Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-07-28, 14:15
Medlem
Hur ska man tänka och reflektera över det här med klädstil när man har växt upp hela tonåren/början av vuxenlivet utan en enda tanke på det?

Idag har jag liksom bara ullaredkläder och nödvändig frack för begravningar etc, och någon skjorta jag aldrig använder

Men jag har ju länge känt av att jag måste göra något så jag ser någorlunda fräsch ut gentlemot andra, men det lilla jag har försökt "se mig" i olika stilar så känner jag inte att jag passar in i något alls, just för jag har vant mig vid "icke stilen"

Hur börjar jag? Vad ska man göra när man inte känner av vad man gillar alls?

Det värsta man kan göra är väl att fråga folk omkring sig vad dom tycker, fast samtidigt känns det som bästa sättet då jag tänker somså att gillar folk omkring mig det jag klär mig i, ja då kommer jag ju fort vänja mig vid det och fortsätta i den stilen, men så ska man tydligen inte göra?
Citera
2019-07-28, 14:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Gå in på Dressman eller någon herrekipering (klädaffär för män) och prata med ett affärsbiträde om vad hon eller han tycker du skulle passa bäst i. De brukar vara bra på att ha en känsla för form, färg, still och kan ge förslag ur sitt sortiment på vad som skulle funka för dig.

Du behöver inte köpa så många plagg för att få en fungerande och fräsch garderob. Det viktigaste är att plaggen matchar varandra. Då kan du kombinera dem fritt.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2019-07-28 kl. 14:37.
Citera
2019-07-28, 14:35
Medlem
Grollarens avatar
Du ska inte fråga "folk" vad de tycker.
Du ska fråga någon som är modemedveten och som du själv tycker klär sig snyggt.
Be BARA den personen följa med dig och handla. Köp då en grundgarderob. Efter det går det av sig självt.

Jag håller inte med om att fråga i butiken.
De skiter i dig, och de vill bara sälja.
Citera
2019-07-28, 14:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Du ska inte fråga "folk" vad de tycker.
Du ska fråga någon som är modemedveten och som du själv tycker klär sig snyggt.
Be BARA den personen följa med dig och handla. Köp då en grundgarderob. Efter det går det av sig självt.

Jag håller inte med om att fråga i butiken.
De skiter i dig, och de vill bara sälja.

Du kan ha rätt. Kanske det är olika i olika städer och olika butiker. Att alla inte är så hjälpsamma utan bara vill sälja det dyraste. Men en kompis till mig med begränsad smak fick toppenhjälp på Dressman. Kom hem med 2 par byxor, några överdelar (t-shirts med kort och lång ärm plus skjortor). Allt matchade. Allt gick att kombinera. Och allt i modeller och färger som passade honom. Numera är han alltid välklädd och ser ut att trivas i kläderna.
Citera
2019-07-28, 14:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
TS, kolla på sajter som Dressman, HM, KappAhl, Ellos. När du ser en bild, en stil du gillar - klipp ur bilden och spara. Då får du en känsla för vad du gillar och inte gillar. Spara bilderna på mobilen och ta med när du ska handla.

Någon kändis, skådis, film med kläder du gillar?

Vilken typ av kropp har du?
Citera
2019-07-28, 14:53
Medlem
Dehär med att bara sälja har jag fått blandande intryck av när jag har handlat, dock inom andra områden, mest elektronik och bilrelaterat, då är det nästan oftare som personalen föreslår det billigare alternativen

Men hursomhelst, det går inte ihop i min okreaktiva hjärna att sätta mig in i kläderna som framstår på bilderna på nätet
Dom modellerna som har kläderna på sig ser ju självklart mycket attraktiva ut, och jag själv ser ju inte ens ut i närheten

Tänker aldrig på klädstil gällande skådisar, och kändisar har jag inte koll på alls

Men min typ av kropp är lång(189), smal och har inte muskler värt att nämna, förmodligen på gränsen till spinkig enligt en del
Citera
2019-07-28, 14:54
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Gå in på Dressman eller någon herrekipering (klädaffär för män) och prata med ett affärsbiträde om vad hon eller han tycker du skulle passa bäst i. De brukar vara bra på att ha en känsla för form, färg, still och kan ge förslag ur sitt sortiment på vad som skulle funka för dig.

Du behöver inte köpa så många plagg för att få en fungerande och fräsch garderob. Det viktigaste är att plaggen matchar varandra. Då kan du kombinera dem fritt.
Biträden brukar vara de sämsta att fråga. Ofta får man något som verkligen sticker ut. Det kan vara svårt att gå från shorts och urtvättad t-shirt till kavaj etc.

Jag tycker ts ska börja köpa en bra t-shirt. Den ska sitta bra och du ska gilla den. Sikta på ett pris på 350kr och över.
Citera
2019-07-28, 18:41
Medlem
SYSTEMexes avatar
Enklast är att skaffa en mentor, någon som du helst känner som kan ge dig tips och råd på vad som passar dig. Det kan också vara en kändis som har snygg klädstil som du sedan inspireras av.
Citera
2019-07-28, 21:10
Medlem
Kefalonias avatar
Hur har dina klädinköp gått till so far? Har du bara tagit första bästa eller har du haft smakråd med dig?
Citera
2019-07-29, 18:19
Medlem
Lite svårt med att skaffa mentor när man inte har vänner direkt till att börja med

Hittills har det som sagt varit basic grejer bara, alltså Ullared kläder och enstaka onlineköp i sökande efter det billigaste

Har två gånger haft smakråd med mig, två tjejkompisar

Har än idag kvar dom kläderna men det är ju inte mycket att komma med
Citera
2019-08-01, 00:25
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Hur ska man tänka och reflektera över det här med klädstil när man har växt upp hela tonåren/början av vuxenlivet utan en enda tanke på det?

Idag har jag liksom bara ullaredkläder och nödvändig frack för begravningar etc, och någon skjorta jag aldrig använder

Men jag har ju länge känt av att jag måste göra något så jag ser någorlunda fräsch ut gentlemot andra, men det lilla jag har försökt "se mig" i olika stilar så känner jag inte att jag passar in i något alls, just för jag har vant mig vid "icke stilen"

Hur börjar jag? Vad ska man göra när man inte känner av vad man gillar alls?

Det värsta man kan göra är väl att fråga folk omkring sig vad dom tycker, fast samtidigt känns det som bästa sättet då jag tänker somså att gillar folk omkring mig det jag klär mig i, ja då kommer jag ju fort vänja mig vid det och fortsätta i den stilen, men så ska man tydligen inte göra?

Nödvändig frack? Typ en procent av befolkningen äger en frack! Menar du verkligen frack med vit fluga och allt?
Citera
2019-08-01, 00:58
Medlem
Frack på begravning? Måste vara extremt ovanligt.

För övrigt tycker jag inte att du ska ta med dig någon som har koll på mode. Mode förändras. Stil består. Satsa på att över tid bygga upp en garderob av basplagg som du kan kombinera med andra plagg och accessoarer.

Satsa på en välsittande, marinblå kostym. Den behöver inte kosta skjortan (ja, det är tillåtet att skratta åt skämtet). Köp ett par snygga enfärgade skjortor, förslagsvis en vit och en ljusblå. Få saker imponerar så mycket på andra som en kostym som sitter som en smäck.

Köp ett par rundhalsade tröjor i ull som du kan ha över skjortorna när du inte vill gå klädd i kavaj. Det är ett enkelt sätt att klä ner sig men ändå behålla stilen. En marinblå och en dovt grön passar ofta väldigt bra.

Är det något du ska lägga pengar på så är det just basgarderoben. Det blir plagg som du garanterat kommer använda varje dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in