2019-07-24, 00:17
Medlem
Craiggs avatar
Det är såhär att jag sitter i skiten. För att få fortsätta studera nästa termin skall man ha klarat ALLA tidigare kurser på programmet. Någon augustitenta finns inte tal om. (fråga mig inte varför, fokusera på topic).

Jag har klarat alla kurser, förutom en minitenta på 1 HP, som var en av 3 tentor på en kurs som jag annars har klarat.

Skrev en liten snyfthistoria till rektorn, som sa att jag skulle ansöka om dispens och tydligt motivera varför jag anser att jag har förkunskapskrav nog till att få studera vidare.
Tror ni det fungerar om jag skriver att jag har visat mina kunskaper på andra tentor från den kursen (då innehållet och kunskaperna är sammankopplade), att jag alltid varit nära målet för godkänt och att läraren rättat fel på minst 1 fråga (vilket faktiskt hänt) och att avsaknaden av augustitenta ställer till det? Trots disciplinerat plugg.

Dvs inga snyfthistorier i stil med att mormor dog eller tjejern gjorde slut osv.
Citera
2019-07-24, 00:30
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Det är såhär att jag sitter i skiten. För att få fortsätta studera nästa termin skall man ha klarat ALLA tidigare kurser på programmet. Någon augustitenta finns inte tal om. (fråga mig inte varför, fokusera på topic).

Jag har klarat alla kurser, förutom en minitenta på 1 HP, som var en av 3 tentor på en kurs som jag annars har klarat.

Skrev en liten snyfthistoria till rektorn, som sa att jag skulle ansöka om dispens och tydligt motivera varför jag anser att jag har förkunskapskrav nog till att få studera vidare.
Tror ni det fungerar om jag skriver att jag har visat mina kunskaper på andra tentor från den kursen (då innehållet och kunskaperna är sammankopplade), att jag alltid varit nära målet för godkänt och att läraren rättat fel på minst 1 fråga (vilket faktiskt hänt) och att avsaknaden av augustitenta ställer till det? Trots disciplinerat plugg.

Dvs inga snyfthistorier i stil med att mormor dog eller tjejern gjorde slut osv.
Har du klarat allt förutom en minitenta på 1hp så får du utan problem läsa vidare nästa termin.
Det säger lagen.

Vad har du inte klarat mer?
Citera
2019-07-24, 00:31
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Har du klarat allt förutom en minitenta på 1hp så får du utan problem läsa vidare nästa termin.
Det säger lagen.

Vad har du inte klarat mer?

Låter ju lovande.

Jag har klarat allt annat, bara denna lilla minitenta som ställer till det.
Citera
2019-07-24, 00:32
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Låter ju lovande.

Jag har klarat allt annat, bara denna lilla minitenta som ställer till det.
Ja det låter helt CP.

Hur många poäng finns registrerade för terminen?
Citera
2019-07-24, 00:36
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ja det låter helt CP.

Hur många poäng finns registrerade för terminen?

Förstår inte frågan riktigt, men 45 HP krävs för att få fortsätta och jag har således 44.
Citera
2019-07-24, 00:38
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Förstår inte frågan riktigt, men 45 HP krävs för att få fortsätta och jag har således 44.
Samtidigt så läser man 60hp på en termin, således har du inte klarat allt som du skriver.
Citera
2019-07-24, 00:39
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Samtidigt så läser man 60hp på en termin, således har du inte klarat allt som du skriver.

Förstår ditt tänkande, men de övriga kurser jag läser påverkar inte momentet jag söker för (lärarprogrammet, där läser man olika ämnen hela tiden och de enskilda ämnena fokuserar endast för de tidigare resultaten på ämnet).
Citera
2019-07-24, 00:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

På en termin läser man 20, på ett år 40. (Om jag minns rätt från förra seklet).
Snackar om heltid nu.

En ynka poäng torde inte sätta TS på "pottkanten"!
/Kanske har ändrats?
Citera
2019-07-24, 00:48
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Förstår ditt tänkande, men de övriga kurser jag läser påverkar inte momentet jag söker för (lärarprogrammet, där läser man olika ämnen hela tiden och de enskilda ämnena fokuserar endast för de tidigare resultaten på ämnet).
Lärarprogrammet, precis som alla andra program, har gränser för att få fortsätta till nästa termin.

Du har inte klarat tillräckligt med poäng.

Sen kan man tycka att det är lite väl hårt att bli rövknullad för bara 1hp. Tror det kommer att löna sig att överklaga för din del.
Citera
2019-07-24, 00:49
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
På en termin läser man 20, på ett år 40. (Om jag minns rätt från förra seklet).
Snackar om heltid nu.

En ynka poäng torde inte sätta TS på "pottkanten"!
/Kanske har ändrats?
Förra seklet gäller inte, samtidigt skrev jag fel.
Det är 30hp per termin, 60hp per läsår nuförtiden.
Citera
2019-07-24, 00:51
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Lärarprogrammet, precis som alla andra program, har gränser för att få fortsätta till nästa termin.

Du har inte klarat tillräckligt med poäng.

Sen kan man tycka att det är lite väl hårt att bli rövknullad för bara 1hp. Tror det kommer att löna sig att överklaga för din del.

Ja alltså jag tycker jag har goda skäl till det.

Det hade varit skillnad om jag fått underkänt på hela kursen, vilket jag inte har. Alla övriga tentor och moment på kursen är klarade.
Citera
2019-07-24, 00:55
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ja alltså jag tycker jag har goda skäl till det.

Det hade varit skillnad om jag fått underkänt på hela kursen, vilket jag inte har. Alla övriga tentor och moment på kursen är klarade.
Överklaga.

Återkom sedan i tråden hur det gick.
Vilken stad gäller det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in