Citat:
Ursprungligen postat av
Omniman
Ni som hatar globalism och vänster så mycket, hitta på nåt eget sätt att lösa klimatkrisen kanske? Äta mer kött? Njae...
Jag vet inte om du försöker spela Allan eller vad ...
Men du kanske inte riktigt ätnk över vad som faktiskt menas med "globalism" i relation till både Jordbruk, och själva transporten av råvarorna.
Och, om du inte visste det redan, så kan jag upplysa dig om att "Globalism" i just detta ämne handlar om att Koncentrera jordbruket till särskilt gynnsamma regioner (billig arbetskraft alltså, samt många soltimmar osv).
Ett alldeles lysande sådant exempel hittar du i allra sydligaste Spanien.
Titta görna på Google Maps, på satellitbilderna, för att se hur det ser ut där du får DINA grönsaker ifrån.
Det är praktiskt taget ett helt Landskap som "jordbrukarna" har satt plastskynken över, för att kunna odla så mycket Aubergin och Zucchini, osv, som EU-konsumenterna kräver till så billigt pris som bara möjligt.
"Jordbruk" och "Globalism" handlar alltså inte om "Småskaligt, Närproducerat" som du kan hitta bredvid din egen hemstad.
Nejdu ... sånt är ju DYRT.
Detsamma har vi på Madagaskar, var nästan ingen naturlig ekologi finns kvar längre.
Det odlas bara "onödiga" grödor till Västerländska marknaden (med just västerländska ägare).
Det är detta som är "globalism" och "Jordbruk."
Och jag är mycket säker på att du aldrig riktigt tänk dig att det är så det ska se ut.