2019-07-25, 11:48
Medlem
Pusts avatar
Jag talade med en före detta kristen som hade lämnat tron bland annat på grund av följande argument:
Men ormen var listigare än alla andra markens djur som HERREN Gud hade gjort; och han sade till kvinnan: »Skulle då Gud hava sagt: 'I skolen icke äta av något träd i lustgården'?»
1 Mos. 3:1 (1917)

Då sade HERREN Gud till ormen: »Eftersom du har gjort detta, vare du förbannad bland alla djur, boskapsdjur och vilda djur. På din buk skall du gå, och stoft skall du äta i alla dina livsdagar.

Och jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan, och mellan din säd och hennes säd. Denna skall söndertrampa ditt huvud, och du skall stinga den i hälen.»
1 Mos. 3:14-15 (1917)
Enligt den kristna tolkningen var ormen som lurade Eva i själva verket Satan.

Jag får alltså fram tre möjliga frågor, varav en behöver få en rimlig förklaring:

1. Bara just denna orm var listigare än alla andra djur, inklusive övriga ormar. Då gjorde Gud fel i att ge alla ormar skulden?
2. Denna orm var besatt och inte Satans person i sitt naturliga tillstånd. Återigen, då gjorde Gud fel i att ge alla ormar skulden för att en av dem var besatt?
3. Alla ormar är Satan?
Citera
2019-07-25, 12:34
Medlem
sommarlovs avatar
Bibeln är bara en samling böcker, för att ge folk lite vägledning i livet.
Det är genom tron på Jesus man är kristen, inte över att ormar skulle behandlas illa!
Citera
2019-07-25, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Bibeln är bara en samling böcker, för att ge folk lite vägledning i livet.
Det är genom tron på Jesus man är kristen, inte över att ormar skulle behandlas illa!
Ja, står det mellan att vara bokstavstroende eller icketroende så finns det tusen skäl att lämna "tron".
Citera
2019-07-25, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag talade med en före detta kristen som hade lämnat tron bland annat på grund av följande argument:
Men ormen var listigare än alla andra markens djur som HERREN Gud hade gjort; och han sade till kvinnan: »Skulle då Gud hava sagt: 'I skolen icke äta av något träd i lustgården'?»
1 Mos. 3:1 (1917)

Då sade HERREN Gud till ormen: »Eftersom du har gjort detta, vare du förbannad bland alla djur, boskapsdjur och vilda djur. På din buk skall du gå, och stoft skall du äta i alla dina livsdagar.

Och jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan, och mellan din säd och hennes säd. Denna skall söndertrampa ditt huvud, och du skall stinga den i hälen.»
1 Mos. 3:14-15 (1917)
Enligt den kristna tolkningen var ormen som lurade Eva i själva verket Satan.

Jag får alltså fram tre möjliga frågor, varav en behöver få en rimlig förklaring:

1. Bara just denna orm var listigare än alla andra djur, inklusive övriga ormar. Då gjorde Gud fel i att ge alla ormar skulden?
2. Denna orm var besatt och inte Satans person i sitt naturliga tillstånd. Återigen, då gjorde Gud fel i att ge alla ormar skulden för att en av dem var besatt?
3. Alla ormar är Satan?

En sak som jag undrar där... hade ormen ben innan den lurade Eva? Den blev dömd att kräla på buken, men... vad gjorde den innan?

Att ormen anses listig och opålitlig är ju kristen tradition. I nordisk mytologi har den ju en ganska positiv ställning, som varande stark och hålla ihop världsalltet.

Med det sagt tror jag inte Gud straffat ormarna. De äter kött och trivs nog bra med sitt slingrande. De ser det kanske som otympligt med våra styltor till ben? De har fantastiska sensorer, närmast som ett modernt stridsplan. De är coola djur tycker jag.
Citera
2019-07-25, 15:22
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Instämmer med övriga om symbolik.

Hade jag skrivit en bok som jag mot all förmodan hade vetat att den skulle läsas om 2000 år, och jag i den hade velat berätta viktiga åskådningar,
så hade jag nog också valt att sätta karaktärer i djurform eftersom djurens utveckling och utseende ändras långsamma är människans.
Citera
2019-07-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Instämmer med övriga om symbolik.

Hade jag skrivit en bok som jag mot all förmodan hade vetat att den skulle läsas om 2000 år, och jag i den hade velat berätta viktiga åskådningar,
så hade jag nog också valt att sätta karaktärer i djurform eftersom djurens utveckling och utseende ändras långsamma är människans.
Om jag varit en allsmäktig allvetande Gud så hade jag skrivit en bok som var så tydlig och klar att den nästan inte gick att feltolka. 999 av 1 000 diskussioner om bibeln skulle inte behövas i så fall.
Citera
2019-07-25, 16:26
Avstängd
TwoThousands avatar
Dom kom tillbaka till världen, som en orm som krälar på buken.

Ser du en orm, döda en orm.. för det är en ond människa som fått komma tillbaka till världen i skepnaden av en orm.
Citera
2019-07-25, 16:29
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om jag varit en allsmäktig allvetande Gud så hade jag skrivit en bok som var så tydlig och klar att den nästan inte gick att feltolka. 999 av 1 000 diskussioner om bibeln skulle inte behövas i så fall.

Jojo, men nu var det ju inte Gud som skrev Bibeln.
Det var ju en samling skribenter, som säkert hade lite förmågor utöver det vanliga, vissa kanske var synska, andra hade kanske rökt några blommor.

Det finns belägg för att Jesus och hans vänner rökte gräs, om man blandar in arkeologi.
Citera
2019-07-25, 16:41
Medlem
Citat:
Jojo, men nu var det ju inte Gud som skrev Bibeln.
Det var ju en samling skribenter, som säkert hade lite förmågor utöver det vanliga, vissa kanske var synska, andra hade kanske rökt några blommor.

Det finns belägg för att Jesus och hans vänner rökte gräs, om man blandar in arkeologi.
Ja, utgick mer ifrån en Gud som vill få ut sitt budskap i bokform, vilket egentligen är grundpåståendet om bibeln.
Citera
2019-07-25, 16:45
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, utgick mer ifrån en Gud som vill få ut sitt budskap i bokform, vilket egentligen är grundpåståendet om bibeln.

Du hör ju hur konstigt det låter.
En Gud som vill få ut ett budskap?
Hur kan budskapet bli glasklart om det ska gå via hundratals kanske tusentals munnar innan det hamnar i dagens version av Bibeln.

Om grundtanken vore av en skapare/härskare att få ut sitt ord, (och ingen annans!!!)
Så hade denne visat det på himlen holografiskt varje dag.
Citera
2019-07-25, 17:03
Medlem
Citat:
Du hör ju hur konstigt det låter.
En Gud som vill få ut ett budskap?
Hur kan budskapet bli glasklart om det ska gå via hundratals kanske tusentals munnar innan det hamnar i dagens version av Bibeln.

Om grundtanken vore av en skapare/härskare att få ut sitt ord, (och ingen annans!!!)
Så hade denne visat det på himlen holografiskt varje dag.
Ja, det brukar jag också påpeka. En Gud som väljer att få ut sitt budskap a la bibeln är inte mycket till Gud.
Citera
2019-07-25, 17:10
Medlem
Den gamle ormen (serpent) är ett annat namn för draken/Djävulen/Satan. Kärt barn har många namn.

Revelation 12:9: And the great dragon was cast out, that old serpent, called the Devil, and Satan, which deceiveth the whole world: he was cast out into the earth, and his angels were cast out with him.

https://biblehub.com/revelation/12-9.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in