Citat:
Ursprungligen postat av
Akcamallis
Vad tror ni? Säg att man kommer på vad det är som gör oss medvetna om vår existens, vad det är som krävs för att få en medveten om att man är en person.
Om man sedan hade lyckats klura ut denna formel och sedan på något sätt skapa det i ett chip, som man kunde sätta i valfri dött ting.
Vad hade hänt? Hade det gått? Hade de döda (MEDVETNA) tingen varit som det vi kallar för en mänsklig grönsak? Medveten om sin existens men okapabel att göra något åt den. Vilket leder mig in på en annan fråga, är dessa mänskliga grönsaker (ursäkta min okänslighet men vet inte hur jag ska förklara det) medvetna om sin existens? Eller det är som att fråga hur långt ett snöre är?
Finns ju de som menar att allt är medvetet, men att det som skiljer oss från, låt oss säga en sten... är att vi kan interagera och uttrycka oss. Medan en sten "bara är"... typ som ett tillstånd man kan uppnå genom meditation, att bara "vara i nuet". Dock bör i detta fall varje beståndsdel av stenen ha detta tillstånd, då stenen trots allt är en samling av mindre beståndsdelar. Eller så är det ett medvetandefält som genomsyrar allt som existerar, inklusive stenar och kottar. Eller så är medvetandet just en naturlig "drogupplevelse" (komplex biokemi) och inget annat, som upphör när vi dör. Vem vet?