2006-03-08, 01:00
Medlem
SalmonOfKills avatar
Radioaktiva ämnen brukar ofta lysa grönt i tecknade serier (). Som t.ex. i introt till Simpsons då Homer får med sig en bit av något radioaktivt.
Uranisotopen som används till kärnvapen/fusion/fission är väl 235, och från den så skapas väl plutonium? Jag googlade lite på plutonium och och på uran men hittade ingen bild som kunde stilla min undran. Så, som topic lyder, så undrar jag om plutonium eller uran någon gång lyser grönt eller om det är ett enbart tecknat fenomen?
Citera
2006-03-08, 02:31
Medlem
Ralf2s avatar
Radium har man iaf använt till självlysande färg. Har sett en klocka med sån, och det blev ganska högt utslag på en geigermätare av den. Var nån gammal elev som donerade klockan till skolan när han såg hur radioaktiv den var.

Vet inte om det är själva Radiumet som är självlysande eller om det är alfa-strålningen som reagerar med nåt annat i färgen som gör det.
Citera
2006-03-08, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Radium har man iaf använt till självlysande färg. Har sett en klocka med sån, och det blev ganska högt utslag på en geigermätare av den. Var nån gammal elev som donerade klockan till skolan när han såg hur radioaktiv den var.

Vet inte om det är själva Radiumet som är självlysande eller om det är alfa-strålningen som reagerar med nåt annat i färgen som gör det.
När det gäller de gamla klockvisarna så var det en blandning av någon långlivad alfastrålare, vanligen radiumhaltigt material, samt en luminofor ("självlysande färg"), ofta zinksulfid. När alfapartiklarna träffar luminoforen fås små ljusblixtar, så kraftiga att t.o.m. de enskilda träffarna kan ses i tillräckligt stark förstoring (sådan apparat kallas scintariskop). Då luminoforen exciteras av radioaktiv strålning kallas det ljusalstrande fenomenet radioluminiscens.

Numera används inte radiumhaltiga preparat på det viset. Dock finns varianter på temat. Från USA man köpa nyckelringar med en plastcylinder som fungerar på samma sätt. Insidan av cylindern är belagd med luminofor, och fylld med tritium (betastrålare, t½=12,6 år) eller något tritiumhaltigt material. Principen är densamma, endast valet av strålkälla är annorlunda.

Se: http://cgi.ebay.com/Nite-Glowring-Tritium-Keyring-10-Year-Glow-Stick-Gadget_W0QQitemZ8773762632QQcategoryZ80547QQssPage N ameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Citera
2006-03-08, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonOfKill
Radioaktiva ämnen brukar ofta lysa grönt i tecknade serier (). Som t.ex. i introt till Simpsons då Homer får med sig en bit av något radioaktivt.
Uranisotopen som används till kärnvapen/fusion/fission är väl 235, och från den så skapas väl plutonium? Jag googlade lite på plutonium och och på uran men hittade ingen bild som kunde stilla min undran. Så, som topic lyder, så undrar jag om plutonium eller uran någon gång lyser grönt eller om det är ett enbart tecknat fenomen?

Underkritisk massa U 235 lär inte lysa. U 238 gör det definitivt inte. Men det finns isotoper som gör det. Den mest långlivade isotopen av aktinium (Ac, atomnr 89) har en halveringstid på 21,77 år. Det innebär att dess aktivitet är ca 80 gånger högre än för radium (ra 226, halveringstid ca 1622 år). Ett gram Ac 227 har en aktivitet på ca 3 TBq, dvs ca 3 biljoner radioaktiva sönderfall per sekund. Jag har visserligen inte sett det själv, men det påstås att luften kring en sådan bit Ac lyser blå pga den intensiva strålningen, s.k. radiokemisk verkan (radioluminiscens).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in