Kan det inte vara så att det inte beror på musiken i sig, utan på hur vi konsumerar den och hur detta har förändrats sedan 90-talet?
Man kan jämföra med TV-serier, som visserligen inte var bättre på 80-talet, men där många nått kultstatus som lever än idag. Jag minns att jag uppskattade t.ex. Dallas, Lödder och Twin Peaks och tänker tillbaka på dem med en viss saknad. Men det beror ju mycket på att det var allt som bjöds på den tiden, när utbudet var mindre, och "alla" följde dessa serier, vilket gjorde att man fick en speciell relation till dem och var närmast tvungen att se dem för att man pratade om dem i kompisgänget.
Nuförtiden kan man följa den TV-serie man tycker om i ett utbud av tiotals eller hundratals och människor man möter ofta kanske inte ens hört talas om den man följer slaviskt. Jag försökte uppamma samma intresse för Lost, men jag var tvungen att gå till nördnivå för att kunna delta i diskussionen mellan dem som följde den.
Detsamma kan väl ha hänt med musiken, dvs. att utbudet blivit så stort att var och en kan hitta sin musik och det liksom inte uppstår något gemensamt kring den enskilde artisten, vare sig man älskar eller hatar den. Nu är jag lite för ung för det, men ännu längre tillbaks hade man Elvis Presley och Tommy Steele i konkurrens där folket delades och stod på en eller andra sidan. I min ungdom var utbudet lite större inom populärmusiken och delningen gick mellan synth och hårdrock eller bara rock och pop.
Vi förhåller oss på ett annat sätt till musiken idag och konsumerar den på ett annat sätt (bl a genom att inte behöva köpa och äga ett album) så att relationen till låtar, album artister osv. blir mer flyktigt, och det oavsett om vi – som jag – blivit äldre och inte hänger med eller uppfostrats i det sättet att lyssna på musik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pelle000
Tyska gruppen 'Propaganda' första skivan magisk helt igenom …
Kan bara instämma där. Än idag lyssnar jag på den och den är verkligen genialt. Synd att bandets karriär blev så kort.