2019-07-19, 13:03
Medlem
Hej på er! Min första rapport.

Lite bakgrund

Universitetsutbildad inom naturvetenskap, fast jobb, stabilt liv (även fast en del Svensson Svenssons nog inte skulle hålla med om det), ingen villa, ingen Volvo och ingen vovve och inte heller någon fet gnällkärring till partner utan en trevlig lägenhet med havsnära läge i en mycket trevlig stad, en tysk bil, en katt och en sambo som ser ut som en fotomodell.

Liksom så många andra 80-talister i Sverige som gått i det svenska skolsystemet så har man sedan dag 1 i princip fått förklarat för sig hur farligt det är med "knark". Och att det är väldigt stor skillnad på att bruka knark jämfört med att supa skallen i bitar på fre/lör, så länge som man är fit for fight för jobbet på måndag morgon.
Jag har till min personlighet alltid varit ifrågasättande och upplevde ofta som barn och ungdom att vuxna spelade ett spel, eller en teater, som gick ut på att visa en så polerad yta av verkligheten som möjligt. Inget får sticka ut, vara möjligt att ifrågasätta osv. Detta var säkert något som var extra viktigt för de vuxna i den typ av miljö som jag växte upp i.
En kranskommun till en av Sveriges största städer. Höginkomsttagare och karriärister, många klassresenärer osv.

Hur som helst, vuxen blev man ju till slut och jag lämnade denna miljö för att söka lyckan på annat håll. Har studerat på några olika universitet med enligt mig själv bra resultat (examen, kontakter osv.) och även rest runt i världen förhållandevis mycket. Något som då slår en som svensk dununge på den internationella backpacker-scenen är: Cannabis.
Det är överallt i princip i vissa delar av världen, och ingen verkar bry sig. Tvärt om så verkar många tycka att det är ett högst vettigt alternativ till alkohol, och ännu konstigare, de som torgför de här åsikterna är inte de trasor till mänskligt avskräde som man sett på film eller kanske på Sergels torg... Hmmm. Någonstans här inser man att man (om man inte är begåvningshandikappad) är grundligt lurad.

TILL RUSET

Låt oss komma till saken.
Det här var på självaste juldagen och ett stort antal vänner och ytligt bekanta hade kommit samman på ett ställe för att fira jul, utomlands som ni säkert förstår eftersom det skedde den 25e dec.
Överenskommelsen var att man köper en julklapp till ett värde av ca 50 kronor att lägga under granen som sedan tomten delar ut genom någon form av lottdragning.
Sagt och gjort, jag köpte om jag minns rätt lite choklad och ett litet tyg-etui som man kunde förvara nycklar i eller liknande. Dagen gick sin gilla gång, folk åt julmat från jordens alla hörn, spelade spel, pratade och umgicks.
Så kom han då Tomten! Med sin egna husalv vid sin sida som hjälpte till med diverse praktiska bestyr så som att hjälpa honom att träffa stolen när han satte sig ner.

Utlottningen av julklapparna börjar och folk verkar överlag väldigt nöjda och glada över det som de har fått, även om det är triviala småsaker. Själv får jag choklad tillbaka i mitt paket och ett handgjort armband.
Det blir dags för sambons tur att skutta upp till tomten och sätta sig i knäet.
Öppning av klappen sker på plats i Tomtens knä så att alla ska kunna se vad det är man får helt enkelt och hon öppnar paketet.
Jag ser direkt på min sambos ansiktsuttryck att hon är förvånad... Hon vet inte hur hon ska reagera på detta, för hon vet uppenbarligen inte vad det är hon har fått.
Min sambo är till sitt sätt ganska så blyg och inte helt bekväm med att vara i centrum på detta sätt och även husalven uppfattar detta.
Han klämmer i från tårna och skanderar; You got weed! Merry merry Xmas, ho ho ho!

Min sambo börjar garva mitt i all förvirring, tillsammans med resten av sällskapet. Den här julklappen i form av en glasburk med 3 stycken cannabis-buds i, stack definitivt ut från mängden och när hon lämnar tomten så ropar någon; I'll swap it for my beer!
Jag vet ju att min sambo inte är intresserad av cannabis över huvud taget, hon är en ordentlig svensk människa som bara dricker alkohol så jag uppfattar den olyckliga situation som håller på att uppstå. Jag lutar mig framåt och viskar i hennes öra; den där julklappen tar jag hand om, du kan få min choklad. Hon bara fnittrar och svarar; Ok, och ditt armband!
Min sambo är en jävel på att förhandla ibland.

Dagen efter juldagen
Gårdagen spenderades till viss del på internet för att ta reda på hur jag skulle bruka detta dödsknark.
Till min stora irritation så upplevde jag mig själv som något stressad över hela situationen då jag 1) upplevde att min barndoms förmaningar om det potentiellt livsfarliga i detta var så starka som de var och 2) hade svårt att hitta tydlig information om hur jag skulle inta gräset utan att behöva röka det.

Jag bestämde mig för att jag måste ta mig samman för jag var fast besluten att detta ska bli en trevlig upplevelse i den mån jag kan påverka det. Jag gick igenom vad jag vet om växtbiologi (min examen är i biologi), vad jag vet om psykologi i allmänhet o.s.v.
Kom snabbt fram till att det är mitt psyke som spelar mig ett spratt p.g.a. min bakgrund där detta ses som något starkt negativt och bestämde mig för att när jag väl har tagit drogen så ska jag ha detta i bakhuvudet och vara beredd. Bättre vara beredd så att man kan agera balanserat, helt enkelt.

Efter en del läsande så tyckte jag ha fått klart för mig att det går utmärkt att göra te på gräset. Röka det var inget alternativ.

Jag gjorde såhär

2 st buds klipptes i små små bitar i ett glas. I med en klick smör och röra röra tills det hela blev en svagt gulgrön massa.
Ner med det hela i en temugg och på med hett vatten, direkt från vattenkokaren.
Lät det hela stå och dra i ca 15-20 minuter. Av vad jag lyckats läsa mig till så ska detta vara ett helt ok sätt att "decarba" gräset. Med tanke på min obefintliga erfarenhet sedan tidigare så kändes det som ett plus om det hela inte blev superpotent heller. Man ska vara en försiktig general om man vill leva länge, och det vill jag.

Dags att dricka cannabis-te

Jag hade förberett med choklad (som jag fått gå och köpa igen, då jag ju bytte bort den jag fick av tomten) samt letat upp en gitarr att sysselsätta mig med.
Jag tog plats i allrummet med gott om folk i rörelse som kom och gick, satt och läste böcker osv.
Själv började jag spela gitarr och dricka mitt te.
Efter ca. 15-20 minuter så var teet uppdrucket och jag kände: Absolut ingenting.
Jag tänkte att jaja, jag tar det lugnt ett tag och spelar vidare på min gitarr så får vi se. Hade ju läst att cannabis tar upp långsamt genom matsmältningssystemet och effekten kommer oftast efter ca. 30-60 minuter.
Efter ytterligare en kvart ungefär så märkte jag att det som jag satt och spelade på gitarren, sånt som jag brukade köra som rena blues-övningar lät bra mycket mer tilltalande än tidigare. Jag började till och med uppskatta de små improvisationer över olika skalor som jag brukade köra rätt så slentrianmässigt. Tänkte att det här var ju märkligt, men trevligt.
Minutrarna gick och som en blixt från ovan så märkte jag att min kropp kändes väldigt tung. Lite svårt att beskriva men lite som att man hade ett tjockt och tungt och varmt duntäcke över sig, men utan att det blev för varmt och svettigt och jobbigt. Bara väldigt avkopplande. Chokladen som låg på soffbordet började även den kännas väldigt lockande.
Kort sagt, jag mådde prima. Lite som man kan göra efter 3 glas bra vin.
Chokladen åkte ner med en jäkla fart och min sambo bara tittade på mig och skrattade lite. Det hela var väldigt trevligt.

Rätt som det var, kanske 10 minuter senare var det som att någon sopade till mig med en stålslägga inlindad i en sammetspåse i skallen. Effekten av det som kändes tidigare var nu kraftig, och jag blev för en sekund något orolig. En oro som såklart blev påfrestande med tanke på min obefintliga erfarenhet och allt negativt man fått höra om cannabis genom åren. Det var precis det här som jag hade anat innan under dagen. Att jag skulle få en stark effekt som jag kanske inte visste hur jag skulle agera på.
Men jag höll mig till planen och sade till mig själv; lugn, bara lugn. Du har druckit cannabis-te och enligt många får man ett starkt rus av detta. Allt är som det ska.
Oron försvann som ett brev på posten och jag kunde nöjt konstatera att allt var frid och fröjd. Jag tror inte ens att det märktes på mig att jag blev lite orolig för en stund då det hela var över på ett par sekunder.
Effekten klingade av och efter 3-4 timmar så var det knappt märkbart tyckte jag.

Summering
Jag har nu testat detta och kan konstatera att det tråkigaste med den här drogen är samhällets överdrivna kritik av den. För mig är det en växt, inte olik andra och den är definitivt inte farlig för gemene man åtminstone. Sen så kan det säkert finnas de som inte bör bruka den, av olika anledningar, men där skiljer den sig inte från andra substanser som är betydligt mer riskabla så som alkohol.
De positiva avkopplande effekterna uppskattade jag och som en trevlig bonus så slapp man bli bakfull.
Anledningen till att jag ville prova den var dels mitt stora biologiintresse, men även för att se "what the fuzz is all about" så att säga. Jag konstaterar att den stora massan av ivriga kritiker här hemma i Sverige har exakt 0 erfarenhet av växten och att de är offer för en extremt drogfientlig politik som samtidigt är så skenhelig så att man knappt kan ta den på allvar. Folk vågar inte, och vill inte, tänka själva.
Jag håller mig till lagen eftersom jag inser att jag har mer att förlora än att vinna på att bruka cannabis och har därför inte använt det sedan detta tillfälle som jag såg mest som en undersökning kopplad till min utbildning. Lite synd, då jag fortfarande anser att jag vill vara onykter i bland och då står enbart alkohol till buds. Alkohol sliter på kroppen och man mår ju inte direkt prima dagen efter.

Hoppas att ni tyckte läsningen var värd tiden. Merry Xmas!

Signing out
Citera
2019-07-19, 14:01
Medlem
justinsane420s avatar
Härlig berättelse med mycket bra flyt.
Må väl
Citera
2019-07-19, 14:29
Medlem
svartenQQQs avatar
Kul saga
Citera
2019-07-20, 11:36
Medlem
Tack för era kommentarer.
I dag sitter man här med skallebank. Fan att man knappt ens tål ett par starköl längre.
Dags för en treo.
Citera
2019-07-20, 15:35
Medlem
prokaryotkungens avatar
I min första erfarenhet av cannabis så kom tanken "hur FAN kan det här vara olagligt?" framrullande på mig.
Den tanken håller i sig än idag 25 år senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in