• 3
  • 4
2019-08-26, 11:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
Hur kan man rekommendera Avanza Zero till någon? Snacka om att falla för marknadsföring. Den är rätt värdelös till annat än en mycket liten del av portföljen.
Har ägt den sedan den släpptes och håller av naturliga skäl inte med.

Dock ska man såklart inte bara äga zero, utan bredda upp med globalfonder/emerging market/räntefonder och råvaror beroende på tidshorisont..
Citera
2019-08-26, 12:19
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har ägt den sedan den släpptes och håller av naturliga skäl inte med.

Dock ska man såklart inte bara äga zero, utan bredda upp med globalfonder/emerging market/räntefonder och råvaror beroende på tidshorisont..
Jag skulle inte ens röra den med tång, och av statistiska skäl har jag gjort helt rätt, då min sverigedel av investeringarna med råge överträffar Avanza Zero.
Du borde kanske läsa på en del om investeringar? Jag menar det är ju dina surt förvärvade pengar det gäller.
Eller du kanske är en av dessa som fallit för trenden kring index och låga avgifter??? Du börjar prata om räntefonder vilket oroar mig en aning....
Bara så du vet är hela grejen med index, låga avgifter och räntor bluff. Likaså som många aktiva förvaltare är bluff.
Citera
2019-08-26, 12:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag skulle inte ens röra den med tång, och av statistiska skäl har jag gjort helt rätt, då min sverigedel av investeringarna med råge överträffar Avanza Zero.
Du borde kanske läsa på en del om investeringar? Jag menar det är ju dina surt förvärvade pengar det gäller.
Eller du kanske är en av dessa som fallit för trenden kring index och låga avgifter??? Du börjar prata om räntefonder vilket oroar mig en aning....
Bara så du vet är hela grejen med index, låga avgifter och räntor bluff. Likaså som många aktiva förvaltare är bluff.

sparande är personligt. för somliga sparare är räntefonder att föredra framför 100% aktier. Särskilt om man behöver pengarna inom en snar framtid.

Men index rekommenderar jag alla dagar i veckan till den som inte har så mkt tid att lägga på börsen.
Citera
2019-08-27, 06:38
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
sparande är personligt. för somliga sparare är räntefonder att föredra framför 100% aktier. Särskilt om man behöver pengarna inom en snar framtid.

Men index rekommenderar jag alla dagar i veckan till den som inte har så mkt tid att lägga på börsen.
Räntefonder är oftast skit som jag aldrig skulle rekommendera till någon. Möjligen kan väl företagsobligationer funka i vissa fall, men statsobligationer är ju helt värdelöst.

Pengar du snart behöver ska man inte ens ha investerat!?

Varför är det att föredra? All forskning visar att 100% aktier i princip alltid har varit bäst senast 100 åren!!? Ni indexkramare gillar ju annars forskning.
Gör det ont i magen så har man för lite kunskaper eller investerar en för stor del av lönen. Kan behöver inte räntefonder, du lurar bara dig själv.

Alla misstolkade Warren Buffett för några år sen när han rekommenderade 90/10 billig indexfond och räntor. Han menade att det vore bättre för många som blir lurade av bankernas dyra skitfonder. De skulle få ett bättre resultat då. Warren själv har ju inte alls gjort så, han är ju en verklig aktiv investerare som slagit marknaden! Vilket finns fler som gjort.
Och i Sverige är vi så lyckade som faktiskt har en fantastisk investeringsform pga skattelättnader och ägarstruktur slagit index med råge sedan bildandet.

Billiga indexfonder är bara reklam för mäklare sol vill sälja skiten
Citera
2019-08-27, 14:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Du behöver inte oroa dig. Jag vet att aktier är bäst på lång sikt, men på kort sikt kan det gå lite hur som helst. Skulle du själv råda en person som står i begrepp att gå i pension eller köpa en bostad att spara 100% i aktier så kan du inte vara normalt funtad.

Jag har bara sagt att beroende på vilken sparare du är, så kan räntefonder vara bra.

men vad som också är viktigt att tänka på är avgifterna. Kan man hålla dessa nära noll kan man vinna mkt på lång sikt eftersom ränta på ränta äter upp ditt sparande. Även köpa aktier kostar en del courtage och är dyrt att småhandla i..
Citera
2019-08-27, 15:17
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Du behöver inte oroa dig. Jag vet att aktier är bäst på lång sikt, men på kort sikt kan det gå lite hur som helst. Skulle du själv råda en person som står i begrepp att gå i pension eller köpa en bostad att spara 100% i aktier så kan du inte vara normalt funtad.

Jag har bara sagt att beroende på vilken sparare du är, så kan räntefonder vara bra.

men vad som också är viktigt att tänka på är avgifterna. Kan man hålla dessa nära noll kan man vinna mkt på lång sikt eftersom ränta på ränta äter upp ditt sparande. Även köpa aktier kostar en del courtage och är dyrt att småhandla i..
Alltså pengar som ska användas till bostad ska ju inte ligga i aktier? Eller menar du hur man lägger upp det?
Beror ju på, har man större tillgångar är det ju bara att sälja av fondinnehavet/använda utdelningarna till bostadsköpet? Sparar man särskilt kan man ju bara spara aggresivt på ett sparkonto till kontantinsattsen? Finns ingen poäng att strula med räntor rent matematiskt.

Avgifter är viktigt, men inte allt. Bara för Avanza Zero är gratis behöver den inte vara bra, den följer ju bara sitt index? Speciellt inom aktiv förvaltning blir avgifterna viktiga att jämföra, men framför allt prestandan!

Själv har jag väldigt förmånligt avtal på courtage. Och ser inte problemet, det viktiga är att man investerar. Kollar man bara på priser är det lätt att stirra sig blind. Som att alltid köpa den billigaste kycklingen, fast den innehåller mer vatten...
Och även finansbranschen måste få ta betalt för ett bra jobb! Jag gillar rådgivare som tar betalt per timme utan provisioner för produkter
Citera
2019-08-27, 15:29
Medlem
Omaskeradmasks avatar
TS är väl back 2% ungefär sedan han gjorde sin placering således -24% istället för +8,5% som han kalkylerade med.
Citera
2019-08-27, 15:40
Medlem
Citat:
Räntefonder är oftast skit som jag aldrig skulle rekommendera till någon. Möjligen kan väl företagsobligationer funka i vissa fall, men statsobligationer är ju helt värdelöst.

Pengar du snart behöver ska man inte ens ha investerat!?

Varför är det att föredra? All forskning visar att 100% aktier i princip alltid har varit bäst senast 100 åren!!? Ni indexkramare gillar ju annars forskning.
Gör det ont i magen så har man för lite kunskaper eller investerar en för stor del av lönen. Kan behöver inte räntefonder, du lurar bara dig själv.

Alla misstolkade Warren Buffett för några år sen när han rekommenderade 90/10 billig indexfond och räntor. Han menade att det vore bättre för många som blir lurade av bankernas dyra skitfonder. De skulle få ett bättre resultat då. Warren själv har ju inte alls gjort så, han är ju en verklig aktiv investerare som slagit marknaden! Vilket finns fler som gjort.
Och i Sverige är vi så lyckade som faktiskt har en fantastisk investeringsform pga skattelättnader och ägarstruktur slagit index med råge sedan bildandet.

Billiga indexfonder är bara reklam för mäklare sol vill sälja skiten
Ur ett juridiskt perspektiv är det rätt bra att ha sin buffert på en räntefond.
Statliga insättningsgarantin funkar om nån liten skitbank konkar men skulle en storbank gå omkull drar den nog också med sig alla andra banker. Även om staten skulle hosta upp de restrerande 97% som inte finns i insättningsgaranti-fonden så skulle det nog ta ett tag innan du får tillbaks pengarna.

Men har du pengarna i en räntefond är du ägare för pengarna även om banken konkar. De kan inte röra dina värdepapper. Lägg dem på en vanlig aktiedepå så betalar du bara 30% skatt på den typ 1% årliga ökningen.
Citera
2019-08-27, 16:49
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Ur ett juridiskt perspektiv är det rätt bra att ha sin buffert på en räntefond.
Statliga insättningsgarantin funkar om nån liten skitbank konkar men skulle en storbank gå omkull drar den nog också med sig alla andra banker. Även om staten skulle hosta upp de restrerande 97% som inte finns i insättningsgaranti-fonden så skulle det nog ta ett tag innan du får tillbaks pengarna.

Men har du pengarna i en räntefond är du ägare för pengarna även om banken konkar. De kan inte röra dina värdepapper. Lägg dem på en vanlig aktiedepå så betalar du bara 30% skatt på den typ 1% årliga ökningen.
Mm det finns massa "tänk om" scenarion. Hittils har ingen bank konkat i Sverige. Dessutom ska man ha så lite kontanter som möjligt, dvs buffert och målsparande bara. Resten bör investeras. Därför är det ju inga stora summor isf

Men visst, man kan börja hamstra konserver i källaren också och va beredd med vapen! Men jag orkar inte leva med ständig fruktan att allt skiter sig, ser optimistiskt på framtiden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in