att hon i så fall gör sig skyldig till våldtäkt samt att hon eventuellt redan har begått en brottslig gärning, det bör hålla henne från att berätta om otroheten. Det kan dock som sagt mycket väl anses vara ett brott som har begåtts redan nu, jag skulle dock behöva utreda saken noggrannare för att kunna avgöra det.