• 1
  • 2
2019-08-03, 20:31
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Sant.

Men frågeställningen om vilka alternativ som finns är ändå relevant. Man måste prova rulla de snöbollar man kan för att se om man kan få ordentlig rull på något eller några av alternativen någon gång. Vi kan ju inte bara ge upp utan kamp mot hönan-och-ägget-problemet. Mirakel kan ske.

Precis, men jag tror att plattformarna redan finns, problemet de har är att nå ut. Hur kan vi främja det?
Citera
2019-08-03, 20:49
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Precis, men jag tror att plattformarna redan finns, problemet de har är att nå ut. Hur kan vi främja det?

Jag har nog själv inget hållbart svar på det. För jag tror frågan måste in i ett större perspektiv, där medvetenhet om information och makt måste höjas rent allmänt.

Vad jag själv försöker göra är att då och då prova alternativ. Och då inte bara när det gäller videodelningsplattformar, utan på fler viktiga områden där vi är helt jävla ägda. Jag tror det behövs föregångare som kan visa att det går att hålla sig undan Google, Facebook, Apple, Microsoft, Cisco mfl. Jag jobbar på det. Men känner inte jag lyckats hitta rätt ännu, framförallt i mobilen. Först då, när jag hittat alternativen, känner jag att jag kan börja missionera för andra om hur de ska hålla sig undan drakarna. Innan dess känns det helt värdelöst att domedaga. Ingen kommer orka lyssna, om det inte finns lösningar. Fortfarande svårt att köra öppen kod, långsiktigt, i mobilen upplever jag. Men nu börjar vi ramla utanför tråden lite lätt.

Någon annan kanske har en annan strategi?
Citera
2019-08-03, 20:52
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Jag har nog själv inget hållbart svar på det. För jag tror frågan måste in i ett större perspektiv, där medvetenhet om information och makt måste höjas rent allmänt.

Vad jag själv försöker göra är att då och då prova alternativ. Och då inte bara när det gäller videodelningsplattformar, utan på fler viktiga områden där vi är helt jävla ägda. Jag tror det behövs föregångare som kan visa att det går att hålla sig undan Google, Facebook, Apple, Microsoft, Cisco mfl. Jag jobbar på det. Men känner inte jag lyckats hitta rätt ännu, framförallt i mobilen. Först då, när jag hittat alternativen, känner jag att jag kan börja missionera för andra om hur de ska hålla sig undan drakarna. Innan dess känns det helt värdelöst att domedaga. Ingen kommer orka lyssna, om det inte finns lösningar. Fortfarande svårt att köra öppen kod, långsiktigt, i mobilen upplever jag. Men nu börjar vi ramla utanför tråden lite lätt.

Någon annan kanske har en annan strategi?

Jag tänker bara spontant kring om några av dessa alternativa plattformar ens funderat kring varumärkesbyggande?

Och isåfall hur de gått tillväga. För det är ju inte svårt att nå ut idag, men att skapa ett intryck som gör att konsumenten återkommer.
Citera
2019-08-03, 20:55
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization

Genom att Flashback skapar en portal för videos. Helt enkelt samla ihop intressanta kanaler på en sida. Alla vinner på det. Kanalerna (de som skapar programmen) får Flashbacks publik direkt, plattformarna får besökare och kan profilera sig vidare till FBs besökare och FB får stålars. All good
Citera
2019-08-03, 20:57
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Genom att Flashback skapar en portal för videos. Helt enkelt samla ihop intressanta kanaler på en sida. Alla vinner på det. Kanalerna (de som skapar programmen) får Flashbacks publik direkt, plattformarna får besökare och kan profilera sig vidare till FBs besökare och FB får stålars. All good

Det skulle kunna fungera.
Citera
2019-08-03, 21:12
Medlem
526s avatar
Finns det färdiga system för video-tubar? Det finn sen uppsjö av olika videokanaler och alla verkar likna varandra i grunden. Typ någon form av open source mojäng? Det finns för textforum.
Citera
2019-08-03, 21:22
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Bitchute och Peertube är två andra som brukar nämnas i genren.

Sant.

Men frågeställningen om vilka alternativ som finns är ändå relevant. Man måste prova rulla de snöbollar man kan för att se om man kan få ordentlig rull på något eller några av alternativen någon gång. Vi kan ju inte bara ge upp utan kamp mot hönan-och-ägget-problemet. Mirakel kan ske.

Exakt varför tror du det skulle bli ett stort problem, om regelbrott begångna med postade bilder hanterades på samma sätt som regelbrott begångna med postade texter?

Ett större problem, och mera utmattande, för administratörer och moderatorer, skulle nog eviga upphovsrättsanspråk vara.

Jag tror ingenting. Förklarade bara hur Admin brukar se på saken.
Citera
2019-08-08, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
En oberoende kanal för filmer utan censur. Kan det vara något?

Och detta ska "flashtube" stoppa? Hur har du tänkt att "flashtube" eller flashback skulle censurera Google, ett mångmiljard företag?
Citera
2019-08-08, 20:15
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Och detta ska "flashtube" stoppa? Hur har du tänkt att "flashtube" eller flashback skulle censurera Google, ett mångmiljard företag?
Vet inte om du läst vad jag skrev, eller så missuppfattar jag vad du menar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in