2019-08-01, 14:18
Medlem
TheKhurgans avatar
Pratade med några amerikaner som frystorkade sitt kött. Mest ifall det skulle bli krig och matvaruleveranser uteblev. De bodde på en gård och hade egna djur. När de slaktade en tjur eller en ko, frystorkade de köttet i egen maskin.
De sade att den var ungefär i storlek med diskmaskin och att köttet man torkade skulle hålla i 25 år.

Jag tittade runt lite på nätet och det verkar inte vara någon utbredd företeelse i Sverige, i alla fall inte för privatpersoner.
Frystorkad mat finns ju i varenda friluftsbutik, men det finns liksom inte en frystork att köpa på El Giganten.

Jag ska se om jag kan ställa fler frågor om hur de gör osv.

Men skulle man överleva på frystorkad mat? Eller försvinner någonting väsentligt i processen?

Man behöver tillsätta vatten, men vatten behöver man ändå så det spelar ju ingen roll.

Många preppers lider väl just av kostnaden att hålla sina förråd "färska", skulle man kunna köpa en frystork relativt billigt så är ju det problemet ur världen.

Någon som har erfarenhet av detta?
Jobbat på en fabrik där en sådan finns eller levt på frystorkad mat länge?
Är de svåra att hantera?
Drar de mycket ström?
Behöver de någon annan typ av bränsle (typ flytande kväve, eller nåt)?
Kan man frystorka vad som helst?

För- och nackdelar med en sådan maskin?
Citera
2019-08-01, 16:24
Medlem
Sockermunkens avatar
En sådan maskin skulle jag också vilja ha!
Citera
2019-08-01, 16:25
Medlem
F.B.Dases avatar
Varför inte bara torka mat? Håller ju i flera år. Eller tänker du lägga upp förråd för 20 år, det blir ju rätt dyrt. Bättre att ha en mindre buffert och förbereda för egen produktion.
Citera
2019-08-02, 08:05
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Varför inte bara torka mat? Håller ju i flera år. Eller tänker du lägga upp förråd för 20 år, det blir ju rätt dyrt. Bättre att ha en mindre buffert och förbereda för egen produktion.

Nej jag tänker mer att man frystorkar små kvantiteter då och då. Du gör två matlådor, en till jobbet och en till frystorken. Blir ju mycket billigare än konserver.
Ett förråd med mat för 20 år är ju inte realistiskt såklart, jag pekar bara på den långa hållbarheten plus att man kan frystorka råvaror från sin egen kött- och grönsaksproduktion efter att SHTF.

Skulle det tex vara nedfall under perioder och djuren fick vara inne och skörden inte gick att äta, skulle det ju vara bra att ha samlat på sig.

Kött och så går ju att torka, men håller ju inte hur länge som helst. Men en tillagad måltid går ju inte att torka. Där kommer frystorken in.
Citera
2019-08-02, 10:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Nej jag tänker mer att man frystorkar små kvantiteter då och då. Du gör två matlådor, en till jobbet och en till frystorken. Blir ju mycket billigare än konserver.
Ett förråd med mat för 20 år är ju inte realistiskt såklart, jag pekar bara på den långa hållbarheten plus att man kan frystorka råvaror från sin egen kött- och grönsaksproduktion efter att SHTF.

Skulle det tex vara nedfall under perioder och djuren fick vara inne och skörden inte gick att äta, skulle det ju vara bra att ha samlat på sig.

Kött och så går ju att torka, men håller ju inte hur länge som helst. Men en tillagad måltid går ju inte att torka. Där kommer frystorken in.

Varför skulle det inte gå att torka en tillagad måltid t ex chili con carne?

https://www.youtube.com/watch?v=DURwiL_9OAI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in