Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-07-30, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcc55
MEN SLUTA vara så jävla lättkränkt, kom på en snabb comeback och nita personen? Så jävla svårt är det inte... Jag har skägg och spelar i ett band och är bandets "den man gör sig rolig över" ganska hård jargong, men jag älskar att vara i centrum så har inget problem med det.. De kallar mig diverse för kul, SKägget, han som inte gjort lumpen etc ...Och jag kommenterar deras fetma och saker de har gjort tidigare som de skäms över!

Inte så svårt, men för fan sluta bli så kränkt över allting.... Det är en sak om det är mobbing, då är det en helt annan fråga!
Om man har sagt att man inte tycker att det är roligt så ÄR det mobbing.
Citera
2019-07-30, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlevMedlem
Ibland upplever jag att vissa typer av människor drar skämt på min bekostnad.

- Hur ska jag konfrontera situationen annat än att ta till med utskällningar och hot om våld?

- Hur "tystar" man en sådan person på bästa sätt?

Försök se det positiva i situationen. Om inget positivt finns, skapa något positivt. Du kan få en del tips i den här videon om hur du kan avväpna de här situationerna.
YouTube
Citera
2019-07-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
" Då jag inte delar den formen av humor "spinner" jag heller inte vidare på det utan är trevlig och låter vederbörande ha kul. Försöker jag ge mig in i humorn och i leken så framstår mina repliker oftast som desperata."

Du är splittrat och står mellan två val . Dels så är du lite sårad men gentlemannamässig låter saker ha sin gång. Dels så upplever du dig själv som desperat när du deltar i leken. Vad är verkligt av de två ? Du som upplever dig själv som desperat eller du försöker tackla aktivt utgången i den lilla humorleken ? Svaret är förståss självklart. Du dömer dig själv redan på förhand genom att du recenserar dina repliker före och efter att du säger dem. Det är normal kamratuppfostran som alla någon råkar ut för en period i livet innan verklig mognad kommer. Inte desto mindre är det i vilket fall ett sätt att känna till sig själv,vad du gillar eller egentligen verkligen ogillar.
Det finns ingen anledning att odla tankar om att just du är mobbat eller kränkt (Som vissa överkänsliga regnbågskrigare gör här på tråden) Det ingår i ett normalt liv med helt normala människor.

Om en av premisserna med att gå på fest är att ha trevligt, varför tolerera skämt som är på ens egen bekostnad och mot ens vilja? Varför är det normalt, låter ju värdelöst.
Citera
2019-07-30, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Om man har sagt att man inte tycker att det är roligt så ÄR det mobbing.
Jo men allt består ju hur man tar åt sig av liknande! Om det är kränkande som typ "Ditt huvud är större än en fotboll" Eller "Hur har du fått den där kaggen, är du gravid??" Inför andra människor det anser jag vara mobbing.. Men om någon säger "HEy där skägget, ska du skita nu igen" så är det humor!
Senast redigerad av dcc55 2019-07-30 kl. 23:19.
Citera
2019-07-30, 23:16
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Jag uppfattar mig själv inte som lättkränkt men vill gärna ha trevligt och förstår då inte varför jag ska behöva tolerera en humor jag inte får något nöje av. Jag vill heller ogärna förstöra festen, vilket oftast blir fallet när jag drar repliker. Jag har en talang för att förolämpa personer och slå under bältet, gärna med personangrepp och mot vederbörandes familj. Detta för att det ger effekt och provocerar men det är tydligen att "gå för långt", så jag låter bli.

Det är ironiskt att dessa typer kräver att man låter deras skämt vara på ens egen bekostnad men köper inte att mina repliker är sagda i humorns namn.

Men herregud människa, ser du inte själv vad du skriver ?

Du tog dig friheten att "skoja" grovt på andras bekostnad men vill själv slippa samma medicin. Inser du att du har bäddat för din egen olycka ? Du har lagt ribban för dina polare och dom vill ta ner dig och hämnas för alla förolämpningar. Det är skillnad på en förolämpning och ett skämt. Tydligen så har du inte fattat galoppen än.
Citera
2019-07-30, 23:22
Medlem
Händer detta dig ofta med nya personer du möter, eller är det i samma vänskapskrets?

Det är jättesvårt att säga generellt, vissa personer gillar att göra sig lustiga på andras bekostnad som en slags maktdemonstration, andra gör det med glimten i ögat som ett sätt att söka kontakt (och faktiskt ibland vara lite inkluderande, "du är en av oss, vi kan driva med dig")

Oavsett orsak till deras beteende förstår jag att du inte uppskattar det, och det är ju det saken handlar om.

Allra enklaste tipset som kanske kräver minst "effort" (som fungerar väldigt bra i många situationer - inte alla) är att bara milt ignorera oönskat beteende. Du kan göra det i samband med hundar, barn, arbetskamrater, whatnot. Personen som driver med dig söker din uppmärksamhet och vill ha en reaktion. Ge den inte detta så slutar den förhoppningsvis av sig själv. Funkar det ej, följ någon av de andra utmärkta exemplen i tråden på att testa att prata med personen om det hela.
Citera
2019-07-30, 23:27
Bannlyst
Citat:
Jag uppfattar mig själv inte som lättkränkt men vill gärna ha trevligt och förstår då inte varför jag ska behöva tolerera en humor jag inte får något nöje av. Jag vill heller ogärna förstöra festen, vilket oftast blir fallet när jag drar repliker. Jag har en talang för att förolämpa personer och slå under bältet, gärna med personangrepp och mot vederbörandes familj. Detta för att det ger effekt och provocerar men det är tydligen att "gå för långt", så jag låter bli.

Det är ironiskt att dessa typer kräver att man låter deras skämt vara på ens egen bekostnad men köper inte att mina repliker är sagda i humorns namn.
Ok jag förstår, men grabbig jargong är ju väldigt vanligt i grabb gäng, en sak om man träffas som 2 kompisar men blir det 3+ så brukar ju den där typen av "humor" hagla!

Har inte så mycket tips annat är att vara festens "clown" och inte bry sig, ta inte åt dig av vad de säger! Tänk mer såhär "att de hackar på mig beror på att jag är den snygga snubben" Så gör jag!
Citera
2019-07-30, 23:32
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Om en av premisserna med att gå på fest är att ha trevligt, varför tolerera skämt som är på ens egen bekostnad och mot ens vilja? Varför är det normalt, låter ju värdelöst.

Jag hoppas inte att våra tonåringar idag inte är så p.k. hjärntvättade idag att de måste anmäla varje självupplevt kränkning som ett personangrepp som renderar att pappa staten ska reda ut det via myndigheter. Den vägen är kantat av ett helsicke. En fest behöver inte automatisk bli "trevlig" utan även obehaglig. Den friheten borde vi ha kvar och försvara. Det är bara gå vidare nästa fest om inte galoscherna passar. Hur jävla svårt kan det bli ? En minoritet ska fan inte bestämma. Ta ditt eget ansvar och kom inte och agera som någon jävla festgeneral
Senast redigerad av Opaque 2019-07-30 kl. 23:35.
Citera
2019-07-31, 00:25
Medlem
Googlas avatar
Citat:

Men ge ett exempel på vad de säger?

Jag kan skämta lite på någons bekostnad, även kan de skämta om min. I vissa fall blir man tagen off guard, då är det svårt och komma med en comeback, mest för man blir lite chockad över "sa han precis det där" att jag får svårt och tänka.

T ex en snubbe brukar jävlas med mig ibland på jobbet, som kan på allvar säga jag är en amatör och är dålig, vilket till en viss grad är sant, jag suger på det jobbet för det är så jävla tråkigt. Jag skrattar oftast åt det för jag tycker han är en sån jäkla dåre. Så jag brukar ge tillbaka ibland. En gång berättade han en lång historia bland 5 st personer, efter 10 minuter när han är klar frågade jag "Så du försvann med fotboll efteråt då alltså?" Det var helt osammanhängande med vad han just berättat.

Han ser förolämpad och säger "Vad fan pratar du om?" Jag skrattar mig till tårar och drar ut ur rummet för jag skulle ändå gå innan han berättade historien. Jag har därav förolämpat honom genom att gett intrycket av att jag inte lyssnat ett ord på vad han sa och att det troligen var helt ointressanta 10 minuter han delade med sig om något allvarligt. Nästa dag drar han något som hade uppfattas av andra som kränkande men denna snubbe har problem. Jag brukar oftast rycka på axlarna. Dagen därpå satt vi inne i ett verktygsrum, jag frågade "Vad kostar egentligen den här saken?" det var ett jätte litet verktyg som kostade typ 8 tusen sade personen jag frågade. Sedan kollade jag på den där killen som brukar säga massa skräp och sa "Hör du? Den kostar mer än din bil!" Sedan skrattar jag och flera och han säger "Förfan håll käften innan jag går ut och repar din bil". Han hade nämnt lite tidigare han kör någon gammal opel.

Ett annat bra knep som jag lärt mig från en kille som inte tar någon skit alls är, om någon säger något illa om dig. Så säger du "Du är så jävla sjuk i huvudet" och skrattar.

Jag brukar oftast skratta efter jag säger något. Eller t ex en gång delade en kille som brukar vuxenmobba andra som typ ingen sätter sig emot, han delade med sig om att han är rädd för nålar. Så skrattade jag högt och sa "Du är rädd för nålar? Vad i hela helvetet?" Det är första gången jag har hört honom riktigt underlägsen, annars slänger han skit på andra hela tiden. Du får alltså hugga till när du får chansen. Men sedan är jag lite odräglig per natur pga min moder i princip alltid typ uppmuntrat den delen av mig konstigt nog. Är dock medveten om den och måste hålla emot ibland för att inte jävlas med någon. Men så kör jag, brukar funka
Citera
2019-07-31, 01:27
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Hur "tystar" man en sådan person på bästa sätt?[/b]
Genom att skämta tillbaka, men med jävligare skämt där du angriper personens manlighet, hans familj och hans framgångar och misslyckanden. Brutalt. Kort. Roligt, eller bara jävligt.

Avsluta alltid med "…och förstås för att du har liten kuk".
Citera
2019-07-31, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcc55
Ok jag förstår, men grabbig jargong är ju väldigt vanligt i grabb gäng, en sak om man träffas som 2 kompisar men blir det 3+ så brukar ju den där typen av "humor" hagla!

Har inte så mycket tips annat är att vara festens "clown" och inte bry sig, ta inte åt dig av vad de säger! Tänk mer såhär "att de hackar på mig beror på att jag är den snygga snubben" Så gör jag!
Om du blir våldtagen av en gammal gubbe, vad skulle du då tycka om någon som säger "Men kom igen, det är bara att tänka att du är homo och att det är frivilligt"?

Mycket kraftig överdrift såklart, men poängen är att det där kan man inte bara välja. Ok, du tycker att det är ett askul sätt att hänga. Kul för dig. Och mig med, för jag gillar också sådan humor. Men det finns folk som inte gillar det, och det får man respektera. Att brutal jargong skapar en gemenskap är inget nytt, men vad som förenar ännu mer är att kunna köra riktigt mörk humor 99% av tiden, men när någon tar illa upp så säger denne det och alla backar, utan en massa grabbiga påtryckningar om att "lite får man tåla." I mitt gäng så har vi inga problem att skämta om hur hårt man ska våldta den andres minderåriga systrar tills kuken kommer ut genom ögonhålorna, men så fort någon säger att det är nog, om det så är en harmlös norgevits, så visar vi honom respekten att om han tar illa upp på riktigt så lyssnar vi på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in