2019-07-23, 14:59
Medlem
Hej.
Jag köpte för någon månad sedan en köttätande växt. Minns ej namnet.

Den har många smala gröna blad och några långa tentakler.

På bladen har den små strån som producerar små kletiga klumpar som insekterna ska fastna i.

Problemet är att den inte producerar lika mycket (lika stora) klumpar som den gjorde när jag valde den i affären.
Den får lite svårt att hålla kvar en del insekter pga detta, samt attraherar inte lika mycket verkar det som.

Förutom detta ser den ut att må ganska bra.
Inte vissen på något vis vad jag kan se.
Sumpväxt så den får mycket vatten.
Vattnar ej ovanpå.

Några tips på hur jag kan få den att "må ännu bättre" och skapa större klumpar?? ☹️

Tack
Citera
2019-07-23, 15:14
Medlem
tilsammansnus avatar
Låter på beskrivningen som ett Sileshår , har själv köpt dem gång på gång och varje gång vissnade den efter ca månaden ut. Misstänker att affärerna gör nåt med sina växter för att de skall se fina ut fram tills kunden köper. Köp INTE på Plantagen , där VET jag att de gör de fula (på gränsen till bedrägeriaktiga) knep med vissa växter för säljbarhets skull.

Vad jag vet är Sileshår en träskväxt som ständigt står i vatten, gillar inte direkt solljus och föredrar näringsfattig jord.
Citera
2019-07-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Låter på beskrivningen som ett Sileshår , har själv köpt dem gång på gång och varje gång vissnade den efter ca månaden ut. Misstänker att affärerna gör nåt med sina växter för att de skall se fina ut fram tills kunden köper. Köp INTE på Plantagen , där VET jag att de gör de fula (på gränsen till bedrägeriaktiga) knep med vissa växter för säljbarhets skull.

Vad jag vet är Sileshår en träskväxt som ständigt står i vatten, gillar inte direkt solljus och föredrar näringsfattig jord.
Japp. Jag har den i vattenbad. Den kan suga så mkt vatten den vill och tycks gilla det.

Det är just att den inte skapar så mkt sekret som den kanske borde.
Citera
2019-07-23, 20:28
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnkAnus
Japp. Jag har den i vattenbad. Den kan suga så mkt vatten den vill och tycks gilla det.

Det är just att den inte skapar så mkt sekret som den kanske borde.
Det du kallar sekret är enzymer som den använder för att "klistra" insekter samt fräta upp och uppta proteinerna. Växten skall mer eller mindre stå i vattnig jordgegga, se till att det inte finns nån näring (kväve) i jorden.

Att insektsätande växter äter insekter beror på att de "lärt" sig få näring från det snarare än från rötter som hos övriga plantor. Min misstanke är att jorden uppagit näring vilket stängt av plantans behov av insekter. Det finns fina sidor på engelska därute som förklarar hur man gör egen anpassad jord till dessa. Vet inte vad växten heter på engelska men sök på drosera capensis.
Citera
2019-10-15, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu

Sileshår ska ha gott om vatten ja, helst inte torka ut nej. Så vattna rikligt och låt den suga i sig. Men den måste inte stå i vattenbad.

Den trivs faktiskt med massor med sol, gärna direkt solljus. Har själv en Capensis som står hela somrarna rätt i solen på en stekhet balkong, och mår prima och växer som fan. Den ger massor med tentakler med klara droppar klet, och blir i solljuset mer rödtonad och vacker. Fångar massor med mindre flugor etc.

Varje höst vissnar den ner och ser ut som ett avlidet skatbo, men det börjar spira gröna skott varje vår och den börjar växa så det knakar.

Tänk på att köttätande växter helst inte ska vattnats med vårt kranvatten, utan helst sk osmosiskt vatten. Vattnar med kranvatten så är det att rekommendera att plantera om dem ca varje eller vartannat år, så de för nytt substrat som inte samlat på sig nåt från kranvattnet.

Substraten kan vara lite av varje men inte vanlig blomjord, orkidejord kan funka, men helst bara ren torv blandat med en hel del frisk vitmossa. Går med bara vitmossa med, eller lecakulor etc.
Dessa växter ska ju inte leva av jorden utan av det de fångar, så de kan växa på ”sten” i princip. Substratet ska egentligen bara sköta vattentillförseln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in