2019-07-31, 19:49
Moderator
Lapapps avatar
Rent subjektivt tycker jag det känns som att fler personer pratar engelska med varandra nu än tidigare. Tänker då inte på turister, utan snarare antingen barn till invandrad kvalificerad arbetskraft eller möjligen svenska ungdomar som går på engelskspråkigt gymnasium eller liknande. Indiskliknande engelsktalande barn (gissningsvis barn till ingenjörer eller liknande) ser jag också flera gånger i veckan.

Ser och hör flera gånger om dagen på tåg, bussar och torg ungdomar som pratar (riktigt bra) engelska med varandra. Har två sådana ungar i kvarteret och min son har en sådan dagiskompis också. Är det någon annan som noterat samma fenomen?
Citera
2019-07-31, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Rent subjektivt tycker jag det känns som att fler personer pratar engelska med varandra nu än tidigare. Tänker då inte på turister, utan snarare antingen barn till invandrad kvalificerad arbetskraft eller möjligen svenska ungdomar som går på engelskspråkigt gymnasium eller liknande. Indiskliknande engelsktalande barn (gissningsvis barn till ingenjörer eller liknande) ser jag också flera gånger i veckan.

Ser och hör flera gånger om dagen på tåg, bussar och torg ungdomar som pratar (riktigt bra) engelska med varandra. Har två sådana ungar i kvarteret och min son har en sådan dagiskompis också. Är det någon annan som noterat samma fenomen?

Inte hela meningar men man slänger in engelska uttryck i meningar speciellt när det ska sväras typ fuck.
Citera
2019-07-31, 20:12
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikudo
Inte hela meningar men man slänger in engelska uttryck i meningar speciellt när det ska sväras typ fuck.
Jo, anglicismer är ju utbrett i samhället i säkert alla samhällsklasser, men framför allt hos yngre. Men jag tänker på ungdomar som snackar fulla engelska samtal, ungefär som man tänker sig high school-ungdomar i Santa Monica. De har alltid amerikansk accent de jag tänker på.
Citera
2019-08-01, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp

De börjar spela onl7nespel i tidig ålder och lär sig att prata engelska den vägen.sedan så kan det även vara att deras föräldrar är duktigare på engelska än far/mor föräldrarna och därför försöker att bana vägen för barnen i tidig ålder.
Citera
2019-08-01, 09:41
Medlem
nidbilds avatar
Klart att engelska talas när intergration inte fungerat överhuvudtaget, Sverige snart ett muslimskt arabland
Citera
2019-08-01, 13:02
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
De börjar spela onl7nespel i tidig ålder och lär sig att prata engelska den vägen.sedan så kan det även vara att deras föräldrar är duktigare på engelska än far/mor föräldrarna och därför försöker att bana vägen för barnen i tidig ålder.
Är din teori att det är svenskspråkiga ungar som alltså väljer att kommunicera med sina svenskspråkiga kompisar på engelska för att "det känns mer naturligt"? Skulle man klart kunna tänka sig. Känns lite olustigt på något sätt.
Citera
2019-08-27, 06:42
Bannlyst
Mången svensk tycker inte det låter fånigt och töntigt, konstigt nog. Jag tycker det låter töntigt och är ett tecken på dålig klass och stil.

På högstadiet kunde jag också kasta in några fraser på engelska ibland men tyckte aldrig det lät rätt eller bra. Samma sak när idioterna till landsmän fortfarande håller på likadant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in