Citat:
Ursprungligen postat av
OldMKensey
Tycker tvärtom, det var en förutsättning för att jag skulle kunna öppna mig och få hjälp av en psykolog, och sekretess är ngt jag värdesätter.
Jag förstår hur du menar, det gör jag absolut, och om du kände att du fick hjälp så får vi ju också säga att det i detta fall var helt rätt. Om det sedan var en bedömning av psykologen, eller om det är som du säger lagen som gällt, det vet ju inte jag, för jag vet inte vad OSL slår fast i detta. Så alltså blir det en fråga om vad jag tycker, eftersom jag inte vet lagen.
Och som jag tycker, så är det att om psykologen inte har kompetensen att bedöma en självmordsrisk, så borde det vara en läkares uppgift, men har då en psykolog kompetensen att bedöma en självmordsrisk?
Sedan är ju frågan i tråden som jag uppfattar den, löper man risk för tvångsvård om man talar med en psykolog om självmordstankar. Svaret från mig blir ju, ja, det borde man ju löpa en risk för. Om man har ett problem, och läkare eller beroende på svaret i min första fråga, psykolog, bedömer att man behöver vård som man motsätter sig, så borde ju tvångsvård vara aktuell. Både moraliskt och juridiskt i min värld.