2019-07-31, 12:51
Medlem
Läste detta i gårdagens tidning. Vad är det som händer i Trolle Ljungby?
Gammel greven på 96 bast fotar ut systersonsonen ur styrelsen..
Nån som vet vad som hänt?
Länk till artikeln :
http://www.sydostran.se/solvesborg/dramatik-pa-trolle-ljungby-arvtagaren-petad/
Citera
2019-07-31, 14:36
Medlem
Heads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Läste detta i gårdagens tidning. Vad är det som händer i Trolle Ljungby?
Gammel greven på 96 bast fotar ut systersonsonen ur styrelsen..
Nån som vet vad som hänt?
Länk till artikeln :
http://www.sydostran.se/solvesborg/dramatik-pa-trolle-ljungby-arvtagaren-petad/

Låst artikel. Kopiera in texten.
Citera
2019-07-31, 17:31
Medlem
cleovarnamnets avatar
Va! Men oj!
Godset är ju ett fideikommiss, eftersom Hans-Gabriel och Alice inte hade några egna barn utsåg Hans-Gabriel sin lillebror Claës son Carl-Fredrik till arvtagare till slottet och förmögenheten. Har han strykit honom som arvtagare också?

Edit: tydligen är Hans-Gabriel farbror till Claës och inte bror.

Edit igen: De är ju en uråldrig släkt, högadel och nära vänner med kungen (Alice var hovdam och den första utanför familjen som höll både Victoria och Estelle, enligt ryktet), C-F:s föräldrar bor på det kungliga slottet Rosendal på Djurgården. Känns inte som en familj som vill ha drama offentligt.

Carl-Fredrik är en väldigt begåvad och tekniskt skicklig konstnär, för övrigt. Hade gärna köpt konst av honom om jag hade råd. (Finns någon äldre konstnär med samma namn, men jag talar alltså om den yngre.) Vi pluggade i Lund samtidigt och han var länge min drömman, tyvärr är han numera gift, dock ej med mig, olyckligtvis.
Senast redigerad av cleovarnamnet 2019-07-31 kl. 17:42.
Citera
2019-07-31, 17:58
Moderator
rotadents avatar
Det är inte tillåtet att citera hela artiklar, ett inlägg borttaget.

//Mod
Citera
2019-07-31, 20:07
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Va! Men oj!
Godset är ju ett fideikommiss, eftersom Hans-Gabriel och Alice inte hade några egna barn utsåg Hans-Gabriel sin lillebror Claës son Carl-Fredrik till arvtagare till slottet och förmögenheten. Har han strykit honom som arvtagare också?

Edit igen: De är ju en uråldrig släkt, högadel och nära vänner med kungen (Alice var hovdam och den första utanför familjen som höll både Victoria och Estelle, enligt ryktet), C-F:s föräldrar bor på det kungliga slottet Rosendal på Djurgården. Känns inte som en familj som vill ha drama offentligt.

Carl-Fredrik är en väldigt begåvad och tekniskt skicklig konstnär, för övrigt. Hade gärna köpt konst av honom om jag hade råd. (Finns någon äldre konstnär med samma namn, men jag talar alltså om den yngre.) Vi pluggade i Lund samtidigt och han var länge min drömman, tyvärr är han numera gift, dock ej med mig, olyckligtvis.

Försökte du aldrig lägga in en stöt då?
Citera
2019-07-31, 21:36
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Försökte du aldrig lägga in en stöt då?
Jo. Fast ingen seriös, jag tillhör de konservativa som tycker att mannen ska ragga upp kvinnan.

Men åter till ännet: i den låsta artikeln som citerades här men raderades stod det nåt i stil med att Hans-Gabriel fräste att de inte skulle fråga honom. Det kanske hintar om att det faktiskt är Carl-F som valde att lämna?
Jag kan tänka mig att det är ett oerhört ansvar och mycket jobb med detta enorma gods. C-F är ju en konstnärlig själ och under ytan har jag uppfattat honom som grubblande (obs! Känner honom inte, avståndsobservationer bara), han kanske inte alls har lust att ta rollen som godsherre som jag antar bestämdes över hans huvud av pappan och pappans farbror. Det lär ju finnas andra släktingar som vill ta över om nu C-F avböjt.

En väldigt bra och läsvärd bok på ämnet fideikommisser är Björn af Kleens Jorden de ärvde.
Citera
2019-07-31, 22:14
Medlem
Gyrks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Va! Men oj!

Det är väl ingen som bor på Rosendals slott? Museum sen 1913: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rosendals_slott
Citera
2019-07-31, 23:07
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyrk
Det är väl ingen som bor på Rosendals slott? Museum sen 1913: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rosendals_slott
Jo, jag är helt säker på att de gjorde det. Dock antingen i en del av huset eller i något annex. Kom på nu att jag läste nånstans att föräldrarna skilde sig för ett tag sedan, och de verkar ha flyttat ifrån när jag nu kollade ratsit.
Jag googlar förtvivlat nu för att försöka hitta någon gammal artikel men hittar tyvärr ingen.

Edit: Hittade! I tidningsappen Readly kan man söka och jag hittade detta i Svensk damtidning (var annars..?):
http://www.bilddump.se/bilder/20190731231316-83.249.6.154.png
De bodde enligt dem i ”drottningens paviljong” men fick tydligen lämna den när prinsen och Sofia skulle bo någonstans medan deras villa renoverades.
Senast redigerad av cleovarnamnet 2019-07-31 kl. 23:16.
Citera
2019-08-07, 07:13
Medlem
cleovarnamnets avatar
Enligt artikel i Kvällsposten ville CFW satsa på ekologiskt lantbruk. Det ville tydligen inte gammelgreven.
Utmärkt med ekoodling, go CF!
Förstår inre heller varför gammelgreven krånglar - han är 96 år nu. Fattar han inte att det ändå snart kommer att bli som arvtagaren önskar?

http://www.bilddump.se/bilder/20190807071242-83.249.6.154.png

http://www.bilddump.se/bilder/20190807071156-83.249.6.154.png
Citera
2019-08-23, 22:11
Medlem
Isnatts avatar
Här skrivs insatt om konflikt rörande jakten:
https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/konflikt-om-jakten-pa-trolle-ljungby-20190822/
Citera
2019-09-04, 13:19
Medlem
Hela fideikommissystemet är en kvarleva från feodalsamhället som aldrig borde tillåtits fortleva. Som af Kleen skrev i sin bok är det dessa adliga släkter med stora gods som lyfter absolut störst bidrag i form av jordbruksstöd. Visst, det är en slitsam process, men det genererar mycket, mycket pengar om orken finns där.

Det är för övrigt inte den första adliga släkt med fideikommiss som slits uti inifrån (nåja) för att det uppstår käbbel om vem den rättmätige arvtagaren bör vara. Med tanke på att vi lever i världens fjolligaste och mest feministiska land är det ett under att inte någon rabiat manshatare bombhotat riksdagen till att avskaffa detta system - i stället talas det om hur problematisk den genomsnittlige svenske heterosexuella mannen är. Tala om att sila mygg och svälja kameler. Jävla skitland, jävla skitsystem.
Citera
2019-09-06, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedevilmademedoit
Hela fideikommissystemet är en kvarleva från feodalsamhället som aldrig borde tillåtits fortleva. Som af Kleen skrev i sin bok är det dessa adliga släkter med stora gods som lyfter absolut störst bidrag i form av jordbruksstöd. Visst, det är en slitsam process, men det genererar mycket, mycket pengar om orken finns där.

Det är för övrigt inte den första adliga släkt med fideikommiss som slits uti inifrån (nåja) för att det uppstår käbbel om vem den rättmätige arvtagaren bör vara. Med tanke på att vi lever i världens fjolligaste och mest feministiska land är det ett under att inte någon rabiat manshatare bombhotat riksdagen till att avskaffa detta system - i stället talas det om hur problematisk den genomsnittlige svenske heterosexuella mannen är. Tala om att sila mygg och svälja kameler. Jävla skitland, jävla skitsystem.

Utan Fideikommiss-systemet hade det ju inte funnits några gods kvar eftersom alla splittats upp eller sålts ut då ingen av arvtagarna haft råd att lösa ut de andra.

Att driva slott och herrgårdar är dyrt, jordbruksstödet räcker knappast. Detbär därför så många slott har någon form av publik verksamhet för att få in mer pengar till driften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in