Tack för alla svar hittills! Ska kika på den listan Biggedy postade. Bara det att det är såklart skillnad på bra och dåliga kalorier, så man kan kanske inte 100 % bara efter en sådan lista.
Citat:
Ursprungligen postat av
goin-xxxl
Havregryn, kör på vitt ris istället, lättare för magen att smälta, jordnötter brukar man få rätt billigt,olivolja kanske?
Ja, havregryn är väldigt bra och billigt vet jag. Men det aboslut enda jag använder havregryn till i nuläget är havregrynsgröt (med lingonsylt), finns det fler relativt lätta maträtter/frukostar man kan använda havregryn till? Salta jordnötter (OLW) brukar jag köpa, det kostar bara ca 20 kr för 300g som har ett totalt kalorivärde på 1800 kcal. Men vissa säger att det är onyttigt med jordnötter precis som med chips och ostbågar, stämmer det eller är det en myt? Olivolja har jag köpt och för någon månad sen drack jag några få ml innan frukost varje dag men det bränner till som fasiken i halsen och jag ställer mig tveksam till huruvida det faktiskt är så nyttigt som folk säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
tnem
En gainer är princip proteinpulver med socker, så skippa det.
Kör du proteinshakes så kan man toppa av med lite rapsolja.
Skippa alla fansy grej som kostar. Tex är Sötpotatis inte anmärkningsvärt bättre än vanlig potatis, vissa näringsämnen finns det mer av I sötpotatis. "Super"-livsmedlen som hypas är oftast bara marginellt bättre än alternativen.
Ät mer mat typ spagetti och köttfärssås, lägg till lite linser i köttfärssåsen så får du mer protein billigt.
Röda linser är lätta att tillaga, de skall bara koka med 10 min sen är det färdigt.
Lite nötter är lätt ha som mellanmål, eller på kvarg en tex.
Vad har du för budget i kr?
Samma med rapsolja som olivolja, det är jävligt billigt sett till kaloridensiteten, men är det verkligen nyttigt för en att dricka alt. hällla ner lite rapsolja i maten? Tänker friterade pommes på snabbmatsrestauranger är friterade i rapsolja (tror jag), och det är väl mindre nyttigt?
Men protenshake/proteinpulver kostar ju pengar det också, det är inte supermycket som skiljer mellan ett kg proteinpulver och ett paket gainer med samma vikt. Hittade en gainer som kostar "bara" 400 kr som ligger på närmre 7 kg = 24 portioner med rek. dos och varje dos ligger på hela 1100 kcal. Som sagt, det blir över 500 kr i månaden om man köper det regelbundet, men å andra sidan slipper man (förhoppningsvis) lägga ut dessa 500 kr på mat i så fall tänker jag. Sen om man vill öka kcal-intaget per shake ännu mer kan man som du säger ro ner lite olja alt. något smör som mandelsmör och blanda i en mixer. Jag är ingen expert, men detta låter väl trots allt prisvärt när allt kommer omkring, eller?
Och ja, jag ska skippa allt fancy-shit som sötpotatis. Pasta, ris, nötter och linser är bra tips!
Budgeten varierar lite beroende från månad till månad förresten, beroende på vilka andra utgifter man har just den månaden. Men om man kan komma under 300 kr/veckan är det ju bra, men då ska sägas att jag bruka äta middag tillsammans med familjen (som jag inte behöver stå för) åtminstone 2 gånger i veckan kanske så det drar ner kostnaderna lite grand.
Citat:
Ursprungligen postat av
MRZnr1
Googla gärna frågan då den varit uppe förut. Det fanns tidigare en sida som hette något liknande med "protein per krona" som listade de billigaste proteinkällorna.
Du verkar vara ny på styrketräning. Det är inte säkert att du behöver prioritera kosten så mycket. Ju seriösare träningsprogram, ju seriösare kost. Ta gärna hjälp av en PT så att du inte lägger ut 3000-4000kr på mat i månaden samtidigt som kör du något usel 3 split där du växer lika mycket som om du bara åt spagetti och ketshup...
Ja, det var som sagt en som postade en länk innan som jag ska kika närmre på! Men problemet är att många som tränar fokuserar alldeles för mycket på att äta proteinrik mat, men vad jag har hört så beöver kroppens muskler endast en specifik mängd protein beroende på hur mycket man tränar, och resten gör den sig av med när man "gör nummer två" på toaletten. Så vill man få i sig mycket kalorier har jag hört att man utöver en varierad kost såklart bör fokusera på att äta lite mer kolhydrater istället för kalorier, vilket också generellt är billigare.
Btw, PT - det i sig kostar väl 3000-4000 i månaden om man vill ha en regelbunden? Aldrig i livet att jag har råd med det!
Citat:
Ursprungligen postat av
Greated
Finns t.ex maltodextrin billigt som du kan blanda ner med proteinet för att göra sin egna gainer.
Om du inte bryr dig om kvalitén på bulken, så finns det alltid bullar/kakor billigt om du behöver kalorier.
Jordnötsmör/olja är också bra utfyllnad om du bara behöver kalorier
Maltodextrin har jag aldrig hört talas om, är det bättre än en gainer menar du? Kostade 150 kr såg jag för 4kg som räcker för 120 doseringar (114 kcal per dosering) = 13700 kcal. Att jämföras med en gainer som ligger på totalt 27 000 (6.8 kg) för 400 kr. Om du ska köpa proteinpulver till maltodextrin går det typ på ett ut prismässigt om jag inte är ute och cyklar. Då kan man väl lika gärna invensetera i en gainer ändå? Att det är socker i gör mig detsamma, jag har inget emot att få i mig lite extra socker p.g.a. hög ämneseomsättning.
Smör och oljor som sagt är jättebra, men också väldigt äckligt generellt. Testat att dricka små mängder olivolja, linfröolja och äta mandelsmör, valnötssmör och kokosolja och jag har minst hälften av dessa kvar i kylen 2 månader efter jag köpte dem för jag gillar dem inte men om jag tvingar i mig det går det väl.
Citat:
Ursprungligen postat av
destinaxe
1 gallon mjölk om dagen?
Närmre 4 liter mjölk om dagen? Det ligger väl på ca 10 kr/litern = 40 kr om dagen = 1200/mån på mjölk. Lite väl dyrt, men 1 liter (3 %-ig) om dagen brukar jag ändå dricka.
Citat:
Ursprungligen postat av
llanz
Det bästa och billigaste sättet att bulka är med pasta. Har själv gjort det. Räkna ut hur mycket du äter nu och se pasta som en "gainer" så istället för att köpa en skit dyr gainer som innehåller skit köp då Pasta.
1 portion gainer ligger väll på runt 500 kalorier och kostar runt 10kr per portion (?)
500 gram pasta = 5kr
Använd 200 gram okokt om dagen vilket kommer ge dig 720 kalorier samt 22 gram protein.
Ja, pasta, ris, potatis, nudlar och andra billiga kolhydrater etc. är super! Men man kan inte bara leva på kolhydrater utan såklart behövs andra näringsämnen också. Och jämfört med säg fläskkotletter och filéer som är rika på protein är det nog faktiskt billigare med gainers trots allt.
Utöver mat äter jag en hel del tomma kalorier som generellt är både billigare och lättare att få i sig. Till exempel choklad, lösgodis, chips, jordnötter och läsk. Något jag brukar göra som är jävligt gott faktiskt är att ta ungefär 3 ägg och kläcka i en bunke - ro ner typ 1 dl socker (ögonmått) och köra med elvisp 10-15 sek. Sen ro ner en sked mjöl och en sked kakao och blanda ihop till en smet. Sen äta det. Jäkligt gott faktiskt och kalroirikt och bra! Det är väl sockret som kanske inte är det nyttigaste men bryr mig inte så värst mycket om det, och sen ägg och kakao är väldigt nyttigt och mjölet är så pass lite att det onyttiga i det nästan är försumbart.
Vissa har delade meningar kring huruvida man bör bulka med hjälp av tomma kalorier eller inte, men faktum är att om man äter för nyttigt, typ mest bara grönsaker och frukt, så får man också mindre energi till att träna för man har inte försatt kroppen med tillräckligt mycket bränsle (kalorier). Frukt och grönt i all ära, men personligen skulle jag aldrig lägga ut några större summor på det då det är överskattat och för dyrt sett till kaloridensitet, en enda avokado kostar förfan nästan 20 spänn! Gurka, lök och bananer är ungefär det enda jag köper i grönsaks/fruktväg då det är relativt billigt.