Citat:
Ursprungligen postat av
tobbe151
Hej! Nu har jag sen lång tid tillbaka grubblat och googlat helt utan svar, hoppas nu att er gedigna erfarenhet i ämnet kan räta ut mina frågetecken.. Under min barndom i sent 90tal, början på det nya milleniumet så hade min gamla farsa en flaska gröna hissen i skafferiet, som var en drinkmix som barnen blandade med pommac eller sprite, medans dom vuxna blandade med alkoholhaltiga drycker.. Är detta något ni känner igen? Alltså en drinkmix vid namn Gröna Hissen, jag hittar den ingenstans och farsan min kommer inte ens ihåg den men både jag och min syrra kommer ihåg och jag har letat som en tok utan att hitta den? Kan den ha bytt namn eller bara slutat säljas, konstiga är att jag inte ens hittar bilder på den.. Har någon lite koll på detta så skriv gärna!!
Under tidigt -90 tal, dvs. innan inträdet i EU, så var det betydligt vanligare med hembränt, vilket alltså ledde till att det fanns miljoner olika sorters drinkmixer i butikerna. Det var essenser för att göra whisky, gin, konjak osv. och det var alla dessa godisshots som var väldigt populära en period. Sen fanns alltså rena drinkmixer som skulle blandas med sprit och ev. någon läsk. Just gröna hissen är inget jag på rak arm minns, men det fanns säkert något sådant. Precis som du gissar så har intresset för den här typen av drinkmixer svalnat betydligt, så gissningsvis så har produkten helt enkelt utgått.