Citat:
Ursprungligen postat av
VVPutin
Det är något som inte bara är pinsamt utan närmast hjärtskärande med dig. Du har gått någon språkkurs på Krim för 10+ år sedan och anser dig därför tvärsäkert kunna tala för folket där, trots att de inte vill ha med dig och dina efterblivna åsikter att göra. Istället för att ta det du tror dig hört från "vänner" på Русский язык - экспресс-курс для начинающих så föreslår jag att du tittar på den stora mängd opinionsundersökningar med tusentals deltagare som gjorts av västliga forskningsinstitut på Krim efter 2014. Alla visar samma resultat - en överväldigande majoritet vill tillhöra Ryssland. Kom inte och tjafsa om att "detta inte går att mäta pga ryZZfascismen". Dessa studier är nämligen inte genomförda av amatörer som du utan av välrenommerade forskare som har lång erfarenhet från opinionsmätningar i alla slags länder, även auktoritära sådana (som Ukraina). Dessa forskare tar höjd för potentiella risker och metodologifel i sin analys, och osäkerheter i resultaten (t.ex. att vissa av olika skäl inte vill eller kan redogöra för sin åsikt) redovisas snyggt och prydligt i studierna om du tar dig tid att läsa dem.
Dina försök att förringa min kunskaper och kontakter är skrattretande. Ja, jag gick kurser i ryska på Krim, liksom i Moskva och Sankt Petersburg (samt även senare, mer nyligen, i Kiev). Jag gjorde detta på grund av dels ett genuint intresse (språk har alltid fascinerat mig och jag talar förutom svenska också engelska, tyska, franska och ryska och kan hyfsat mycket spanska, latin och turkiska, samt en del arabiska), men även för att det var nödvändigt då mitt företag gör/gjorde affärer med alla de länder som nu är iblandade i konflikten runt Ukraina (Ryssland, Ukraina och Vitryssland). Jag har tillbringat tillräcklig tid i alla tre länderna för att skaffa vänner (som jag alltjämt har kontakt med). Vi talar inte om ett par veckor på semester...
Jo, jag hävdar med bestämdhet att befolkningen på Krim inte alls ville tillhöra Ryssland och att valet som gjordes var en skandal där inget gick rätt till. Det är också en uppfattning som delades av de jag kände på Krim och som delas av alla ukrainare jag fortfarande känner.
Jag har läst en del (eller kanske till och med allt) av det du refererar till, men det ger en falsk bild av verkligheten. Det är skrattretande att tro att t.ex. 97 % röstade för att gå med i Ryska Federationen då ingen ens tänkt tanken några dagar tidigare. 58 % av befolkningen var etniska ryssar, 24 % var etniska ukrainare och 12 % var krimtatarer... Förstår du du inte hur orimligt valresultatet är baserat på enkom dessa siffror är det dags att börja fundera över om det ens är möjligt för dig att ta till dig skriven text.
Det kryllar av rapporter kring valfusket som genomfördes. I Sevastopol var valdeltagandet fantastiska 123% av 100% möjliga... Oavsett så var varken den ryska ockupationsmakten eller administrationen på Krim behörig att genomföra en folkomröstning, det är ett beslut som endast kan fattas av parlamentet i Kiev.
Opinionsundersökningarna som gjorts senare saknar all trovärdighet då ingen fri opinionsbildning har ägt rum på Krim sedan invasionen.
Citat:
Och visst finns det en öppen opposition i Ryssland. Har själv många vänner i Ryssland som av olika skäl anser att Krim tillhör Ukraina, och gärna förfäktar denna åsikt inför oss andra. Dess oppositionella personer har inte "försvunnit" eller fått elektriska stolen av FSB, utan de lever sina liv precis som vanligt. Jag satt precis och tittade på en av dem som ståtade med sin Hata Putler-tröja på Instagram.
Ja, det finns en opposition i Ryssland, men den är ej fri att agera som den önskar (på sätt som vi normalt förknippar med en demokrati). Vad trevligt att du känner folk från oppositionen. Jag känner, som sagt, en hel del ryssar och majoriteten är allt annat än förtjusta i Putin och hans anhang. Ingen av de jag känner tror heller att något av de senare valresultaten varit korrekta, inte ens de som gillar Putin. Det finns givetvis de som gillar Putin, men de är inte i närheten av så många som Kreml vill få det att verka.
Missförstå mig inte - jag har verkligen inget emot Ryssland eller ryssar, tvärtom, men ledarskiktet är genomruttet och ryssarna förtjänar bättre.