2019-07-19, 11:53
Medlem
Fris avatar
Anhöriga till offer för fartyget Estonia som sjönk i Östersjön med 852 dödade 1994, startade en civilrättslig skadeståndsprocess mot varvet som byggde Estonia och klassningssällskapen Veritas som godkänt skeppets sjösäkerhet. Efter två år var den tekniska haveriundersökningen klar då man bl.a. bärgade bogvisiret som sprang läck av den hårda sjön. Först nu 23 år senare har dom fallit i någon internationell domstol.

Vad har gjort att det har tagit så enormt lång tid? Är det fråga om korruption och sabotage? Har talat väckts på ett inkompetent sätt? Brukar det vara så här?

Det handlar ju om ett fartygshaveri, inte första gången precis, och med sedan länge traditionellt etablerade institutioner och rutiner för att dokumentera och fördela ansvar. När ett flygplan försvinner spårlöst i Indiska Oceanen så kan jag föreställa mig att den tekniska bevisfrågan är ett hinder, men så var det ju inte alls i Estonia-fallet där man mycket väl känner till vad som hände tack vare överlevande vittnen och radiotrafik, samt dokumentation om hur fartyget konstruerats och godkänts samt inspektion av vraket. Så det var ju uteslutande den rent juridiska delen som återstod. Hur kan det ta ett kvarts sekel??

En sidosak om någon är intresserad:
Om ett varv har en kapitalkostnad på säg 10%/år så betyder att en förlust för 23 år sedan till ungefär 90% förlorat sitt nuvärde. Beräknas såna här skadestånd med konsumentens/offrets diskonterings i åtanke, som är säg 2%/år, eller med det skyldiga företagets kapitalkostnad? Det finns ju en enorm skillnad i tidsvärde som ger incitament för ena parten att fördröja ett domslut.
Senast redigerad av Fri 2019-07-19 kl. 12:01.
Citera
2019-07-19, 12:08
Medlem
Ingen aning, men det är helt klart en uppseendeväckande lång tid. Som vanligt när det kommer till den lilla människan i sverige så ”bidde det en tummetott” när det gäller skadestånd och ansvarsutkrävande.

Däremot om när det gäller skadestånd till stat, kommun eller landsting, då är det hårda bandage.
Citera
2019-07-19, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Anhöriga till offer för fartyget Estonia som sjönk i Östersjön med 852 dödade 1994, startade en civilrättslig skadeståndsprocess mot varvet som byggde Estonia och klassningssällskapen Veritas som godkänt skeppets sjösäkerhet. Efter två år var den tekniska haveriundersökningen klar då man bl.a. bärgade bogvisiret som sprang läck av den hårda sjön. Först nu 23 år senare har dom fallit i någon internationell domstol.
Vad blev den domen, var finns den att läsa? Vem har utfärdat den?
Citera
2019-07-19, 12:33
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Det är i fransk domstol tvisten har drivits.

Nu vet jag inte hur det ser ut där men krävs utredning, är det mycket handlingar och som här 1 000 personer inblandade kan det ta väldigt lång tid med en process. Det är heller inte ovanligt att man spenderar runt 6 månader åt medling mellan parterna.

Nu vet jag inte när talan väcktes men skedde det i samband med att haverikommissionens utredning var klar pratar vi om ca 20 år, det är alldeles för länge oavsett ärendets art. Företagen har förmodligen arbetat hårt med att förhala ärendet.
Citera
2019-07-19, 12:39
Medlem
Får överlevarna mera stålar?Hade en kompis som överlevde och fick 185000sek om jag kommer ihåg rätt
Citera
2019-07-19, 12:46
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Får överlevarna mera stålar?
Eftersom domen inte meddelats än är det aningen svårt att säga hur den lyder.
Citera
2019-07-19, 13:00
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad blev den domen, var finns den att läsa? Vem har utfärdat den?

Den har inte fallit, men frågan handlar om varför det tagit sån tid, inte vad domen blir.
Här är en Nyhetsnotis om att domen ska falla först nu:
https://www.kkuriren.se/nyheter/sverige/25-ar-efter-katastrofen-nu-faller-estoniadom-sm5192047.aspx
Citat:
Ursprungligen postat av Kukriden.se
För snart 25 år sedan omkom 852 personer när M/S Estonia förliste på Östersjön.

I dag avgörs om de företag som byggde och inspekterade passagerarfärjan kommer att hållas ansvariga för katastrofen, och om anhöriga till dödsoffren får kompensation.
Citera
2019-07-19, 13:07
Medlem
Det var som fan. Nu var det ett tag sedan men det som framkom var väl att en rad olika protokoll som påvisade fartygets sjöduglighet hade förfalskats. Hade man agerat utefter de omständigheter som faktiskt rådde så skulle fartyget ej har får lämna hamn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgo3Lr/jag-skulle-ha-stoppat-estonia

Nu har jag noll insyn i fallet men jag skulle gissa att tyngdpunkten går i linje med det som skrivs i ovanstående artikel. Men för att (försöka) besvara din fråga:

Vid den tid då förlisningen skedde så var Estland ett plågat och relativt fattigt land. Att skylla förlisningen på undermåligt underhåll skulle till viss del innebära att beskylla Estland som stat att inte kunna bedriva sjöfart vilket ytterligare hade förstärkt den bild av Estland som ett fattigt f.d sovjetisk misstag. Notera att det var estländarns själva som skulle sköta besiktningen av fartyget men jag vill minnas att dessa inte var färdigutbildade och därmed saknade kunskap. Med tanke på den enorma cirkus som sedan startade kring den orsak som slutligen fick Estonia att sjunka så har detta tragiskt nog kommit i skymundan. Det var istället viktigare att diskutera kring annat trams som framfördes av Jutta Rabe, Sven Anér, Henning Witte m.fl. Att fartyget var dåligt underhållet är ett faktum där det finns starkt bevisning. Att däremot bevisa detta med den enorma byråkrati och den kraftiga stigmatisering som omger fallet är, om inte omöjligt fruktansvärt resurs- och tidskrävande. Jag är faktiskt förvånad över att vi ens fått höra något om detta.
Citera
2019-07-19, 15:51
Avslutad
Kanske för att man förbjöd alla former av undersökning och täckte hela vraket med cement. Något man endast gör om syftet är att förhindra att strålning kommer ut. Det är inte någon "vanlig olycka" det handlar om direkt.
Citera
2019-07-19, 16:23
Medlem
Trolltestets avatar
Det bidde inget skadestånd..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOj7Gj/nej-till-skadestand-for-estoniadrabbade

Citat:
En fransk domstol säger nej till skadeståndskraven på de företag som byggde och inspekterade olycksfärjan M/S Estonia, uppger AFP.
Citera
2019-07-19, 16:43
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Vad har gjort att det har tagit så enormt lång tid? Är det fråga om korruption och sabotage? Har talat väckts på ett inkompetent sätt? Brukar det vara så här?

Det handlar ju om ett fartygshaveri, inte första gången precis, och med sedan länge traditionellt etablerade institutioner och rutiner för att dokumentera och fördela ansvar. När ett flygplan försvinner spårlöst i Indiska Oceanen så kan jag föreställa mig att den tekniska bevisfrågan är ett hinder, men så var det ju inte alls i Estonia-fallet där man mycket väl känner till vad som hände tack vare överlevande vittnen och radiotrafik, samt dokumentation om hur fartyget konstruerats och godkänts samt inspektion av vraket. Så det var ju uteslutande den rent juridiska delen som återstod. Hur kan det ta ett kvarts sekel??

En sidosak om någon är intresserad:
Om ett varv har en kapitalkostnad på säg 10%/år så betyder att en förlust för 23 år sedan till ungefär 90% förlorat sitt nuvärde. Beräknas såna här skadestånd med konsumentens/offrets diskonterings i åtanke, som är säg 2%/år, eller med det skyldiga företagets kapitalkostnad? Det finns ju en enorm skillnad i tidsvärde som ger incitament för ena parten att fördröja ett domslut.

Man väntade på att eventuella bevis skulle rösta sönder? Nu går det inte att bevisa några oegentligheter längre, och då behöver man inte betala ut några skadestånd.
Citera
2020-11-20, 14:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Ingenting verkar ha rapporterats i svensk press om vad utslaget innebär och varför varvet och klassningssällskapet inte är skadeståndsskyldiga.

Någon som har sett det minsta om domen utom att den blev friande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in