2019-07-23, 17:41
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Så här ska det vara:

Kändisskvaller - Tråd med allmänt skvaller om en kändis och vad han/hon har för sig

Aktuella brott - Tråd med diskussioner om ett aktuellt brott som person, oavsett om den är kändis eller inte, ska hållas.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Precis. Och vad som är vad bör bestämmas av trådstarten.
"Hej, vet nån nåt om xxx?" Kändisskvaller
"Hej, xxx är anhållen för xxx. Nån som vet?" ABoK

Tror jag.

Det finns exempel där vi har personer med både en allmän kändisskvallertråd och en tråd där personen förekommer i ett specifikt brottfall.

Det finns även trådar om känd person som begår brott, där vissa ligger i ABoK och vissa i KS.
Det är en balansgång och vi moderatorer lyssnar ofta och gärna på inkommande RP för 0.02 om en tråd har fått slagsida och bör flyttas.

Vad vi hela tiden försöker undvika är trådpingis, där trådar flyttas flera gånger. Bättre då att försöka förutse utvecklingen, så att så få inlägg som möjligt rensas p g a fel fokus.

Samma avvägningar sker dagligen mellan ABoK och Företagsskvaller, Korruption i offentliga sektorn, Politiker och Olyckor-delarna.

//Brute
Citera
2019-07-23, 18:41
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Varför hamnar trådar som de om ASAP Rocky och svensken som nu gripits i USA för sex med minderårig i Kändisskvaller och inte i Aktuella Brott? Båda trådarna baseras ju på aktuella brott och inte på en allmän nyfikenhet på personerna.
Är det enbart för att kunna prata om precis vad som helst och därmed få en populärare tråd.

Inte en susning var jag skulle placera denna fråga.
Det finns besktrivet en del om det där --> (FB) OT i Kändisskvallers krimtrådar?

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Mina 50 Cent(!) x2

Så fort det handlar om en kändis passar Kändisskvaller mycket bättre då diskussionerna brukar handla minst lika mycket om personen och tidigare förehavanden som själva brottet.
Ja. Är en känd/halvkänd person inblandad i en brottshändelse så kommer de trådaktiva posta om personen och personens karriär och personlighet i väldigt hög grad även om tråden ligger i ABoK.

Se på den nu aktuella Blackebergstråden i ABoK. Den mördade finns på youtube och det har postats över hundra inlägg om hans musik, om rapförmågan och om hans videos.

Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Just Rocky-tråden platsar väl perfekt i kändisskvaller då den lyckats komma upp över 500 sidor utan att någon egentligt relevant diskussion om brottet tagit plats?
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Precis. Det är det jag menar med att dylika trådar hör hemma där.
Citat:
Det beror ju på att den ligger i just kändisskvaller.
Jag hävdar att ni har fel. Ett dylikt ämne i ABoK drabbas av ännu mer etnicitetsrunkande, chatt och upprepningar än om samma tråd ligger i Kändisskvaller.
Citera
2019-07-23, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag hävdar att ni har fel. Ett dylikt ämne i ABoK drabbas av ännu mer etnicitetsrunkande, chatt och upprepningar än om samma tråd ligger i Kändisskvaller.

Bara för att förtydliga:
Jag delar uppfattningen att det sannolikt blir mer s.k "etnicitetsrunkade" om tråden ligger i ABoK, däremot vill jag gärna se att just ABoK håller högre standard än så varpå jag välkomnar att dessa trådar hamnar i kändisskvaller där folk kan tramsa i högre utsträckning.
Citera
2019-07-23, 18:51
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
(...) varpå jag välkomnar att dessa trådar hamnar i kändisskvaller där folk kan tramsa i högre utsträckning.
Vad du nu menar med trams? Det finns inte någon annan tillämpning av tramsdelen i 0.03 i ABoK än i Kändisskvaller.
Citera
2019-07-23, 18:52
Medlem
Citat:
Vad du nu menar med trams? Det finns inte någon annan tillämpning av tramsdelen i 0.03 i ABoK än i Kändisskvaller.

Däremot vill jag nog hävda att modereringen i Kändisskvaller är något lägre än i ABoK?
Citera
2019-07-23, 18:58
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Däremot vill jag nog hävda att modereringen i Kändisskvaller är något lägre än i ABoK?
Generellt är det nog det omvända. KS är något mindre än ABoK, så fler trådar hinner man moderera igenom i KS än i ABoK.

Sedan har det under mina 7 år gått i vågor vilket av KS och ABoK som har mest kvalitativa och flitiga RP'are.
Citera
2019-07-23, 19:06
Medlem
Citat:
Generellt är det nog det omvända. KS är något mindre än ABoK, så fler trådar hinner man moderera igenom i KS än i ABoK.

Sedan har det under mina 7 år gått i vågor vilket av KS och ABoK som har mest kvalitativa och flitiga RP'are.

Jag har ju ingen vidare insyn men har likväl den generella uppfattningen att ABoK håller högre nivå. Men å andra sidan är jag villig att erkänna att detta kan ha att göra med min uppfattning att mer av det som godkänns under kändisskvaller är trams utifrån min personliga uppfattning är trams.
Citera
2019-07-23, 21:46
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Det finns besktrivet en del om det där --> (FB) OT i Kändisskvallers krimtrådar?

Ja. Är en känd/halvkänd person inblandad i en brottshändelse så kommer de trådaktiva posta om personen och personens karriär och personlighet i väldigt hög grad även om tråden ligger i ABoK.

Se på den nu aktuella Blackebergstråden i ABoK. Den mördade finns på youtube och det har postats över hundra inlägg om hans musik, om rapförmågan och om hans videos.

Okidoki! En får tacka för ett bra svar. Köper principen.
Citera
2019-07-24, 00:41
Medlem
Citat:
Det beror ju på att den ligger i just kändisskvaller.
Sen den här kufen som pippat smått i Florida, vad gör honom till en "kändis"? Sprängar-Helge från Tiveden är mer kändis än det här spånet.
Fast då är ju frågan om dessa två brott ens nått allmänheten om det inte var kändisar?
För, handen på hjärtat nu. Hur många pedifiler i Florida samt negrer som misshandlar på öppen gata följer du under Aktuella brott?
Citera
2019-07-24, 01:03
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Fast då är ju frågan om dessa två brott ens nått allmänheten om det inte var kändisar?
För, handen på hjärtat nu. Hur många pedifiler i Florida samt negrer som misshandlar på öppen gata följer du under Aktuella brott?

Nu iofs bara ASAP av dessa två en "kändis". Men grejen jag reagerar på är att ingen av dessa nu aktuella trådar utgår ifrån att någon ville snacka lite allmänt skvaller om dessa, allt handlar om de aktuella brottsliga handlingarna.

Schlesien gav dock ett bra svar som jag köper (förutom att jag inte för mitt liv kan se hur flickpipparn i Florida kan anses tillhöra något som ens liknar en "kändis").
Citera
2019-07-24, 01:07
Medlem
kalkryggars avatar
Eftersom ASAP Rocky-tråden och Florida-pipparen ligger i KS så kan man också skriva om vad som helst om dessa personer som är kändisskvaller.

I ASAP-tråden så borde det vara fritt fram att spekulera i vilka han har dejtat, vilka skolor han har gått i och hur han planerar sina musikvideos (klädval osv). Helt fristående från själva brottet som alla är intresserade av.

I Florida-pipparen så borde samma gälla.

Eller hur?
Citera
2019-07-24, 07:46
Medlem
Citat:
Nu iofs bara ASAP av dessa två en "kändis". Men grejen jag reagerar på är att ingen av dessa nu aktuella trådar utgår ifrån att någon ville snacka lite allmänt skvaller om dessa, allt handlar om de aktuella brottsliga handlingarna.

Schlesien gav dock ett bra svar som jag köper (förutom att jag inte för mitt liv kan se hur flickpipparn i Florida kan anses tillhöra något som ens liknar en "kändis").
Att han som jobbar som skådis på dramaten är mindre kändis än en neger som pratar till musik säger mer om dig än om rangordningen av kändisskap.
Men i gengäld så är ingen av dem känd för mig mer än just de brott de misstänks för.

Men mitt argument kvarstår.
Enstaka misshandelsfall av icke Svenska medborgare eller Svenska pedofiler utomlands brukar generera några trådar i Aktuella brott. För brotten i sig har inget värde i delforumet om man inte ska börja spamma det med dessa två brottskategorier.

Den där musikprataren har däremot en egen tråd under politik Inrikes. Där finns det en politisk frågeställning vilket befogar just den tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in