Citat:
Ursprungligen postat av
Tom iskalle'n
Bäste trådskapare du är fullständigt värdelös som trollare, idag finns det ingen delgivning som du som skuldutsatt måste skriva på.
Om kf skickar dig ett inkassobrev och du inte svarar på det så förutsätts det att du godkänner kravet, och utmätning sker på din inkomst.
Delgivningsmän som knackar på dörren har väl inte funnits sedan 80-talet.
Har du ingen officiell inkomst för tillfället så kan den som har fodran välja att dra tillbaks fodran och sedan bevaka den i hur många år som helst, utan att skulden förfaller,och därmed så fort den skuldsatte blir synlig som inkomsttagare i registren åter ansöka hos kf om indrivning.
Bättre troll-lycka nästa gång.
Bäste Tom iskalle'n,
Jag var faktiskt helt ärlig i mitt inlägg. I majoriteten av de fall där personen ej kan delges har denna ett utländskklingande namn enligt min uppfattning.
Kronofogdens delgivning kan se ut på flera sätt.
Första steget i en delgivning är att KFM skickar ut ett föreläggande (delgivningskvitto) till svaranden som svaranden sedan behöver skriva på och sända tillbaka till KFM. När KFM har mottagit denna avvaktar de i 10 dagar så att svaranden får tid att antingen fullbetala skulden, komma till en uppgörelse med käranden eller bestrida kravet.
Skulle gäldenären mot förmodan inte skicka tillbaka delgivningskvittot till KFM skickas en påminnelse från KFM som innehåller ett till delgivningskvitto. Om gäldenären struntar i sända tillbaka den så kommer KFM's delgivningsmän att delge dig personligen i din bostad, på din arbetsplats eller på ett ställe där det är troligt att du kan delges.
Mig veterligen finns det tre sätt att bli delgiven på.
1. Delgiven personligen av delgivningsmannen vilket innebär att du skriver på kvittot själv.
2. Spikning, vilket innebär att om du skulle vägra skriva på kvittot (i syfte att undandra delgivning) kan delgivningsmannen om denne bedömer det som sannolikt att du bor i bostaden antingen sätta upp delgivningskvittot på din dör eller lämna det i din brevlåda.
3. Surrogatdelgivning, om du ej skulle vara hemma och någon du bor med öppnar så kan de hjälpa delgivningsmannen med att delge dig. De skriver på med sitt eget namn och har då "lovat" att lämna över handlingarna till dig.
Sedan kan det räcka med att du skulle svara i telefon när delgivningsmännen ringer för att bli delgiven.
När man väl är delgiven och gäldenären inte har invänt eller betalt fordran meddelas ett utslag (skulden är fastställd, som en dom). Det är först då man kan verkställa fordran för utmätning.
Min observation var då att det är svårare att få en person med utländskklingande namn delgiven och därefter få ett utslag.
Mvh
TorOchPederInkasso