• 3
  • 4
2019-07-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Åter igen har du fel. Äganderätten till kravet övergår till en fakturaköpare. KFM har inget ägarskap av fakturan utan jobbar enligt lagar och förordningar om indrivning. Ägarskapet ligger fortfarande kvar hos fordringsägaren.

Snälla. Du börjar bli pinsam när du säger att du kan extremt mycket om detta.

Ja du har helt rätt i det du skriver. Jag känner till allt detta, jag skrev bara lite förenklat så att killen skulle begripa.
Citera
2019-07-18, 22:33
Medlem
Citat:
De tar en lagstadgad avgift. Det är inte samma som de köpt skulden.

Jösses. Var kommer alla experter ifrån?

Månen?

Jag skrev fel, jag avsåg SVEA inte KFM.
Citera
2019-07-18, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag skrev fel, jag avsåg SVEA inte KFM.

Inte heller Svea köper fakturan. inte om det är inkassotjänst. Inkassotjänst är hårt reglerat i lag och kan inte kopplas till fakturaköp.

Det går bara sämre och sämre för dig. Ska du inte fundera på att inte göra fler inlägg i denna tråd?
Citera
2019-07-18, 22:42
Medlem
Jag skrev att det var förenklat jag skrev och att jag vet allt om detta, det bör räcka så.
Allt skulle ha betalats till SVEA som drev in skulden (inte i ordets rätta bemärkelse köpt). Du begriper nog men märker likväl ord vilket är barnsligt värre så ja, jag lämnar tråden för skit ser jag inget nöje i att ta.
Citera
2019-07-18, 23:05
Medlem
Reidjis avatar
Jag tror Svea Inkasso använder City Mail. Jag fick ett inkasso krav från dem, en dag efter att kravet skulle ha varit betalt. Så risken är stor att du får kravet på resterande belopp om någon vecka eller två.
Så usla är City Mail. Bestrid eller betala.
Citera
2019-07-19, 08:31
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Jag kan så klart inte motsätta att du inte fått fakturan på 180 kr. Kan ha hamnat hos din granne. Händer det att ni får fel post ibland? Du får då förklara problemet ni har med utdelning av post i huset.

Det här tror jag Svea kan köpa om du är ödmjuk mot dom när du kontaktar dom. Och att du betalat in de 180 kr till dom. Har du betalat dem till fordringsägaren ska de återbetala dig dom pengarna.

Kanske om du är mycket ödmjuk när du pratar med Svea att de dra tillbaka KFM ansökan.

Jag har nyss talat med Svea Inkasso, och felet låg där.
Den extra fakturan på deras avgift (180 kr) gick aldrig iväg.

Så avgifter till Kfm är nu krediterade, och jag betalar 181 kr (1 kr i ränta till fordringsägare) till Svea.
Därmed kom vi överens.

(Oja, alltid ödmjuk vid samtal med kundtjänst. Det är ju dom som ska reda ut trasselet man kommer med, och dessutom är det inte dom som är orsaken problemet)
Citera
2019-07-19, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag skrev att det var förenklat jag skrev och att jag vet allt om detta, det bör räcka så.
Allt skulle ha betalats till SVEA som drev in skulden (inte i ordets rätta bemärkelse köpt). Du begriper nog men märker likväl ord vilket är barnsligt värre så ja, jag lämnar tråden för skit ser jag inget nöje i att ta.
Att skriva något som är direkt felaktigt kan aldrig vara att förenkla.
Ett inkassobolag köper sällan fakturor, när så är fallet skall det framgå att fordran är överlåten. Av nämnd orsak så går det städse att reglera skulden genom att ställa remissan till uppdragsgivaren, kan ta någon dag extra innan det noteras hos inkassobolaget däremot, gäller givetvis inte vid överlåten faktura, men då står det något i stil med att "betalning med befriande verkan kan endas ske till XX (inkassobolaget som köpt skulden) och dess konto Bg 123-456.
Betalningsanmärkning blir aktuell först sedan kronofogden fastställt skulden genom utslag, bestrids den innan dess blir det uppdragsgivaren som får besluta om hänskjutning, kronofogden avbryter sin handläggning.
Citera
2019-07-19, 20:09
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Jag har nyss talat med Svea Inkasso, och felet låg där.
Den extra fakturan på deras avgift (180 kr) gick aldrig iväg.

Så avgifter till Kfm är nu krediterade, och jag betalar 181 kr (1 kr i ränta till fordringsägare) till Svea.
Därmed kom vi överens.

(Oja, alltid ödmjuk vid samtal med kundtjänst. Det är ju dom som ska reda ut trasselet man kommer med, och dessutom är det inte dom som är orsaken problemet)

Grattis! Skönt att höra!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in