Resultat: Fulöl 2019?
Svensk starköl 5,1% 8,40 kr
10,23%
9 röster
Fem komma tvåan 5,2% 8,40 kr
29,55%
26 röster
Åbro Original 5,2% 8,90 kr
17,05%
15 röster
Dansk Fadøl 5,0% 8,90 kr
10,23%
9 röster
Fagerhult Export 5,3% 8,90 kr
5,68%
5 röster
Zeunerts original 5,3% 8,90 kr
9,09%
8 röster
Småland 5,2% 9,40 kr
15,91%
14 röster
Holba 4,7% 9,90 kr
2,27%
2 röster
DAB 5,0% 9,90 kr
20,45%
18 röster
2019-08-02, 19:00
Medlem
zepofans avatar
Under min nyligen avslutade semester så gjorde jag ett litet test. De som hänger i alkoholforumet vet att jag inte är något större fan av ljus lager, därför tänkte jag att jag skulle testa ljus lager av de billigaste sorterna.
De sorter jag provat, samtliga på 33 cl burk och under tio spänn, är dessa:
Dansk Fadøl 5,0% 8,90 kr
Småland 5,2% 9,40 kr
Holba 4,7% 9,90 kr
DAB 5,0% 9,90 kr

Några har jag valt bort från början, t.ex. Sofiero, där jag vet sedan tidigare att den är skitäcklig.
Några andra av de billigare sorterna fanns inte på det lilla systembolag jag hade i närheten och jag tänkte inte förnedra mig genom att beställa hem en av varje som saknades.

Hur gick det då? Som väntat var det inga större skillnader mellan de flesta. De som i mitt tycke, efter gediget testande, "vann" var Fem komma tvåan tätt följd av Zeunerts, och det som fällde avgörandet där var priset. Femtio öre mer för 0,1% högre alkoholhalt gör att den hamnar tvåa. Sedan kom ett stim i mittensektorn,utan inbördes ordning. Som ohotad etta från botten placerade sig Fagerhults Export, vilken var rent av äcklig. Jag hade köpt två av denna (och några andra också för att parallellprova) och jag kände direkt att burk två kommer att vaskas alt. drickas när jag redan är full. Som info. den vaskades inte..... Tvåa från botten blev Holba, en öl jag trodde skulle kunna bli en fulölsfavorit, men den passade inte mig i smaken alls.

För att det ska bli diskussion och inte ett blogginlägg ställer jag frågan, hur ser era fulölslistor ut,
om vi håller oss till A. Går att köpa i Sverige och B. Kostar under tian för en 33cl?
Citera
2019-08-02, 19:13
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Mina favoriter är

1. Three Hearts 7,5.
2. Stockholm festival 7,2.
3. Åbro 7,3.
4. Norrlands Djup 6,8.
5. Fem komma tvåan.
6. Kung.
Citera
2019-08-02, 19:22
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Under min nyligen avslutade semester så gjorde jag ett litet test. De som hänger i alkoholforumet vet att jag inte är något större fan av ljus lager, därför tänkte jag att jag skulle testa ljus lager av de billigaste sorterna.
Dansk Fadøl 5,0% 8,90 kr
Småland 5,2% 9,40 kr
Holba 4,7% 9,90 kr
DAB 5,0% 9,90 kr

För att det ska bli diskussion och inte ett blogginlägg ställer jag frågan, hur ser era fulölslistor ut,
om vi håller oss till A. Går att köpa i Sverige och B. Kostar under tian för en 33cl?

Har provat Fem komma tvåan, Fagerhult, Småland, Holba och DAB av de du listar och min vinnare är DAB följt av Fem komma tvåan. Annars blir det mest Kung och Pripps 7,2 för min del, när det handlar om fulöl. Skål förresten!
Citera
2019-08-02, 19:57
Medlem
nidbilds avatar
Den thailändska piss ölen LEO är 100% fulöl då det orsakar svår halsbränna
Citera
2019-08-02, 20:03
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Dansk Fadøl 5,0% 8,90 kr
Småland 5,2% 9,40 kr
Holba 4,7% 9,90 kr
DAB 5,0% 9,90 kr

Några har jag valt bort från början, t.ex. Sofiero, där jag vet sedan tidigare att den är skitäcklig.
Några andra av de billigare sorterna fanns inte på det lilla systembolag jag hade i närheten och jag tänkte inte förnedra mig genom att beställa hem en av varje som saknades.

Hur gick det då? Som väntat var det inga större skillnader mellan de flesta. De som i mitt tycke, efter gediget testande, "vann" var Fem komma tvåan tätt följd av Zeunerts, och det som fällde avgörandet där var priset. Femtio öre mer för 0,1% högre alkoholhalt gör att den hamnar tvåa. Sedan kom ett stim i mittensektorn,utan inbördes ordning. Som ohotad etta från botten placerade sig Fagerhults Export, vilken var rent av äcklig. Jag hade köpt två av denna (och några andra också för att parallellprova) och jag kände direkt att burk två kommer att vaskas alt. drickas när jag redan är full. Som info. den vaskades inte..... Tvåa från botten blev Holba, en öl jag trodde skulle kunna bli en fulölsfavorit, men den passade inte mig i smaken alls.

Jag köpte alltid 4-6 DAB, en flaska rött att avnjuta medan de kylnade av samt ett tiopack minkflaskor jäger i frysen.

DAB är och förblir min favorit genom tiderna!
Citera
2019-08-02, 20:55
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Tidigare hade jag Stockholm Festival som favorit bland fulölen. Jag tyckte att den hade lite mer beska än många andra fulöl. Men sedan tyckte jag helt plötsligt att den är äcklig och köper den inte längre.

Det har blivit mycket Pripps och Fem komma tvåan istället. På sistone har det blivit en del Norrlands också.
Citera
2019-08-02, 21:16
Medlem
SoundBlasters avatar
Min favorit är utan tvekan Bryggmästarens. Finns iofs bara som 50cl och kostar 14:90, men två burkar kostar ju detsamma som 3st 33cl-burkar och innehåller samma volym. Annars funkar Småland och Falcon.

En ny favorit om man vill bryta av den klassiska lagersmaken är Pistonhead Haze Lager, den är svingod. Kostar förvisso 10:50 men tycker helt klart att den är värd några ören extra. Hade utan problem kunnat betala 15 kr för den.
Citera
2019-08-02, 21:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Tidigare hade jag Stockholm Festival som favorit bland fulölen. Jag tyckte att den hade lite mer beska än många andra fulöl. Men sedan tyckte jag helt plötsligt att den är äcklig och köper den inte längre.

Det har blivit mycket Pripps och Fem komma tvåan istället. På sistone har det blivit en del Norrlands också.
Ja, vid de tillfällen det ska drickas fulöl så har jag också druckit Norrlands, ffa Norrlands Ljus som har en bra alkoholhalt för att dricka många över tiden, plus att den är, om man uttrycker sig diplomatiskt, neutral i smaken. I just det här testet kvalar den dock inte in på grund av priset.
Kanske ska ta och göra ett test till, fulöl i divisionen 10-12 kr?

En tanke, skulle inte moderatorerna kunna styra upp en "fulölscup" så här i semestertider?
Upplägg: Vecka 1, omröstning mellan öl 1 och öl 2 (Mod avgör vilka det skall vara, men tipset är att hålla sig till de kriterierna jag hade, svensk och under tian), segraren vidare. Vecka 2 omröstning mellan öl 3 och 4, segraren vidare, ja ni fattar säkert upplägget.
Framåt höstkanten kan vi utse "the ultimate fulöl" som står som regerande mästare till nästa sommar.
Citera
2019-08-02, 21:23
Medlem
Forzos avatar
Var ett tag sedan jag drack fulöl nu men har sedan festivaltiden alltid kört på Svensk starköl, smakar likadant oavsett temperatur så var perfekt tältöl. Tycker faktiskt smaken på den är rätt trevlig också

Edit: Senast jag drack den låg den under tian, osäker på hur det är nu dock...
Citera
2019-08-02, 21:32
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoundBlaster
Min favorit är utan tvekan Bryggmästarens. Finns iofs bara som 50cl och kostar 14:90, men två burkar kostar ju detsamma som 3st 33cl-burkar och innehåller samma volym. Annars funkar Småland och Falcon.

En ny favorit om man vill bryta av den klassiska lagersmaken är Pistonhead Haze Lager, den är svingod. Kostar förvisso 10:50 men tycker helt klart att den är värd några ören extra. Hade utan problem kunnat betala 15 kr för den.
Jag trodde också att Haze Lager skulle vara bra och sommarens favorit. Jag dricker ofta Flat Tire som "finare fulöl", och jag vet att jag gillar Galaxy humle, köpte därför ett flak direkt när det släpptes, utan att ha provat innan, och detta visade sig vara ett nerköp av Guds nåde!
Ja, ölen har gått åt, till största delen i rent berusningssyfte för gott var det inte!
Citera
2019-08-02, 21:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Var ett tag sedan jag drack fulöl nu men har sedan festivaltiden alltid kört på Svensk starköl, smakar likadant oavsett temperatur så var perfekt tältöl. Tycker faktiskt smaken på den är rätt trevlig också

Edit: Senast jag drack den låg den under tian, osäker på hur det är nu dock...
Jodå, den ligger fortfarande bra till prismässigt, 8,40 kr/33 cl.
Citera
2019-08-02, 22:19
Medlem
xavi8222s avatar
Haze lager är sjukt god. Som någon innan skrev, så är det sjukt mycket öl för pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in