Flashback bygger pepparkakshus!
2019-07-21, 08:43
Medlem
Hej,

Jag har en ganska fet mapp med massa undermappar och grejer. I dessa finns det bilder, vi kan säga att det är bilder som har att göra med mitt arbete.

Har under månaderna och åren råkat spara samma bild 2 gånger, så vill jag ju inte ha det. Inte bra för OCD:n.

Windows brukade ju vanligtvis till min stora glädje fråga en om man vill
1. Skriva över den gamla filen
2. Ej flytta filen man håller på att flytta eller
3. Behåll båda filerna - den nya filen kommer då att heta "Fil (1)"

Men nu har alltså Windows valt alternativ 3 till mig. Jag dricker mycket, så det kanske är jag som varit och gjort något jag inte skulle.

Jag har gjort vad jag kunnat med google för att försöka ändra tillbaka till inställning 3, har inte lyckats ändå dessvärre.

Någon som vet exakt hur man rättar till detta?

Och när jag ändå har er uppmärksamhet(ni som orkat läsa så här långt) - finns det något enkelt sätt att ta bort alla dubletter? Då de har "(1)" eller "(2)2 i namnet så borde det inte vara så svårt att söka efter filer som innehåller "(1)". Provade detta, men fick då även upp alla filer, som innehåller siffran 1.

Googlade igen och det finns ett program som ska kunna hjälpa med detta. Programmet kostade ju dock såkart pengar, och jag lägger redan massa pengar varje månad på att hålla min OCD i schack.

Alltså, någon som vet hur man söker på filer som innehåller (1), utan att få upp filer som bara innehåller siffran 1?

Sånt här kan göra mig sömnlös.

Tack på förhand
Citera
2019-07-21, 09:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Det finns program som kan scanna av en mapp och lista alla filer som det finns dubletter av utifrån filstorleken, skulle ntå sånt funka? (så får du googla fram det själv, duplicate files borde funka som sökord)
Citera
2019-07-21, 12:32
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wierdlock
Alltså, någon som vet hur man söker på filer som innehåller (1), utan att få upp filer som bara innehåller siffran 1?
Öppna en kommandoprompt, ställ dig i mappen som innehåller filerna, ge kommandot DEL *(1)*.*

Har du bilderna i skilda mappar så ställer du dig i den övergripande strukturen och skriver DEL *(1)*.* /S

Kommandot raderar alltså filerna direkt. Vill du bara kolla vilka filer det gäller så är kommandot DIR *(1)*.* respektive DIR *(1)*.* /S
Citera
2019-07-24, 17:01
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2019-07-24, 23:09
Medlem
bergsturks avatar
Vad du behöver är väl en duplikatsökare, prova att googla på file duplicate finder.
http://duplicatesearcher.net/duplicate_searcher.aspx?lang=en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in