2022-02-07, 18:24
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
När jag för första gången förstod vad det handlade om var när vi hade en diskussion med ryska bekanta om "lumpen" jag förklarade att jag gjort lumpen och undrade hur det var med deras son.
Det gick så långt att de hade funderat på att sonen skulle behöva flytta utomlands, ex Sverige för att undkomma skiten. det var en ögonöppnare, inget snack om lumparminnen där inte.
Mannen i familjen ville inte ens prata om sin egen tjänstgörning.
Det är värre än nån svensson kan ana.

Jo, vi talar om hundratals mord, ännu flera självmord, c.a. 10'000 våldtäkter (som anmäls) och c.a. 50'000 misshandelsfall (som anmäls) varje år.
Citera
2022-02-07, 21:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
Nu har du fel igen. Rysslands BNP ökade med 4,3% 2021 och Sveriges ökade med cirka 2% vad jag kan läsa mig till.

Nja, där har du liiite fel! Slutgitiga siffrorna för 2021 hat inte kommit ännu, men i slutet av året kom finansdepartementet med en prognos på 4,9 procents BNP tillväxt för 2021.

https://www.regeringen.se/pressmedde...llvaxten-i-ar/

Men det var tydligen lite pessimistiskt enligt SCB.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...december-2021/

5,2 procents BNP tillväxt verkar det ha blivit 2021

(Du verkar ha hänvisat till tillväxten det tredje kvartalet i år)

Också rysk ekonomi verkar ha har en hög tillväxt under 2021, dock lägre än den svenska. Kan det ha att göra med de skenande gaspriserna?
Citera
2022-02-07, 22:09
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Rysslands är auktoritärt, kaosigt och misstänksamt därför att det styrs av banditer och landets siloviktumör.

OK så Rysslands nuvarande situation har alltså inget att göra med dess historia, kultur osv. utan bara av en slump så har landet den ledning som det har. Bra att du har så enkla svar på svåra frågor, du verkar vara ett riktigt geni

Citat:
Putler har inte gjort något "mindre underverk" annat än för han själv och en mindre grupp förmögna hejdukar. Rysslands ekonomi åker jojo tillsammans med oljepriset, Ryssland har pacificerat Kaukasus genom att låta våldtäktsmannen och mutkolven Kadyrov etablera sitt eget islamistiska gangstervälde i Tjetjenien och Ryssland har skapat väpnade konflikter i Georgien och Ukraina där man också ockuperar mark. Ryssland har därutöver ockupationstrupp i Moldavien och hotar andra grannar.

Jamen visst, det var ju så mycket bättre och lugnare i Kaukasus när de Saudibeväpnade och USA-finansierade jihadisterna under Sjamil Basaev styrde Tjetjenien under 90-talet.

Citat:
När det gäller att utrota korruption så blir det nog jävligt svårt för Putler att uträtta något då han själv berikat sig genom just korruption. Det är lite som att be våldtäktsmannen Kadyrov vidta åtgärder för att bekämpa sexuellt våld.

Berätta, var är Putins pengar! Känns som vi har letat efter dem ganska länge nu. Enligt ekobrottslingen Bill Browder är Putler världens rikaste man, så jag tycker inte vi ska stirra på något bygge i Svarta havet utan peka på alla miljaaaaaaarder dollar som han har någonstans i väst.

Citat:
Utöver dessa saker så har vi Putler under sin tid vid makten inte skapat något fungerande rättsväsende (vilket är grunden för framtida välstånd)

Har du någonsin befunnit dig i en rysk rättsal? Eller grundar du dina påståenden på vad du läst i Blöd Zeitung?

Citat:
...medan man strypt pressfriheten.

Lustigt hur den där pensionerade generalen på Allryska Officersförbundet bara får fördöma Putler hur som helst i den ryska offentligheten. Tror du det blir nackskott i GULAG för honom?

Citat:
När det gäller valfuskandet så är det så patetiskt uppenbart att Ryssland inte har några fria val att det inte behöver sägas mer om det egentligen men om man någonsin tvivlar på om inte Putler ändå har folket med sig så är det bara att titta på hur Putlers råskinn ger sig ut en masse för att misshandla tonåringar och gamla tanter om de vågar protestera.

Du kanske blandar ihop med miliserna i Ukraina?

Citat:
Ditt efterblivna svammel är patetiskt. "Väst vill bara hålla oss svaga så de kan stjäla våra resurser" - en mindre dum person hade kunnat räkna ut att det vore mycket mer gynnsamt för väst med ett ekonomiskt stabilt Ryssland som ägnade sig åt forskning och handel istället för att hota sina grannländer med vapen.

För Väst som kollektiv vore ett välmående och stabilt Ryssland bäst. Men nu är det inte majoriteten i Väst som bestämmer, utan en liten klick i utrikesförvaltningarna och i finansmarknaderna. De har en egen egoistisk agenda, och vi vanliga medborgare i Väst har ingen talan. Utrikespolitiken har alltid varit en sluten värld med mycket mygel.
Senast redigerad av VVPutin 2022-02-07 kl. 22:25.
Citera
2022-02-07, 22:21
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Snicksnack, folket på Krim ville inte bli en del av Ryssland. De vill ha ett autonomt styre under Ukraina. De jag kände på Krim är inte längre kontaktbara, precis som med de jag kände i det ockuperade östra Ukraina. De jag kände ville absolut vara en del av Ukraina. De så kallade valen har hanterats av rysk säkerhetstjänst och ingen opposition har tillåtits. Försöker man sig ändå på det så försvinner man...

Det finns inga fria val i Ryssland om ens fria val går emot makteliten.

Krim och alla ockuperade delar av Ukraina är och förblir ukrainska, enligt ukrainsk och internationell lag. Inte ens diktaturens Kina har erkänt ockupationen och "annektering" av Krim. Det säger väl tillräckligt om det "enorma" stöd Putins regim har runt om i världen (de enda som stöttar honom är andra diktaturer).

Det är något som inte bara är pinsamt utan närmast hjärtskärande med dig. Du har gått någon språkkurs på Krim för 10+ år sedan och anser dig därför tvärsäkert kunna tala för folket där, trots att de inte vill ha med dig och dina efterblivna åsikter att göra. Istället för att ta det du tror dig hört från "vänner" på Русский язык - экспресс-курс для начинающих så föreslår jag att du tittar på den stora mängd opinionsundersökningar med tusentals deltagare som gjorts av västliga forskningsinstitut på Krim efter 2014. Alla visar samma resultat - en överväldigande majoritet vill tillhöra Ryssland. Kom inte och tjafsa om att "detta inte går att mäta pga ryZZfascismen". Dessa studier är nämligen inte genomförda av amatörer som du utan av välrenommerade forskare som har lång erfarenhet från opinionsmätningar i alla slags länder, även auktoritära sådana (som Ukraina). Dessa forskare tar höjd för potentiella risker och metodologifel i sin analys, och osäkerheter i resultaten (t.ex. att vissa av olika skäl inte vill eller kan redogöra för sin åsikt) redovisas snyggt och prydligt i studierna om du tar dig tid att läsa dem.

Och visst finns det en öppen opposition i Ryssland. Har själv många vänner i Ryssland som av olika skäl anser att Krim tillhör Ukraina, och gärna förfäktar denna åsikt inför oss andra. Dess oppositionella personer har inte "försvunnit" eller fått elektriska stolen av FSB, utan de lever sina liv precis som vanligt. Jag satt precis och tittade på en av dem som ståtade med sin Hata Putler-tröja på Instagram.
Senast redigerad av VVPutin 2022-02-07 kl. 22:33.
Citera
2022-02-07, 22:35
Medlem
Draken55s avatar
Rysk rättsal?
Är inte det lite som att sätta ihop orden
Bajs tårta
Det blir inte bra om man parar ihop dom😂

Rysslands rättsystem är Europas sämsta
genomkorrupt och styrt politiskt från kreml
Här är en liten inblick

https://www.nytimes.com/2020/03/27/w...vydov.amp.html

After Exposing Corruption in Russian Courts, He’s Now in Jail Himself
Pretending to be a senior official, Sergei Davydov induced judges to fix cases, then revealed the conversations. Then the system struck back.

Det existerar ingen rättssäkerhet i Ryssland.
Det finns heller ingen demokrati .
Det finns ingen acceptans för opposition från kremls sida, de slås ihjäl trakasseras eller fängslas.
Att en fåne har en hataputler- tröja är ingen opposition, det är inget hot mot kreml,
den dag denna man på riktigt skulle ifrågasätta eller jobba för förändring är hans liv hotat.
Senast redigerad av Draken55 2022-02-07 kl. 22:44.
Citera
2022-02-08, 00:00
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Rysk rättsal?
Är inte det lite som att sätta ihop orden
Bajs tårta
Det blir inte bra om man parar ihop dom😂

Rysslands rättsystem är Europas sämsta
genomkorrupt och styrt politiskt från kreml
Här är en liten inblick

https://www.nytimes.com/2020/03/27/w...vydov.amp.html

After Exposing Corruption in Russian Courts, He’s Now in Jail Himself
Pretending to be a senior official, Sergei Davydov induced judges to fix cases, then revealed the conversations. Then the system struck back.

Det existerar ingen rättssäkerhet i Ryssland.
Det finns heller ingen demokrati .
Det finns ingen acceptans för opposition från kremls sida, de slås ihjäl trakasseras eller fängslas.
Att en fåne har en hataputler- tröja är ingen opposition, det är inget hot mot kreml,
den dag denna man på riktigt skulle ifrågasätta eller jobba för förändring är hans liv hotat.

Ditt inlägg är som att slå ihop orden kiss och Blöja (vilket du ofta gör i forumet). Det blir tyvärr inte lyckat. 😝

Du har slumpmässigt försökt googla fram ett rättsfall utan att känna till kontexten.
Senast redigerad av VVPutin 2022-02-08 kl. 00:21.
Citera
2022-02-08, 07:49
Medlem
Citat:
Ditt inlägg är som att slå ihop orden kiss och Blöja (vilket du ofta gör i forumet). Det blir tyvärr inte lyckat. 😝

Du har slumpmässigt försökt googla fram ett rättsfall utan att känna till kontexten.
kOnTeXtEn är mindre relevant när mönstret av påhittade brott som dissidenter anklagas för är så uppenbart. T o m en av RTs tomtar (Bryan MacDonald) har medgett att domen mot Navalny var ett politiskt beställningsjobb.
Citera
2022-02-08, 11:28
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Det är något som inte bara är pinsamt utan närmast hjärtskärande med dig. Du har gått någon språkkurs på Krim för 10+ år sedan och anser dig därför tvärsäkert kunna tala för folket där, trots att de inte vill ha med dig och dina efterblivna åsikter att göra. Istället för att ta det du tror dig hört från "vänner" på Русский язык - экспресс-курс для начинающих så föreslår jag att du tittar på den stora mängd opinionsundersökningar med tusentals deltagare som gjorts av västliga forskningsinstitut på Krim efter 2014. Alla visar samma resultat - en överväldigande majoritet vill tillhöra Ryssland. Kom inte och tjafsa om att "detta inte går att mäta pga ryZZfascismen". Dessa studier är nämligen inte genomförda av amatörer som du utan av välrenommerade forskare som har lång erfarenhet från opinionsmätningar i alla slags länder, även auktoritära sådana (som Ukraina). Dessa forskare tar höjd för potentiella risker och metodologifel i sin analys, och osäkerheter i resultaten (t.ex. att vissa av olika skäl inte vill eller kan redogöra för sin åsikt) redovisas snyggt och prydligt i studierna om du tar dig tid att läsa dem.
Dina försök att förringa min kunskaper och kontakter är skrattretande. Ja, jag gick kurser i ryska på Krim, liksom i Moskva och Sankt Petersburg (samt även senare, mer nyligen, i Kiev). Jag gjorde detta på grund av dels ett genuint intresse (språk har alltid fascinerat mig och jag talar förutom svenska också engelska, tyska, franska och ryska och kan hyfsat mycket spanska, latin och turkiska, samt en del arabiska), men även för att det var nödvändigt då mitt företag gör/gjorde affärer med alla de länder som nu är iblandade i konflikten runt Ukraina (Ryssland, Ukraina och Vitryssland). Jag har tillbringat tillräcklig tid i alla tre länderna för att skaffa vänner (som jag alltjämt har kontakt med). Vi talar inte om ett par veckor på semester...

Jo, jag hävdar med bestämdhet att befolkningen på Krim inte alls ville tillhöra Ryssland och att valet som gjordes var en skandal där inget gick rätt till. Det är också en uppfattning som delades av de jag kände på Krim och som delas av alla ukrainare jag fortfarande känner.

Jag har läst en del (eller kanske till och med allt) av det du refererar till, men det ger en falsk bild av verkligheten. Det är skrattretande att tro att t.ex. 97 % röstade för att gå med i Ryska Federationen då ingen ens tänkt tanken några dagar tidigare. 58 % av befolkningen var etniska ryssar, 24 % var etniska ukrainare och 12 % var krimtatarer... Förstår du du inte hur orimligt valresultatet är baserat på enkom dessa siffror är det dags att börja fundera över om det ens är möjligt för dig att ta till dig skriven text.

Det kryllar av rapporter kring valfusket som genomfördes. I Sevastopol var valdeltagandet fantastiska 123% av 100% möjliga... Oavsett så var varken den ryska ockupationsmakten eller administrationen på Krim behörig att genomföra en folkomröstning, det är ett beslut som endast kan fattas av parlamentet i Kiev.

Opinionsundersökningarna som gjorts senare saknar all trovärdighet då ingen fri opinionsbildning har ägt rum på Krim sedan invasionen.

Citat:
Och visst finns det en öppen opposition i Ryssland. Har själv många vänner i Ryssland som av olika skäl anser att Krim tillhör Ukraina, och gärna förfäktar denna åsikt inför oss andra. Dess oppositionella personer har inte "försvunnit" eller fått elektriska stolen av FSB, utan de lever sina liv precis som vanligt. Jag satt precis och tittade på en av dem som ståtade med sin Hata Putler-tröja på Instagram.
Ja, det finns en opposition i Ryssland, men den är ej fri att agera som den önskar (på sätt som vi normalt förknippar med en demokrati). Vad trevligt att du känner folk från oppositionen. Jag känner, som sagt, en hel del ryssar och majoriteten är allt annat än förtjusta i Putin och hans anhang. Ingen av de jag känner tror heller att något av de senare valresultaten varit korrekta, inte ens de som gillar Putin. Det finns givetvis de som gillar Putin, men de är inte i närheten av så många som Kreml vill få det att verka.

Missförstå mig inte - jag har verkligen inget emot Ryssland eller ryssar, tvärtom, men ledarskiktet är genomruttet och ryssarna förtjänar bättre.
Citera
2022-02-08, 11:50
Medlem
Citat:
Det är skrattretande att tro att t.ex. 97 % röstade för att gå med i Ryska Federationen
Det var 80% av de röstberättigade som röstade för det (86% i Sevastopol).

Citat:
Det kryllar av rapporter kring valfusket som genomfördes. I Sevastopol var valdeltagandet fantastiska 123% av 100% möjliga...
Valdeltagandet i Sevastopol var 89% och siffrorna finns i tabellen nedan, så du kan sluta ljuga och fantisera nu.

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_C...ficial_results
Citera
2022-02-08, 11:55
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Dina försök att förringa min kunskaper och kontakter är skrattretande. Ja, jag gick kurser i ryska på Krim, liksom i Moskva och Sankt Petersburg (samt även senare, mer nyligen, i Kiev).

Måste även fråga dig. Varför kallar du inte Ukrainas huvudstad för Köjäv eller åtminstone Kiyv? Kiev är den imperialistiska ryska stavningen. Varför går du Putlers ärenden?

Citat:
Jag gjorde detta på grund av dels ett genuint intresse (språk har alltid fascinerat mig och jag talar förutom svenska också engelska, tyska, franska och ryska och kan hyfsat mycket spanska, latin och turkiska, samt en del arabiska), men även för att det var nödvändigt då mitt företag gör/gjorde affärer med alla de länder som nu är iblandade i konflikten runt Ukraina (Ryssland, Ukraina och Vitryssland). Jag har tillbringat tillräcklig tid i alla tre länderna för att skaffa vänner (som jag alltjämt har kontakt med). Vi talar inte om ett par veckor på semester...

Jo, jag hävdar med bestämdhet att befolkningen på Krim inte alls ville tillhöra Ryssland och att valet som gjordes var en skandal där inget gick rätt till. Det är också en uppfattning som delades av de jag kände på Krim och som delas av alla ukrainare jag fortfarande känner.

Tror vi är tillbaka på ruta 1. Du hänvisar till anekdoter från tillfälliga resor i regionen. De väger ganska lätt...

Citat:
Jag har läst en del (eller kanske till och med allt) av det du refererar till, men det ger en falsk bild av verkligheten. Det är skrattretande att tro att t.ex. 97 % röstade för att gå med i Ryska Federationen då ingen ens tänkt tanken några dagar tidigare. 58 % av befolkningen var etniska ryssar, 24 % var etniska ukrainare och 12 % var krimtatarer... Förstår du du inte hur orimligt valresultatet är baserat på enkom dessa siffror är det dags att börja fundera över om det ens är möjligt för dig att ta till dig skriven text.
...
Opinionsundersökningarna som gjorts senare saknar all trovärdighet då ingen fri opinionsbildning har ägt rum på Krim sedan invasionen.

Jag talar inte om valet i mars 2014 utan om opinionsundersökningar som gjorts av välrenommerade forskningsinstitut som t.ex. ZOiS i Berlin år 2017. Där ser man att de politiska uppfattningarna är väldigt olika mellan ryssar och krimtatarer. De tillfrågade krimborna uttrycker också stark kritik mot myndigheterna i studien. Allt detta motsäger ditt påstående om att krimborna inte vågade yttra sig för de besökande tyska forskarna.

Citat:
Det kryllar av rapporter kring valfusket som genomfördes. I Sevastopol var valdeltagandet fantastiska 123% av 100% möjliga...

Detta är en ren tidningsanka.

Citat:
Oavsett så var varken den ryska ockupationsmakten eller administrationen på Krim behörig att genomföra en folkomröstning, det är ett beslut som endast kan fattas av parlamentet i Kiev.

Världshistorien är full av länder och folk som tar sig rätten att bli självständiga utan att fråga centralmakten om lov. Nationalisternas Machtübernahme i Köjäv i februari 2014 följde inte heller den ukrainska konstitutionen, i praktiken så upphörde lag och ordning att existera i 4o4 vid den tidpunkten, vilket var ytterligare ett argument för Krimborna för att ta saken i egna händer.

Citat:
Ja, det finns en opposition i Ryssland, men den är ej fri att agera som den önskar (på sätt som vi normalt förknippar med en demokrati). Vad trevligt att du känner folk från oppositionen. Jag känner, som sagt, en hel del ryssar och majoriteten är allt annat än förtjusta i Putin och hans anhang. Ingen av de jag känner tror heller att något av de senare valresultaten varit korrekta, inte ens de som gillar Putin. Det finns givetvis de som gillar Putin, men de är inte i närheten av så många som Kreml vill få det att verka.

Missförstå mig inte - jag har verkligen inget emot Ryssland eller ryssar, tvärtom, men ledarskiktet är genomruttet och ryssarna förtjänar bättre.

Valresultat kan alltid ifrågasättas, se valet av Brandon i USA i nov 2020 som kantades av en hel del felaktigheter. Jag anser dock att Brandon, trots vansinniga regler kring mail-in voting och tveksamma distrikt i Detroit där Brandon fick 90-95% av rösterna, vann valet och är USA:s legitima president.

Samma sak med Putin. Valet i vissa knasiga områden som Tjetjenien är tyvärr inte att betraktas som fria. Men Tjetjenien förändrar inte det faktum att majoriteten av ryssarna röstade på Putin som president och är nöjda med sakernas ordning. Det styrks också av massor av opinionsundersökningar, bl.a. av institut som av Kreml klassas som "utländska agenter".
Senast redigerad av VVPutin 2022-02-08 kl. 12:04.
Citera
2022-02-08, 11:58
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det var 80% av de röstberättigade som röstade för det (86% i Sevastopol).

Valdeltagandet i Sevastopol var 89% och siffrorna finns i tabellen nedan, så du kan sluta ljuga och fantisera nu.

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_C...ficial_results

Otroligt uselt som vanligt av Ryssland, det var bättre förr!
Då minsann lockade "valen " där typ 102% att rösta på då rådande putinparti, då hette det kommunistpartiet.
Förklaringen var att vissa var så entusiastiska att de röstade 2 ggr....skröna som tydligen är sann.

Angående denna "omröstning" så är den såklart helt irrelevant, det är ett " shotgun-election"
genomförd efter invasion och efter folkrensning och under hot om svårt lidande om man inte röstade "rätt"

Attde ryska trollen är så korkade att de inbillar sig att en presentation av dessa siffror skulle övertyga nån eller vara ett argument i debatten, tja, vem sa samhall?
Senast redigerad av Draken55 2022-02-08 kl. 12:01.
Citera
2022-02-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Superbra och informativt inlägg.
Skulle du kunna dela en lika välinformerad kommentar om krypto, speciellt bitcoin, i Ryssland?
Det har varit så mycket to and fro att jag tappat kollen. Senaste budet tror jag var att Putin sa att han ville fortsätta tillåta Bitcoin transaktioner, trots att ryska centralbanken var emot det. Vad hände sen?

(bitcoin är ju ett sätt runt de ryska restriktionerna mot att föra ut valuta - just för att stoppa flykten av skumma oligarker till Storbritannien, med pengar de roffat åt sig. Men bitcoin är även ett sätt för ganska vanliga utbildade människor att gardera sig mot svängninngar i rubeln och diversifiera sina tillgångar).

Ryssland har tittat på Ethereum som är utvecklad av en Ryss. Just nu är Ryssarna osäkra på om de ska tillåta kryptovalutor då det ställer till det mot oändliga kreditekonomin.

Men allt eftersom Ryssarna distanserar sig från tunga kreditekonomiska fiat som Dollar så börjar det bli attraktivt för Ryssarna att ändå skapa en statligt kontrollerad kryptovaluta som inte kan expanderas oändligt utanför statliga kontrollen

Jag tror att många stater är sugna på att bli kvitt dagens pyramidekonomi som bygger på krediter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in