2019-08-02, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mandanne
Jag är en person som alltid gått runt i Jeans och enfärgade T-shirts. Kanske en klocka som accessoar om jag känner för det. När jag går in på en vanlig modebutik på nätet möts jag av kläder som ser ut att tillhöra clowner, gangsters eller fjollor. Jag har aldrig mött en man på gatan och tänkt "Wow, vad snyggt han klär sig". Det enda jag kan tänka mig är en klassisk kostym men det kan man ju inte springa runt i hela dagarna.

Om man känner för att få lite inspiration och utöka garderoben men inte gillar det "vanliga", var börjar man?

Här kanske,

https://www.youtube.com/watch?v=hmKlIkTLyQE
Citera
2019-08-02, 00:21
Bannlyst
Man börjar i en klädaffär, ta med en vän om du är osäker på dig själv så får han/hon hjälpa dig.
Citera
2019-08-02, 03:40
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=SIGQlKcr3Fs

Kolla hans gamla videor. Stil behöver inte alls bli dyrt.
Citera
2019-08-02, 21:31
Medlem
lakritcs avatar
Ett par snygga skor, välsittande jeans och en skjorta, gärna slim fit, är en god början.

När det gäller skjortor äger jag endast långärmade. Om jag kör kortärmat, som jag trivs under vår, sommar och höst, så är det piké som gäller. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som jag ogillar med kortärmade skjortor, men känner mig antingen som en femåring som blir uppklädd av föräldrar eller som att jag väger 115 kg och är på väg till en MC-träff.

T-shirts skulle jag undvika. Kan faktiskt inte komma på senast jag använde det. Har ett smalt användningsområde då man i nästan alla sammanhang blir underklädd.
Citera
2019-08-02, 23:08
Medlem
Alla svar i en sådan här tråd kommer naturligtvis att vara färgade av åsikterna från personen som skriver inlägget, så också detta inlägg så klart.

Jag skulle säga att detta är några grundtankar som jag tycker att alla borde ha:

1. Undvik kläder tillverkade av plast (polyester, nylon, viskos etc)
2. Jeans är för tonåringar och kroppsarbetare och ett ovärdigt plagg för övriga män.
3. Sneakers/gympaskor har man på gymmet eller om man är ute och springer eller spelar tennis eller liknande. Inte som vardagsskor.
4. Detsamma gäller träningskläder.
5. Slim fit är en trend och trender ska man undvika, herrkläder ska aldrig sitta åt som regel.

Första steget är att komma ifrån jeansen med antingen chinos i khaki, vilket är ett tidlöst plagg som funkar till det mesta, eller nu till sommaren kanske byxor i linne eller seersucker. Sedan till höst och vinter kan du ha byxor i manchester, mollskinn eller twill exempelvis.

I stället för t-shirt så rekommenderar jag pikétröjor eller skjortor. Skjortorna ska vara långärmade. Skjortor i oxfordtyg är det mest versatila och fungerar i alla sammanhang utom de allra mest uppklädda.
Citera
2019-08-04, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Alla svar i en sådan här tråd kommer naturligtvis att vara färgade av åsikterna från personen som skriver inlägget, så också detta inlägg så klart.

Jag skulle säga att detta är några grundtankar som jag tycker att alla borde ha:

1. Undvik kläder tillverkade av plast (polyester, nylon, viskos etc)
2. Jeans är för tonåringar och kroppsarbetare och ett ovärdigt plagg för övriga män.
3. Sneakers/gympaskor har man på gymmet eller om man är ute och springer eller spelar tennis eller liknande. Inte som vardagsskor.
4. Detsamma gäller träningskläder.
5. Slim fit är en trend och trender ska man undvika, herrkläder ska aldrig sitta åt som regel.

Första steget är att komma ifrån jeansen med antingen chinos i khaki, vilket är ett tidlöst plagg som funkar till det mesta, eller nu till sommaren kanske byxor i linne eller seersucker. Sedan till höst och vinter kan du ha byxor i manchester, mollskinn eller twill exempelvis.

I stället för t-shirt så rekommenderar jag pikétröjor eller skjortor. Skjortorna ska vara långärmade. Skjortor i oxfordtyg är det mest versatila och fungerar i alla sammanhang utom de allra mest uppklädda.

Men det är ju det bästa med Jeans, att man ser ut som en kroppsarbetare. Ett grovt, klassiskt utseende.
Citera
2019-08-04, 21:38
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Men det är ju det bästa med Jeans, att man ser ut som en kroppsarbetare. Ett grovt, klassiskt utseende.
Ja, jag tycker att chinos är lite preppy. Ett par välsittande jeans som får häcken att framträda lagom mkt vinner över de flesta byxor.

Man utvecklar sina egen stil främst genom andra. Det är ju inte så att man plötsligt en dag får en ingivelse från ovan att man minsann ska köpa på sig koftor med breda sjalkragar eller en dubbelknäppt sammetskavaj med spetsslag.

En idé när man ska utveckla en egen stil är att hämta viss inspiration från modemedvetna bögar då inte sällan har bättre klädsmak än många heteromän. En smak som också tjejer gillar.
Senast redigerad av lakritc 2019-08-04 kl. 21:57.
Citera
2019-08-08, 00:46
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Jag är en person som alltid gått runt i Jeans och enfärgade T-shirts. Kanske en klocka som accessoar om jag känner för det. När jag går in på en vanlig modebutik på nätet möts jag av kläder som ser ut att tillhöra clowner, gangsters eller fjollor. Jag har aldrig mött en man på gatan och tänkt "Wow, vad snyggt han klär sig". Det enda jag kan tänka mig är en klassisk kostym men det kan man ju inte springa runt i hela dagarna.

Om man känner för att få lite inspiration och utöka garderoben men inte gillar det "vanliga", var börjar man?

Inte genom att fråga, för då har någon annan redan den stilen. ;-)

Underligt nog är att ha rätt passform en ovanlig stil, så om du gör det till din mission, utan kompromisser, så får du en hyggligt ovanlig stil.
Citera
2019-08-12, 10:43
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Börja att klä dig färglatt, män med färgglada lite udda pajaskläder visar på högt självförtroende, glöm inte att le också.
Citera
2019-08-23, 18:57
Medlem
Bestialisks avatar
Män ska inte ha någon jävla ”egen stil”. Mörk kostym på jobbet. Ledig tid ett par byxor och en skjorta. En pullover alternativt kavaj om det är svalt. Överrock om det är kallt. Läderhandskar och halsduk om det är väldigt kallt. Bruna läderskor.
Citera
2019-08-27, 12:00
Medlem
Pinterest!

Sedan är det väl så att det tar lite tid att hitta sin stil, men du jobbar ju på något sätt på det hela tiden om du börjar notera alla kläder/personer du ser och deras stil. Vad är det du gillar resp ogillar med dem
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in