2019-07-22, 09:29
Medlem
Hej, då sambon pendlar 6 mil om dagen och just nu har en gammal Golf från -97 som inte kommer att gå igenom nästa besiktning så tänkte vi nu ta ett lån och köpa en relativt ny småbil (2015-2018, ej över 105 000), vi är dock inte så insatta så jag tänkte höra med er kunniga här vilken ni hade valt av dessa och varför?

Toyota Aygo
Toyota Yaris
Hyundai i10
VW Polo
Opel Corsa

Mvh
Citera
2019-07-22, 09:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88
Hej, då sambon pendlar 6 mil om dagen och just nu har en gammal Golf från -97 som inte kommer att gå igenom nästa besiktning så tänkte vi nu ta ett lån och köpa en relativt ny småbil (2015-2018, ej över 105 000), vi är dock inte så insatta så jag tänkte höra med er kunniga här vilken ni hade valt av dessa och varför?

Toyota Aygo
Toyota Yaris
Hyundai i10
VW Polo
Opel Corsa

Mvh
En Yaris alla dagar i veckan! Kanske lite partisk då jag har en själv. För mig och frugan är det den ultimata bilen. Inte så dyr i inköp, köpte den ny för dryga två år sedan. Perfekt både i stan och på landsväg, billig drift, pålitlig. Den är förvånansvärt kvick.

EDIT: Aygo är också en bra bil, dock minibil, har en kompis som har en sådan och pendlar 8 mil dagligen och tycker det är okej, de har även en större Volvo. Jag tycker själv Aygo är lite väl små om man ska åka längre. Sen har jag och frugan "bara" en bil och för oss Yaris perfekt.

EDIT 2: I o m att detta är Flashback, kukmätarforum nr 1, så kommer ett flertal träskallar förslå att du ska köpa en urgammal BMW, men lyssna inte på dem.

Polo skulle jag aldrig köpa, haft flera på mitt jobb, står inte sällan på verkstad, även haft Yarisar och andra Toyota på jobbet, och dessa har aldrig krånglat till skillnad från VW.
Senast redigerad av godboy 2019-07-22 kl. 09:47.
Citera
2019-07-22, 09:42
Medlem
Utan tvekan Toyota Yaris, billig i drift och skatt, sen gör Toyota överlag väldigt bra bilar.
Senast redigerad av Plopp123 2019-07-22 kl. 09:46.
Citera
2019-07-22, 09:44
Medlem
Bunsofsteels avatar
Suzuki Swift alla dagar i veckan. Kan köpa en ny för 130 000 kr på kampanj.

Trevlig att köra. Lättmekad och billig i drift. En av dom mest krocksäkra småbilarna. Välutrustad.

Toyota är OK driftsmässigt men katastrof som upplevelse. Känns som någon billig indisk bil och har du oturen att ha automatlåda på en liten Toyota får du vara beredd att kastas ur förarstolen varje gång den växlar.

https://suzukibilar.se/swift/

Kan hitta begagnade 2-3 år gamla med knappt 1000 mil för 95 000 kr.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2019-07-22 kl. 09:56.
Citera
2019-07-22, 10:24
Medlem
Toyota. Bara går och går, och känns inte alls som någon skitbil att köra utan snarare som de flesta andra bilar i den storleken. Yaris.
Citera
2019-07-22, 10:49
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:

Toyota Aygo
Toyota Yaris
Hyundai i10
VW Polo
Opel Corsa

Mvh
Kolla blocket efter skoda fabia.. Billig o pålitlig
Citera
2019-07-22, 10:51
Medlem
Fiat 500 abarth.
Liten, billig och rolig.
Citera
2019-07-22, 10:51
Medlem
Citat:

Toyota Aygo
Toyota Yaris
Hyundai i10
VW Polo
Opel Corsa

Mvh
Samma bil som i10 men med 7 års nybilsgaranti är Kia Piccanto. Enl mig ett bättre val än alla de du listar o då får du den från fabrik med din budget.
Citera
2019-07-22, 11:59
Medlem
TattooedFuckers avatar
Om du kör mycket funkar en Yaris utmärkt ialalfall som stadsbil /pendlarbil så är de bra o ha en större kombi eller en bil till om du ska ut på nån resa i sverige eller nånstans en liten bil saknar komfort om man ska åka längre sträckor

Du kan lika gärna köpa en Dacia duster för 99.900 om du ska ha en bil som tar dig från a till b men å andra sidan saknar billiga bilar komfort
Citera
2019-07-22, 12:23
Medlem
PXfos avatar
Nya ford focus verkar mycket lovande för sitt pris.
Sen så har även hyundai fått väldigt bra betyg den senaste tiden.
Citera
2019-07-22, 12:32
Medlem
har en yago men yaris är ett lika säkert kort. en stor anledning är driftsäkerheten och serva kan man göra själv på nolltid, allt sitter bra till under bilen.

men vill du ha en skön bil eller pendla över 90km/h får du leta vidare.
Citera
2019-07-22, 12:42
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Undvik allt som har med VAG att göra, inte för att bilarna är så mycket sämre än andra men ev. garantianspråk på nyare bil kan du glömma då kundvård är ett ord som inte existerar i deras värld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in