2019-07-23, 00:33
Medlem
B3NGs avatar
Mod får ta bort eller flytta tråd för Johannesört väll är ingen drog direkt men hitta ingen annan mer passande kategori men brukar va "blind" ibland så skulle inte förvåna mig ifall jag totalmissa en bättre kategori.

Har denna fråga:
Har vart inne i en deppig period sen december förra året och har testat att träna, äta nyttigt etc för att få en mer balanserad och nyttig vardag men deppigheten smyger sig fram endå. Har hört att johannesört kan hjälpa mot lättare nedstämdhet. Surfa runt lite och hittade 2 sorter. Denna är vanligast antar jag och kommer upp på apoteket, apotea m.m: https://www.apotea.se/hypermin-120-tabletter
Det står att i var o en av dessa tabletter så innehåller det 40-73mg johannesörtextrakt. Sen fann jag denna: https://mecindo.se/natur-drogeriet-p...g-90kapslar-se
på dessa står det att det är 375mg johannesörtextrakt i varje kapsel.

Priset och doseringen på dessa 2 märken är ganska likt men burken från mecindo är mycket starkare. Är det inte självklart att jag tar de starkare exemplet eller missar jag något? Känner att de finns ett gäng erfarna människor här på flashback så frågar er.
Citera
2019-07-23, 07:57
Medlem
Gå ut och plocka själv istället?
Johannesört är väl, tillsammans med Kamomill, den vanligaste "skräpörten" i landet?
Växer ta mig fan överallt. Krossa en knopp och kontrollera att du blir röd av den, då är den rätt sort.
Citera
2019-07-23, 10:16
Medlem
Är inte jätteinsatt men skulle köpa för några månader sedan och ville kunna dosera 700mg/dag. Över 600mg/dag har enligt läkemedelsverket visat viss effekt vid depression.

Jag gick in på Life och frågade, varpå tanten sa att det ska sluta säljas starkare än Hyperamin (66mg/tablett) för att det är en hälsokost som interagerar kraftfullt med många mediciner.

Om allt är lagligt hade jag köpt den starkare varianten. Det säger sig själv att 66mg per tablett inte gör så mycket nytta.
Citera
2019-07-23, 10:17
Medlem
Förresten ska Johannesört verka på serotoninreceptorer, precis som SSRI, så ett bättre alternativ skulle kunna vara att gå till vårdcentralen och få utskrivet och utprovat ett preparat som ger dig effekt.
Citera
2019-07-23, 11:47
Medlem
justinsane420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Förresten ska Johannesört verka på serotoninreceptorer, precis som SSRI, så ett bättre alternativ skulle kunna vara att gå till vårdcentralen och få utskrivet och utprovat ett preparat som ger dig effekt.
Som srri då menar du? Neee
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in