Citat:
Ursprungligen postat av
Cannibalization
Precis, men jag tror att plattformarna redan finns, problemet de har är att nå ut. Hur kan vi främja det?
Jag har nog själv inget hållbart svar på det. För jag tror frågan måste in i ett större perspektiv, där medvetenhet om information och makt måste höjas rent allmänt.
Vad jag själv försöker göra är att då och då prova alternativ. Och då inte bara när det gäller videodelningsplattformar, utan på fler viktiga områden där vi är helt jävla ägda. Jag tror det behövs föregångare som kan visa att det går att hålla sig undan Google, Facebook, Apple, Microsoft, Cisco mfl. Jag jobbar på det. Men känner inte jag lyckats hitta rätt ännu, framförallt i mobilen. Först då, när jag hittat alternativen, känner jag att jag kan börja missionera för andra om hur de ska hålla sig undan drakarna. Innan dess känns det helt värdelöst att domedaga. Ingen kommer orka lyssna, om det inte finns lösningar. Fortfarande svårt att köra öppen kod, långsiktigt, i mobilen upplever jag. Men nu börjar vi ramla utanför tråden lite lätt.
Någon annan kanske har en annan strategi?