2006-03-07, 20:05
Medlem
miklons avatar
Ett gammalt stenskott i vindrutan gav upphov till två sprickor idag. Sprickorna löper åt höger och vänster från stenskottet, så i princip går det numera en vågrät spricka över större delen av vindrutan, någon decimeter upp. Eftersom bilen ska besiktigas om ett tag är jag lite orolig för vad bilprovningen ska tycka, hur är det med sprickor i vindrutan egentligen?

Vad kan det kosta att byta rutan? Bilen är en Mazda från -91 och jag har bara trafikförsäkring, så jag vill inte lägga några större summor på den. Göra jobbet själv är väl mer eller mindre uteslutet antar jag, jag har fått för mig att det är bra besvärligt?
Citera
2006-03-07, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ett gammalt stenskott i vindrutan gav upphov till två sprickor idag. Sprickorna löper åt höger och vänster från stenskottet, så i princip går det numera en vågrät spricka över större delen av vindrutan, någon decimeter upp. Eftersom bilen ska besiktigas om ett tag är jag lite orolig för vad bilprovningen ska tycka, hur är det med sprickor i vindrutan egentligen?

Vad kan det kosta att byta rutan? Bilen är en Mazda från -91 och jag har bara trafikförsäkring, så jag vill inte lägga några större summor på den. Göra jobbet själv är väl mer eller mindre uteslutet antar jag, jag har fått för mig att det är bra besvärligt?

Dom säger inget om det på besiktningen så länge sprickan inte ligger i synfältet. Ca: 3500:- kostar det väl, arbete och ruta. Bytte rutan på min audi i sommras, också bara trafik, för att komma så billigt undan som möjligt så köpte jag en begagnad ruta för 500:-, och fick en lokal glasmästare att göra själva jobbet för 500:-, han poängterade dock att han inte lämnade några garantier ifall rutan skulle spricka när han monterade den, eftersom den var begagnad. Det gick dock bra allting.
Citera
2006-03-07, 20:26
Medlem
Fuzzs avatar
Prova att besiktiga kan vara tillräckligt långtner. Ska vara nedaför siktfält/ratten.
Beroende på ruta är det mer eller mindre besvärligt svårast är det med limmade rutor. De som sitter i list kan du nog klara själv. Om du har list kan jag skriva hur du ska göra.
Citera
2006-03-08, 12:07
Medlem
rebbans avatar
Besiktningen går bra så länge sprickan inte är i synfältet..
Att köpa ny ruta är rätt dyrt, det du kan göra är att slita ut en på skroten och montera den själv om du kan annars åka till en glasmästare som får montera den åt dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in