2019-07-19, 11:40
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Det var vid 09-tiden som larmet kom in till polisen om att en person sett med pistolliknande föremål i tunnelbanan. Under 10 minuter stoppade SL alla förbikörningar vid Skanstull. Nu söker polisen efter den misstänkta mannen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/larm-om-pistolbevapnad-man-pa-tunnelbana

Är det någon som sett, hört eller vet något mer om händelsen?
Citera
2019-07-19, 11:48
Avstängd
Bry sig. Folk ringer polisen eller säger till väktare ibland för minsta lilla. Skulle kunna vara något helt annat. Skulle kunna vara en soft airgun som någon precis handlat från teknikmagasinet och kollar lite på. Skulle kunna vara någon som inte ser bra när en annan lägger ned sin svarta telefon i fickan. Skulle kunna vara ett vapen, men så vadå. En sten som ligger på marken är ett vapen. Potentiellt lika dödligt(nåja) som ett skjutvapen, bara för att man inte är van att se ett betyder det inte att situationen i sig var något farligt alls.

Vid två tillfällen senaste åren har väktare sagt åt mig att någon kärring sett mig(???) ta något, en gång för någon månad sedan var det en cola, som jag självklart inte hade rört. En annan gång för kanske ett år sedan var det ett öppnat paket riskakor som jag hade med mig utifrån som någon duktig idiot "sett mig ta" och blivit konfronterad av väktare för.
Senast redigerad av .Void 2019-07-19 kl. 11:52.
Citera
2019-07-19, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Bry sig. Folk ringer polisen eller säger till väktare ibland för minsta lilla. Skulle kunna vara något helt annat. Skulle kunna vara en soft airgun som någon precis handlat från teknikmagasinet och kollar lite på. Skulle kunna vara någon som inte ser bra när en annan lägger ned sin svarta telefon i fickan. Skulle kunna vara ett vapen, men så vadå. En sten som ligger på marken är ett vapen. Potentiellt lika dödligt(nåja) som ett skjutvapen, bara för att man inte är van att se ett betyder det inte att situationen i sig var något farligt alls.

Vid två tillfällen senaste åren har väktare sagt åt mig att någon kärring sett mig(???) ta något, en gång för någon månad sedan var det en cola, som jag självklart inte hade rört. En annan gång för kanske ett år sedan var det ett öppnat paket riskakor som jag hade med mig utifrån som någon duktig idiot "sett mig ta" och blivit konfronterad av väktare för.

Han ska ju i och för sig varit maskerad.
Vet inte om man behöver ha maskering för att gå köpa en softairgun på teknikmagasinet.
Citera
2019-07-19, 12:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Han ska ju i och för sig varit maskerad.
Vet inte om man behöver ha maskering för att gå köpa en softairgun på teknikmagasinet.

Aha. Klickade inte på länken så läste inte det. Aja.
Citera
2019-07-19, 12:06
Medlem
Citat:
Aha. Klickade inte på länken så läste inte det. Aja.

Stod inte i den artikeln faktiskt, men enligt kvällsblaskorna ska det va så.
Citera
2019-07-19, 12:11
Medlem
Han kanske skulle till en skjutbana?
I sverige är det ju inte olagligt att springa runt med en pistol man har licens för, men det skall vara sk ”concieled carry” vilket är olagligt på många håll i USA. Här är det i stället det enda som är tillåtet när man transporterar vapen.
Citera
2019-07-19, 12:23
Medlem
Citat:

Haha alltså helt seriöst mannen. Alltså hade vi levt i Ankeborg med idylliska laglydiga medborgare så kan jag förstå dig. Men i det Stockholm vi lever i idag så kn jag förstå att folk ringer. Sen vad vet vi, de kanske var flera som ringt in? Så de kanske stoppat ett potentiellt mord?
Citera
2019-07-19, 12:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lex.L
Haha alltså helt seriöst mannen. Alltså hade vi levt i Ankeborg med idylliska laglydiga medborgare så kan jag förstå dig. Men i det Stockholm vi lever i idag så kn jag förstå att folk ringer. Sen vad vet vi, de kanske var flera som ringt in? Så de kanske stoppat ett potentiellt mord?
Det står inte ens att det var ett vapen, det står "pistolliknande föremål" och "larmet". Folk är bara förjävla mesiga ibland och ringer in och snackar strunt för vad som helst och ingenting allt för ofta..Menar jag. Stor chans att det var någon gubbe som såg fel i ögonvrån efter att ha gått på john wick 3 på bio någon dag innan. Kan ju så klart ha helt fel.
Citera
2019-07-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lex.L

Du tror han skulle gå i tunnelbanan maskerad och med ett vapen synligt om han skulle mörda någon? Nog för att en del inte är så smarta, men där går nog gränsen.
Citera
2019-07-19, 13:45
Medlem
Sam.Boyds avatar
Om jag såg en maskerad person i stockholms tunnelbana med något jag uppfattar som en pistol så skulle jag tam mig snabbt därifrån o ringa polisen direkt.

Överhuvdtaget byter jag vagn eller tåg när jag upplever något hotfullt som väskor utan ägare eller araber som ser ut att vara nervösa eller stressade. Paranoid?
Har man varit i London när det smällt så blir man på sin vakt.

Vi kan väl nu utgå ifrån att det antagligen var falskt larm.
Citera
2019-07-19, 15:19
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Om jag såg en maskerad person i stockholms tunnelbana med något jag uppfattar som en pistol så skulle jag tam mig snabbt därifrån o ringa polisen direkt.

Överhuvdtaget byter jag vagn eller tåg när jag upplever något hotfullt som väskor utan ägare eller araber som ser ut att vara nervösa eller stressade. Paranoid?
Har man varit i London när det smällt så blir man på sin vakt.

Vi kan väl nu utgå ifrån att det antagligen var falskt larm.

Jag tycker det är bra att du är ”överambitiös”, dina iakttagelser kan rädda andras, mindre vaksammas, liv förutom ditt eget.

Räkna inte med tack, utan snarare förlöjligande dock.
Citera
2019-07-19, 19:32
Medlem
Citat:
Det står inte ens att det var ett vapen, det står "pistolliknande föremål" och "larmet". Folk är bara förjävla mesiga ibland och ringer in och snackar strunt för vad som helst och ingenting allt för ofta..Menar jag. Stor chans att det var någon gubbe som såg fel i ögonvrån efter att ha gått på john wick 3 på bio någon dag innan. Kan ju så klart ha helt fel.
När dom skriver pistolliknande föremål så betyder det bara att man inte kan bekräfta att det rör sig om enn softairgun/ riktigt vapen/replik osv osv. Det är allt de betyder. Inte att nån flöddrig pellejöns fått hallisar. Det är förmodligen vilken vanlig person som helst på väg till jobbet eller nåt som iakttagit och ringt polisen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in