Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
De får betalt av Egypten. Du verkar tro att det är något ovanligt med lånefinansierade projekt, men i själva verket är det vanlig praxis för stora infrastruktirinvesteringar. Till exempel lånar Sverige ut pengar till Ryssland för bygget av gasterminaler på Yamal, i hopp om att kunna exportera gasturbiner. Vilket förstås retar gallfeber på DN:s redaktion:
https://www.dn.se/sverige/sverige-fo...na-fossil-gas/
Men din teori är alltså att Ryssland är så rikt att de badar i pengar och har råd att investera i miljarder i bygget av kärnreaktorer som de bara skänker bort till Egypten för ingenting? Okej.
Min teori är att Ryssland har fler incitament att vilja bygga ett kärnkraftverk i Egypten frånsett en rent krass kalkyl gällande lönsamhet. Som jag skrev i det här
inlägget så tror jag det kommer sluta med att lånet inte återbetalas, alternativt att det tar så lång tid och så mycket jobb för ryssarna att få sina pengar att det inte skulle anses mödan värt om man inte tog höjd för politiska kalkyler gällande att ha hållhakar på Egypten, hålla anställda på Rosatom sysselsatta etc.
Ja, Sverige lånade ut pengar till Ryssland innan landets överfall på Ukraina. Det ångrar man givetvis nu. Nej, jag tror inte Ryssland badar i pengar. Jag tror inte Ryssland har särskilt många vänner heller och därför blir det än viktigare att sätta igång projekt som är svåra för andra länder att backa ur från. Någon gång nästa år när Europa gjort sig helt och hållet oberoende av rysk energi och annat så kommer väst börja pressa Rysslands nyfunna vänner alltmer: vill ni köpa rabatterad olja eller vill ni ha ekonomiska förbindelser med västvärlden? Jag tror att länder såsom Turkiet, Indien, Egypten m fl kommer dra fingrarna åt sig i det läget. Vi får se om jag har rätt.