Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-07-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Jag har haft flera psykologkontakter. Då har de sagt att de arbetar under tystnadsplikt och jag har sagt till om saker jag vill ta upp men inte vill ska hamna i journalen så att min läkare kan se.. exempelvis självmordstankar och förberedelser, eller att jag slutat ta min medicin.

Javisst, jag trodde bara inte att det gällde om du tex säger "imorgon kommer jag ta livet av mig". Får jag fråga varför du inte vill att sådant ska stå i journalen? Förutsätter att läkaren är psykiatriker och inte någon allmänläkare på vårdcentral.
Citera
2019-07-30, 21:33
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Javisst, jag trodde bara inte att det gällde om du tex säger "imorgon kommer jag ta livet av mig". Får jag fråga varför du inte vill att sådant ska stå i journalen? Förutsätter att läkaren är psykiatriker och inte någon allmänläkare på vårdcentral.

Vid de tillfällena tjatades det om att bli inlagd i och med konkreta självmordsplaner och det ville jag verkligen undvika. Och medicineringen var jag osäker på och ville testa själv utan att behöva diskutera med läkare, som var en allmänläkare på vårdcentral. Jag ville dock kunna delge allt till psykologen för att få en relevant diskussion.
Senast redigerad av OldMKensey 2019-07-30 kl. 21:38.
Citera
2019-08-02, 23:18
Medlem
Citat:
Vid de tillfällena tjatades det om att bli inlagd i och med konkreta självmordsplaner och det ville jag verkligen undvika. Och medicineringen var jag osäker på och ville testa själv utan att behöva diskutera med läkare, som var en allmänläkare på vårdcentral. Jag ville dock kunna delge allt till psykologen för att få en relevant diskussion.

Fast en psykolog som får höra att någon tänker ta livet av sig, och har konkreta planer på det måste väl både anteckna det och vidarebefordra det till eventuell läkare för bedömning. Låter extremt knäppt om det går att undanta??
Citera
2019-08-02, 23:35
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Fast en psykolog som får höra att någon tänker ta livet av sig, och har konkreta planer på det måste väl både anteckna det och vidarebefordra det till eventuell läkare för bedömning. Låter extremt knäppt om det går att undanta??

Inte om jag begärt att det ska stanna mellan oss. Det är iallafall det besked jag fått, att sekretess då gäller.
Citera
2019-08-02, 23:39
Medlem
Citat:
Inte om jag begärt att det ska stanna mellan oss. Det är iallafall det besked jag fått, att sekretess då gäller.

Låter extremt oroväckande. Säkert sant, även om jag inte hoppas på det.
Citera
2019-08-02, 23:41
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Låter extremt oroväckande. Säkert sant, även om jag inte hoppas på det.

Tycker tvärtom, det var en förutsättning för att jag skulle kunna öppna mig och få hjälp av en psykolog, och sekretess är ngt jag värdesätter.
Citera
2019-08-03, 17:27
Medlem
nonameds avatar
Kan kanske hjälpa att prata med en psykolog. Självmordstankar är inte bra men kan hjälpa om du pratar med någon om det så känns inte tankarna lika skrämmande tills dom försvinner.
Citera
2019-08-03, 20:18
Medlem
Citat:
Tycker tvärtom, det var en förutsättning för att jag skulle kunna öppna mig och få hjälp av en psykolog, och sekretess är ngt jag värdesätter.

Jag förstår hur du menar, det gör jag absolut, och om du kände att du fick hjälp så får vi ju också säga att det i detta fall var helt rätt. Om det sedan var en bedömning av psykologen, eller om det är som du säger lagen som gällt, det vet ju inte jag, för jag vet inte vad OSL slår fast i detta. Så alltså blir det en fråga om vad jag tycker, eftersom jag inte vet lagen.

Och som jag tycker, så är det att om psykologen inte har kompetensen att bedöma en självmordsrisk, så borde det vara en läkares uppgift, men har då en psykolog kompetensen att bedöma en självmordsrisk?

Sedan är ju frågan i tråden som jag uppfattar den, löper man risk för tvångsvård om man talar med en psykolog om självmordstankar. Svaret från mig blir ju, ja, det borde man ju löpa en risk för. Om man har ett problem, och läkare eller beroende på svaret i min första fråga, psykolog, bedömer att man behöver vård som man motsätter sig, så borde ju tvångsvård vara aktuell. Både moraliskt och juridiskt i min värld.
Citera
2019-08-08, 03:45
Medlem
Dinkeydonks avatar
hmmmm… ja alltså rent tekniskt. Så löser självmord alla ens problem för man finns inte ens, men rent tekniskt dödar det också allt som du gillar? till exempel, godis, ett skönt bad, ha en god nattsömn och vakna upp med en skön känsla. Lukten av naturen i skog och mark, alla intressanta och bra filmer, söta djur som gör massa konstiga saker. Inte komma i kontakt med snälla människor. Med det sagt. Alla problem försvinner ja. Men alla bra saker försvinner också om du tar steget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in