2019-07-26, 08:37
Medlem
Hoppas det finns några träkunniga här. Funderar på att bygga "platsbyggda" bokhyllor med hjälp av IKEAs Billy. jag skulle vilja "staina" dem väldigt mörka. Går det ens att göra? Det är ju vitlaserad ekfaner. Så tekniskt sätt är det ett tunt lager "riktigt" trä på... men är det tillräckligt för att kunna staina det?
Citera
2019-07-26, 10:54
Medlem
Turbomachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck.Bass
Hoppas det finns några träkunniga här. Funderar på att bygga "platsbyggda" bokhyllor med hjälp av IKEAs Billy. jag skulle vilja "staina" dem väldigt mörka. Går det ens att göra? Det är ju vitlaserad ekfaner. Så tekniskt sätt är det ett tunt lager "riktigt" trä på... men är det tillräckligt för att kunna staina det?

Du borde nog kunna göra det, rugga upp ytan lite först så färgen har något att fästa i.
Tips är att du kollar runt efter bortskänkes hyllor först som du kan pröva på om det går eller bara testa på ett hyllplan.
Citera
2019-07-26, 11:28
Medlem
DoktorNos avatar
Tror inte det. Inte med ett godtagbart resultat i alla fall. Faneret på spånskivorna är ytterst tunt och jag undrar om det ens suger åt sig av lasyren, betsen eller vad nu ska "staina" med.
Citera
2019-07-29, 11:01
Medlem
MeanMEs avatar
Blir nog svårt att få dem ren från färg och att du får någon faner kvar.
Frågan är väl sedan om faneren är hel och inte har spacklats.

Enklast blir nog att köpa faner och limma på den på den befintliga bokhyllan.
Men det kanske blir för dyrt då?
Citera
2019-07-29, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Tror inte det. Inte med ett godtagbart resultat i alla fall. Faneret på spånskivorna är ytterst tunt och jag undrar om det ens suger åt sig av lasyren, betsen eller vad nu ska "staina" med.

Faneren kanske t.o.m. släpper och blir ojämn om den får dra till sig tillräckligt med vätska. Ikea håller ju inte superkvalitet direkt
Citera
2019-07-29, 21:56
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag visste jag hade sett ett IKEA-hack om platsbyggda bokhyllor och nu ser jag att de även verkar vara målade.
https://www.husligheter.se/2018/12/17/ikea-hack-platsbygg-en-bokhylla-av-gamla-ikea-mobler/
Citera
2019-08-05, 10:42
Medlem
LagomLats avatar
Prova att pensla den med batterisyra.

LL
Citera
2019-08-12, 16:02
Bannlyst
Dagens moderna masstillverkade möbler använder sig utan undantag, av plastfolie. Det går inte att färga om.

Däremot finns det dekorplast som kan pigga upp både det ena ock det andra

https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/pyssel/16-enkla-satt-att-forvandla-hemmet-med-dekorplast/

Nummer åtta i länken ovan. Den bordsskivan ser ju helt fantastisk ut!
Citera
2019-08-19, 08:50
Medlem
LagomLats avatar
En av bokhyllorna i billy serien finns med ekfaner.

Kanske sjödränkning kan ge ett åldrat utseende?

LL
Citera
2019-08-19, 14:02
Medlem
Man kan inte betsa en redan plastlackad yta, men man borde kunna lasera den.
Om man blandar pigment i någon sorts plastlack, borde funka.
Citera
2019-08-19, 14:10
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck.Bass
Prova på ett hyllplan, skulle jag säga. Det går ju att byta ut om det skiter sig.

Jag skulle rekommendera Zars lackbets i nyansen Black Onyx eller Moorish Teak och sen Zars lack ovanpå i några lager. Den metoden har jag använt på lackat trägolv (granplank) utan att slipa bort lacken innan. Golvet är inne på sitt sjätte år och det funkar fint. Denna bets är extremt lättjobbad, ger snyggt resultat, finns i många nyanser och är billig. Jag köpte min på Bauhaus. Har matt lack ovanpå i trappan och högblank på vardagsrumsgolvet. Apsnyggt.

Rugga upp ytan lätt med slipmaskin, dra på ett lager bets och se hur det blir. Vill du ha mörkare så tar du ett lager till. Och så lack ovanpå.
Citera
2019-08-19, 22:40
Medlem
Antoinettes avatar
Åh jag tror verkligen inte att det är en bra idé att försöka slipa eller rugga upp ytan...skälet till det är att jag provade en gång med en sådan där vit polersvamp på en Ikeamöbel med mörkt träfaner. Resultatet blev katastrofalt med ljusare enfärgade fläckar där svampen tagit. Det var bara att kasta sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in