• 7
  • 8
2019-07-29, 01:59
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Subjektiv åsikt givetvis; man skall inte begränsa sig själv till koncept som vettigt eller vettighet, det ramar in ens sinne och får en att konstruera diffusa mål och normer efter kollektiva ideal som man tvingas leva upp, vilket gör att man får svårt att frigöra sinnet från dess begränsningar.

Är det vettigt? Kanske, kanske inte.
Att märka ord begränsar också sinnet.. Man bör inte VÄRDERA mer än nödvändigt.
Citera
2019-07-30, 20:29
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Jag har en liten teori att vissa människor måste gå genom en period av lättja/inaktivitet innan de hittar sitt kall, sin miljö, sitt sätt att självförverkliga sig själv på eller vad man nu vill kalla det.

Om man är en person som frodas av att sitta i publiken på Melodifestivalen så är hela världen ens lekplats.
Citera
2019-07-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Det är la en styggelse att inte göra något vettigt av sitt liv. Eller åtminståne försöka. Det kallas lättja vilket är värre än lathet.
Det börjar oftast utåt sett i mellanstadiet eller i sjuan, åttan med skolk och folk som slår dank på stan.

Naturligtvis kan man också se det som att den sk stora massan fårskocken aldrig gör något vettigt av sina liv heller.
Men de är åtminståne produktiva.

Snälla ge mig en paus (please give me a break), jag kan citera Nietzsche i morsekod ur min röv medans jag sover; get a grip och inse normalfördelningskurvan.
Citera
2019-07-30, 22:48
Medlem
Vad är vettigt att göra i livet? Det som du upplever som meningsfullt kanske inte spelar så stor roll för en annan person. Alla vill inte samma sak i livet och har inte samma förutsättningar. Var och en måste hitta sin egen mening med tillvaron. Många tycker säkert att det är meningslöst och fel att välja bort att göra karriär och istället satsa på familjen, speciellt i dessa tider när allt ska vara så jämställt. Det är bättre att fokusera på att själv göra saker som känns stimulerande istället för att klaga på att andra inte gör si eller så.
Citera
2019-07-31, 02:10
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Vad är vettigt att göra i livet? Det som du upplever som meningsfullt kanske inte spelar så stor roll för en annan person. Alla vill inte samma sak i livet och har inte samma förutsättningar. Var och en måste hitta sin egen mening med tillvaron. Många tycker säkert att det är meningslöst och fel att välja bort att göra karriär och istället satsa på familjen, speciellt i dessa tider när allt ska vara så jämställt. Det är bättre att fokusera på att själv göra saker som känns stimulerande istället för att klaga på att andra inte gör si eller så.
Det verkar som om du bara läst mitt första inlägg i den här tråden!?
Jag har lärt mig mycket längs vägen.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in