2019-07-21, 14:44
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Bästa Flashbackare,

Jag jobbar med inkasso och kreditgivning på ett bolag som sysslar med konsumentkreditgivning.

Jag är inkassoansvarig på detta bolag och jag är ansvarig över våra åtgärder vid Kronofogdens summariska process.

När en skuld är förfallen och vi inte har lyckats få en uppgörelse med gäldenären i form av en avbetalningsplan eller dylikt inger vi en ansökan om betalningsföreläggande. När Kronofogden har misslyckats med att delge gäldenären får vi ett hindersbevis vilket är en redogörelse som visar de åtgärder Kronofogden tagit för att delge personen men misslyckats.

Av alla hindersbevis jag ser så är det ett utländskklingande namn på säkert 70-80% på alla hindersbevis trots att majoriteten av personer som vi inger betalningsföreläggande mot har svenska namn.

Min uppfattning är att personer med utländskklingande namn har sämre betalningsvilja och betydligt svårare att delge. Visserligen kan vi alltid stämma personen (under förutsättning att personen var folkbokförd i Sverige den 1 november föregående år) men tråden handlar om KFM's delgivning.

Sannolikheten att personer utvandrar till annat land och därmed undandrar sig för att betala skulden är betydligt högre om personen har ett utländskklingande namn.

Diskussionsunderlaget är alltså om det kan ligga något i min erfarenhet enligt ovanstående.

Mvh
TorOchPederInkasso
Citera
2019-07-21, 14:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorOchPederInkasso
Bästa Flashbackare,

Jag jobbar med inkasso och kreditgivning på ett bolag som sysslar med konsumentkreditgivning.

Jag är inkassoansvarig på detta bolag och jag är ansvarig över våra åtgärder vid Kronofogdens summariska process.

När en skuld är förfallen och vi inte har lyckats få en uppgörelse med gäldenären i form av en avbetalningsplan eller dylikt inger vi en ansökan om betalningsföreläggande. När Kronofogden har misslyckats med att delge gäldenären får vi ett hindersbevis vilket är en redogörelse som visar de åtgärder Kronofogden tagit för att delge personen men misslyckats.

Av alla hindersbevis jag ser så är det ett utländskklingande namn på säkert 70-80% på alla hindersbevis trots att majoriteten av personer som vi inger betalningsföreläggande mot har svenska namn.

Min uppfattning är att personer med utländskklingande namn har sämre betalningsvilja och betydligt svårare att delge. Visserligen kan vi alltid stämma personen (under förutsättning att personen var folkbokförd i Sverige den 1 november föregående år) men tråden handlar om KFM's delgivning.

Sannolikheten att personer utvandrar till annat land och därmed undandrar sig för att betala skulden är betydligt högre om personen har ett utländskklingande namn.

Diskussionsunderlaget är alltså om det kan ligga något i min erfarenhet enligt ovanstående.

Mvh
TorOchPederInkasso

En annan möjlig förklaring är att det är svårare att få tag i någon som inte bor på sin folkbokföringsadress, vilket folk med utländska namn kanske inte gör i samma utsträckning. Papperslösa har väl t ex inte ens en folkbokföringsadress?

Sen är det där med att göra rätt för sig kulturellt betingat, och vi är bättre på det här i norden än i många delar av världen, så det är säkerligen en stor del av det du ser.
Citera
2019-07-21, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorOchPederInkasso
Bästa Flashbackare,

Mvh
TorOchPederInkasso

Bäste trådskapare du är fullständigt värdelös som trollare, idag finns det ingen delgivning som du som skuldutsatt måste skriva på.
Om kf skickar dig ett inkassobrev och du inte svarar på det så förutsätts det att du godkänner kravet, och utmätning sker på din inkomst.
Delgivningsmän som knackar på dörren har väl inte funnits sedan 80-talet.
Har du ingen officiell inkomst för tillfället så kan den som har fodran välja att dra tillbaks fodran och sedan bevaka den i hur många år som helst, utan att skulden förfaller,och därmed så fort den skuldsatte blir synlig som inkomsttagare i registren åter ansöka hos kf om indrivning.

Bättre troll-lycka nästa gång.
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2019-07-21 kl. 14:55.
Citera
2019-07-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Bäste trådskapare du är fullständigt värdelös som trollare, idag finns det ingen delgivning som du som skuldutsatt måste skriva på.
Om kf skickar dig ett inkassobrev och du inte svarar på det så förutsätts det att du godkänner kravet, och utmätning sker på din inkomst.
Har du ingen officiell inkomst för tillfället så kan den som har fodran välja att dra tillbaks fodran och sedan bevaka den i hur många år som helst, utan att skulden förfaller,och därmed så fort den skuldsatte blir synlig som inkomsttagare i registren åter ansöka hos kf om indrivning.

Bäste Tom iskalle'n,

Jag var faktiskt helt ärlig i mitt inlägg. I majoriteten av de fall där personen ej kan delges har denna ett utländskklingande namn enligt min uppfattning.

Kronofogdens delgivning kan se ut på flera sätt.

Första steget i en delgivning är att KFM skickar ut ett föreläggande (delgivningskvitto) till svaranden som svaranden sedan behöver skriva på och sända tillbaka till KFM. När KFM har mottagit denna avvaktar de i 10 dagar så att svaranden får tid att antingen fullbetala skulden, komma till en uppgörelse med käranden eller bestrida kravet.

Skulle gäldenären mot förmodan inte skicka tillbaka delgivningskvittot till KFM skickas en påminnelse från KFM som innehåller ett till delgivningskvitto. Om gäldenären struntar i sända tillbaka den så kommer KFM's delgivningsmän att delge dig personligen i din bostad, på din arbetsplats eller på ett ställe där det är troligt att du kan delges.

Mig veterligen finns det tre sätt att bli delgiven på.

1. Delgiven personligen av delgivningsmannen vilket innebär att du skriver på kvittot själv.

2. Spikning, vilket innebär att om du skulle vägra skriva på kvittot (i syfte att undandra delgivning) kan delgivningsmannen om denne bedömer det som sannolikt att du bor i bostaden antingen sätta upp delgivningskvittot på din dör eller lämna det i din brevlåda.

3. Surrogatdelgivning, om du ej skulle vara hemma och någon du bor med öppnar så kan de hjälpa delgivningsmannen med att delge dig. De skriver på med sitt eget namn och har då "lovat" att lämna över handlingarna till dig.

Sedan kan det räcka med att du skulle svara i telefon när delgivningsmännen ringer för att bli delgiven.

När man väl är delgiven och gäldenären inte har invänt eller betalt fordran meddelas ett utslag (skulden är fastställd, som en dom). Det är först då man kan verkställa fordran för utmätning.

Min observation var då att det är svårare att få en person med utländskklingande namn delgiven och därefter få ett utslag.

Mvh
TorOchPederInkasso
Citera
2019-07-21, 15:42
Medlem
Citat:

Du vet inte vad du snackar om så varför ens försöka?
Citera
2019-07-21, 15:53
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

Kronofogden skickar inga inkassobrev.
Det gör inkassobolagen.
Kronofogden tar över när inkassobolagen givit upp och lämnat över det till staten.
Citera
2019-07-21, 15:58
Medlem
StuGs avatar
Flera olika identiteter registrerade? Bor i hemlandet och parasiterar på svenska skattepengar via Western Union och släktingar samt "släktingar".
Citera
2019-07-21, 17:41
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Integration och invandring --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2019-07-21, 20:28
Medlem
sebnies avatar
Jag känner att problematiken skulle lösas väldigt lätt med en lagändring: Inför förenklad delgivning för allt. Då är det så lätt som att skicka 2 brev med några dagars mellanrum och sen vänta en vecka så anses personen delgiven.
Citera
2019-07-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag känner att problematiken skulle lösas väldigt lätt med en lagändring: Inför förenklad delgivning för allt. Då är det så lätt som att skicka 2 brev med några dagars mellanrum och sen vänta en vecka så anses personen delgiven.

Bäste sebnie,

Jag instämmer till fullo. Förenklad delgivning vore guld värt när det kommer till hur KFM delger gäldenärer. De borde likt ditt förslag tillämpa tillvägagångssättet som tingsrätten gör.

Det hade betytt att många borgenärer kan driva in pengarna och inte lida av kreditförluster i samma utsträckning.

Mig veterligen får man ej diskriminera personer som ansöker om en kredit vid utländska namn, däremot bör det vara godkänt att sätta en högre risk på personer som är folkbokförda på ett visst område där vi statistiskt sett kan se att återbetalningsförmågan/viljan är betydligt lägre än andra.

Detta kanske är något som kan förebygga framtida kreditförluster.

Mvh
TorOchPederInkasso
Citera
2019-07-26, 00:33
Medlem
eScapeGoats avatar
Många babbar är inte skrivna där de bor. (För att kunna maxa bidrag). Många babbar har flera identiteter registrerade i Sverige. Därför är de svåra att delge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in