2022-08-26, 01:58
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ha ha, någon amerikansk lobbygrupp "Institute of International Finance" snyter siffran "-15%" ur näsan utan några som helst belägg. Den korrekta prognosen för 2022 ligger i intervallet minus 3-5%, vilket är väldigt långt ifrån någon ekonomisk "kollaps".

https://interfax.com/newsroom/top-stories/80403/
Du bara sitter här och tramsar dig och inbillar dig att " det går bra"
Och påstår du har de korrekta prognoserna
som tillhandahålls av dig från kreml
Vi får väl se nästa år vem som har rätt.
Citera
2022-08-26, 08:36
Medlem
Citat:
Trams. Projektet är givetvis lönsamt för Rosatom, annars skulle de aldrig genomföra det. Nu är dessutom Sydkorea med i projektet:

https://www.bloomberg.com/news/artic...-nuclear-plant
Sydkorea får betalt av Ryssland. Vem får Ryssland betalt av?
Citera
2022-08-26, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Sydkorea får betalt av Ryssland. Vem får Ryssland betalt av?
De får betalt av Egypten. Du verkar tro att det är något ovanligt med lånefinansierade projekt, men i själva verket är det vanlig praxis för stora infrastruktirinvesteringar. Till exempel lånar Sverige ut pengar till Ryssland för bygget av gasterminaler på Yamal, i hopp om att kunna exportera gasturbiner. Vilket förstås retar gallfeber på DN:s redaktion:

Citat:
Nu kan DN berätta att Sverige även stödjer stora projekt i Ryssland, med lånegarantier på totalt 4,2 miljarder kronor i augusti i år. Det handlar om 83 olika exportaffärer till landet. [..] nära hälften av det svenska lånestödet till Ryssland går till ett stort gasutvinningsprojekt i Arktis. [..] Syftet var att kunna sälja svenska gasturbiner från bolaget Siemens fabrik i Finspång.
https://www.dn.se/sverige/sverige-fo...na-fossil-gas/

Men din teori är alltså att Ryssland är så rikt att de badar i pengar och har råd att investera i miljarder i bygget av kärnreaktorer som de bara skänker bort till Egypten för ingenting? Okej.
Citera
2022-08-26, 12:59
Medlem
Citat:
De får betalt av Egypten. Du verkar tro att det är något ovanligt med lånefinansierade projekt, men i själva verket är det vanlig praxis för stora infrastruktirinvesteringar. Till exempel lånar Sverige ut pengar till Ryssland för bygget av gasterminaler på Yamal, i hopp om att kunna exportera gasturbiner. Vilket förstås retar gallfeber på DN:s redaktion:

https://www.dn.se/sverige/sverige-fo...na-fossil-gas/

Men din teori är alltså att Ryssland är så rikt att de badar i pengar och har råd att investera i miljarder i bygget av kärnreaktorer som de bara skänker bort till Egypten för ingenting? Okej.
Min teori är att Ryssland har fler incitament att vilja bygga ett kärnkraftverk i Egypten frånsett en rent krass kalkyl gällande lönsamhet. Som jag skrev i det här inlägget så tror jag det kommer sluta med att lånet inte återbetalas, alternativt att det tar så lång tid och så mycket jobb för ryssarna att få sina pengar att det inte skulle anses mödan värt om man inte tog höjd för politiska kalkyler gällande att ha hållhakar på Egypten, hålla anställda på Rosatom sysselsatta etc.

Ja, Sverige lånade ut pengar till Ryssland innan landets överfall på Ukraina. Det ångrar man givetvis nu. Nej, jag tror inte Ryssland badar i pengar. Jag tror inte Ryssland har särskilt många vänner heller och därför blir det än viktigare att sätta igång projekt som är svåra för andra länder att backa ur från. Någon gång nästa år när Europa gjort sig helt och hållet oberoende av rysk energi och annat så kommer väst börja pressa Rysslands nyfunna vänner alltmer: vill ni köpa rabatterad olja eller vill ni ha ekonomiska förbindelser med västvärlden? Jag tror att länder såsom Turkiet, Indien, Egypten m fl kommer dra fingrarna åt sig i det läget. Vi får se om jag har rätt.
Citera
2022-08-26, 19:32
Medlem
Citat:
Min teori är att Ryssland har fler incitament att vilja bygga ett kärnkraftverk i Egypten frånsett en rent krass kalkyl gällande lönsamhet. Som jag skrev i det här inlägget så tror jag det kommer sluta med att lånet inte återbetalas, alternativt att det tar så lång tid och så mycket jobb för ryssarna att få sina pengar att det inte skulle anses mödan värt om man inte tog höjd för politiska kalkyler gällande att ha hållhakar på Egypten, hålla anställda på Rosatom sysselsatta etc.

Ja, Sverige lånade ut pengar till Ryssland innan landets överfall på Ukraina. Det ångrar man givetvis nu. Nej, jag tror inte Ryssland badar i pengar. Jag tror inte Ryssland har särskilt många vänner heller och därför blir det än viktigare att sätta igång projekt som är svåra för andra länder att backa ur från. Någon gång nästa år när Europa gjort sig helt och hållet oberoende av rysk energi och annat så kommer väst börja pressa Rysslands nyfunna vänner alltmer: vill ni köpa rabatterad olja eller vill ni ha ekonomiska förbindelser med västvärlden? Jag tror att länder såsom Turkiet, Indien, Egypten m fl kommer dra fingrarna åt sig i det läget. Vi får se om jag har rätt.
"ha hållhakar på Egypten" och "hålla anställda på Rosatom sysselsatta" var det sämsta konspirationsflum jag hört på länge. Egentligen meningslöst att debattera med folk som är totalt faktaresistenta och bara rapar ur sig tomma flumfraser som inte stöds av nånting.
Citera
2022-08-26, 20:30
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
"ha hållhakar på Egypten" och "hålla anställda på Rosatom sysselsatta" var det sämsta konspirationsflum jag hört på länge. Egentligen meningslöst att debattera med folk som är totalt faktaresistenta och bara rapar ur sig tomma flumfraser som inte stöds av nånting.
Varför tror du det är konspirationsteorier,
det är en högst sannolik förklaring i det extremt utsatta läget ryssland befinner sig i.
De tvingas ex vända sig till Nordkorea!!
Citera
2022-08-26, 23:57
Medlem
Citat:
Eh? Att skapa arbetstillfällen i statliga bolag brukar många stater försöka göra. När det gäller politiska hållhakar så förstår jag inte riktigt vad det är för konspiratoriskt med den teorin då Ryssland agerat på det viset i det öppna så länge jag följt deras förehavanden. Exempelvis genom att ekonomiskt bestraffa Turkiet när ett ryskt plan sköts ned, genom att belöna Lukasjenko när han gör som Putler vill eller genom att tvinga Syrien och Nordkorea att erkänna ryssockuperade områden som självständiga stater. Ett kärnkraftverk tar många år att bygga och under tiden så kommer Egypten snällt att avstå politik som Putler ogillar.
Citera
2022-08-27, 00:03
Medlem
Ha ha ja fråga ryska folket om dom håller med!
Citera
2022-08-27, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Varför tror du det är konspirationsteorier,
det är en högst sannolik förklaring i det extremt utsatta läget ryssland befinner sig i.
De tvingas ex vända sig till Nordkorea!!
Läs gärna artikeln innan du öppnar munnen. Det står Sydkorea.

Och ingen "tvingar" dem, det är ett samarbete, precis som när svenska företag samarbetar med en massa företag från olika länder.
Citera
2022-08-27, 08:45
Medlem
Citat:
Eh? Att skapa arbetstillfällen i statliga bolag brukar många stater försöka göra. När det gäller politiska hållhakar så förstår jag inte riktigt vad det är för konspiratoriskt med den teorin då Ryssland agerat på det viset i det öppna så länge jag följt deras förehavanden. Exempelvis genom att ekonomiskt bestraffa Turkiet när ett ryskt plan sköts ned, genom att belöna Lukasjenko när han gör som Putler vill eller genom att tvinga Syrien och Nordkorea att erkänna ryssockuperade områden som självständiga stater. Ett kärnkraftverk tar många år att bygga och under tiden så kommer Egypten snällt att avstå politik som Putler ogillar.
Jag kan lika gärna vända på din löjliga hitte-på-teori och påstå att under byggtiden behöver Ryssland snällt avstå från politik som egyptierna ogillar för att de inte skall tappa kontraktet.

Och nej, Rosatom bygger inte kärnkraftverk som sysselsättningsterapi.
Citera
2022-08-27, 08:57
Medlem
Psykonaut-s avatar
Serber eller palestinier som bor i Sverige, fråga dem om vad de anser om Putin.
De älskar honom.
Kina och Indien köper allt fossilt bränsle som Ryssarna har och svåra prylar, tex chip eller annat som de inte får handla, Guzzi eller skit fixar Kazakstan till dem för en halv rubel extra.
Som en liten förmögenhet även för dem på köpet.

Minns ni det kalla kriget, 1945-1990?

Finland sålde militär teknologi till Sovjet via Nokia, samt Sverige sålde vapen via Estland.
Vårt välstånd i Skandinavien, beror stor del av att Sverige smugglade till Öststaterna fast det fanns blockad mot Warszawapakten.

Utan chip från Texas Instruments eller IBM som Finland köpte in och sålde till Sovjetunionen,
så hade de aldrig kunnat bygga upp sin kärnvapen som missiler och flyg som kunde dödat hela världen,
och att Nato bildades som ett skydd mot ryssen för att avskräcka världsrevolutionen som de planerade göra.
Citera
2022-08-27, 09:26
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Läs gärna artikeln innan du öppnar munnen. Det står Sydkorea.

Och ingen "tvingar" dem, det är ett samarbete, precis som när svenska företag samarbetar med en massa företag från olika länder.

Gör dig inte dummare än vad du är det blir pinsamt.

Jag menade att Ryssland sökt kontakt med Nordkorea för samarbete med handel osv inte just i denna affären.

"samarbete",
-ni, u-landet Egypten. får låna x antal miljarder så vi kan bygga ett kränkraftverk och skryta med det och möjligen kanske betala tillbaka, troligen inte betala tillbaka.

Nä Raukberg har rätt .
Senast redigerad av Draken55 2022-08-27 kl. 09:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in