Citat:
Ursprungligen postat av
Amaratto
Varför kan man inte föra ett vettigt resonemang från högersidan? Sossarna har ju varit i majoritet nästan hela 1900-talet i Sverige och aldrig varit nära någonting som Venezuela. Är man helt oförmögen att ta till sig fakta?
Sedan kan jag förstå att vissa tycker att sossarna (främst tidigare då de nu gått väldigt långt mot mitten) var för mycket vänster, men att jämföra dem (eller Kalifornien) med Venezuela är ju så verklighetsfrämmande att man bara häpnar. Det är lika irrelevant som att jämföra republikanerna med Kongo-Kinshasa som är extremt kapitalistiskt och hamnar på tredje plats från botten gällande demokrati just för att det är så extremt åt andra hållet.
Så, kan man någonsin hålla en debatt som fokuserar på verkligheten och inte extrema överdrifter som gör en diskussion fullständigt barock???
Nja.. jag tror att du missar, att såväl Demokraterna och vänstern som Republikanerna och högern utgår från olika grundantaganden betr.
hur det kommer att bli.
Här är ytterligare en artikel.
Citat:
Gavin Newsom, Kevin de Leon, Xavier Becerra and Kamala Harris also support some form of significantly expanded healthcare benefits if not universal healthcare – which is estimated to cost as much as $400 billion a year (that is not a typo). All of them support the California magnet policies that attracted so many of those in California illegally. In fact, there is no indication that the next generation has any concern for the future debt. Instead, they support higher taxes.
https://www.forbes.com/sites/thomasdelbeccaro/2018/04/19/the-top-four-reasons-california-is-unsustainable/
För Republikanerna och högern, så är det ohållbart och orättfärdigt att Kalifornien är en
“sanctuary state” för illegal migration - medan Demokraterna och vänstern anser, att det är problemfritt.
Citaten nedan handlar om Sverige - men resonemanget är detsamma oberoende av land:
Citat:
Jag tror de flesta av oss inser att om vi erbjuder gratis bostäder, försörjning och välfärd åt alla som tar sig till Sverige och definierar sig som flyktingar, så kommer väldigt många att ta sig till Sverige och definiera sig som flyktingar. Det är inte konstigare än att unga män på 1800-talet vallfärdade till Kalifornien i förhoppningen att hitta guldklimpar på marken.
De flesta inser nog också att om vi inte kräver några ID-handlingar vid gränsen och automatiskt erbjuder nya identiteter, så kommer vi att bli ett attraktivt land för kriminella. Är dessutom villkoren för kriminalitet synnerligen goda och konsekvenserna närmast försumbara, kommer fler att välja den banan än om förhållandena varit de motsatta.
Det krävs heller inte så mycket skarpsinne för att se att Sverige varken har outsinliga oljekällor eller obegränsat med beskattningsbart kapital, och därför inte kan ta något långsiktigt ansvar för andra länders befolkning.
https://detgodasamhallet.com/2019/07/30/jan-olof-sandgren-pk-ismen-har-forsatt-fornuftet-i-stand-by-lage/#more-17721
Vänstern anser, Äsch, det fixar sig! Vi höjer skatterna och försämrar för barn och gamla.
Högern anser, att det är ohållbart.
Citat:
... den ekonomiska nerförsbacken bara fortsätter. Som ett resultat utraderas den bästa skattekossan, det vill säga medelklassen. De som inte stannar kvar och utarmas lämnar landet, därför att relationen mellan vad de betalar i skatt och vad de får för pengarna blir för dålig. En alltför stor del av skatterna går till medborgare som är bidragsförsörjda.
[---]
När den koloss på lerfötter, som brukar kallas för det välfärdsindustriella komplexet, trillar omkull och folk som lever på bidrag inte längre kan göra det, då blir Sverige ett riktigt farligt land att leva i. Många, kanske majoriteten av de människor som har sina rötter i riktiga rövarstater och politiska härdsmältor, kommer att försörja sig på alla de sätt som står till buds. Plus att staten förlorar sitt våldsmonopol.
https://juliacaesar.blog/2019/07/26/karl-olov-arnstberg-ni-som-anser-att-vi-kattare-bor-skammas-ge-mig-argumenten-tack/
Vänstern anser, Äsch, det kan helt enkelt inte att inträffa. Det är bara i "en fantasivärld" som välfärdsstaten kan bli överlastad - oavsett hur många nya bidragstagare som invandrar till Sverige. Framtiden ser därför ljus ut! (om man fortsätter med vänsterns politik)
Ovan är svenska citat eftersom de är lättast (för mig) att hitta. Om jag följde amerikansk debatt på samma sätt, som jag följer svensk debatt, så skulle jag hitta precis samma resonemang där.
Republikanerna och högern anser, att trenden är oroande och det kan gå väldigt illa om man fortsätter med vänsterns politik.
Demokraterna och vänstern anser, att än så länge så är det ingen ko på isen och det kan *aldrig* gå väldigt illa, om man fortsätter med vänsterns politik.